Nyblivna föräldrar, första natten - lite hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • willeling
    • December 2008
    • 24

    Nyblivna föräldrar, första natten - lite hjälp!

    Godmorgon och God Jul,

    Jag startade äntligen upp mitt akvarium igår kväll, efter alla konstens regler var det äntligen dags. Det blev 5 mollys och 1 bottenfisk som jag inte minns namnet på.
    Döm om vår förvåning när vi i morse upptäckte att en av Black Mollysarna ynglat av sig under natten... första natten
    Eftersom det är julafton och allt vad det innebär, och vi skall köra bort snart så kommer jag inte kunna flytta dessa till annat kar.(hade nog inte gjort det även om jag hade tid...)

    - kommer dessa att klara sig, eller blir de föda åt de andra
    - eftersom jag inte börjat mata de nyinköpta fiskarna ännu (efter råd härifrån) hur går det då för de små?
    - borde jag lägga i lite mat för att mätta de stora så intresset minskar för ynglen?
    - ska jag bara låta allt ha sin egen gång?
    - några andra tips?
    Senast redigerad av willeling; 24 December 2008, 09:06.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Hur stort akvarium har du?

    Jag skulle undvika att mata och låta ynglet klara sig så gott det kunde. Har du någon grotta eller någon växt där ynglet kan gömma sig så kan det hända att det överlever. Annars blir det troligen mat till de andra, men jag tycker inte du ska sörja för det - det blir fler yngel! Och så är det bara bra att akvariet har så få invånare som möjligt i början när det är störst risk för förhöjda halter av nitrit (innan bakterierna i filtret har börjat bildas).

    Så jag skulle ta det lugnt och åka bort och låta fiskarna klara sig själva. Molly äter även alger, så bildas det några sådana i akvariet kommer de noppa på dem och få i sig lite näring den vägen. De vuxna klarar sig flera dygn utan mat.

    Köp gärna en flaska Nitrivec (om du inte har gjort det) och häll i ganska mycket i akvariet, så snabbar du på utvecklingen av nyttiga bakterier i filtret.

    Lycka till med din nya "familj".
    / Ebba

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Jag tycker du ska låta allt vara denna gången och se vad som händer. Överlever någon så visst, nice.. men annars kommer det nya om en månad.
      Skulle du börja mata mer kommer bara risken för nitrit öka så låt det vara denna gången.

      Hur stora chanser de har att ändå överleva beror på hur mycket gömställen du har till dem. Mycket och täta växter ökar chanserna avsevärt så satsa hellre på att köpa växter än att mata mer
      Vissa affärer har väl öppet ett par timmar till
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Matar du så är risken stor för nitrit. Får du nitrit så dör ynglet.
        Matar du inte så finns det en chans att det överlever!
        Inget svårt val, va?
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • willeling
          • December 2008
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av toccata
          Hur stort akvarium har du?

          Jag skulle undvika att mata och låta ynglet klara sig så gott det kunde. Har du någon grotta eller någon växt där ynglet kan gömma sig så kan det hända att det överlever. Annars blir det troligen mat till de andra, men jag tycker inte du ska sörja för det - det blir fler yngel! Och så är det bara bra att akvariet har så få invånare som möjligt i början när det är störst risk för förhöjda halter av nitrit (innan bakterierna i filtret har börjat bildas).

          Så jag skulle ta det lugnt och åka bort och låta fiskarna klara sig själva. Molly äter även alger, så bildas det några sådana i akvariet kommer de noppa på dem och få i sig lite näring den vägen. De vuxna klarar sig flera dygn utan mat.

          Köp gärna en flaska Nitrivec (om du inte har gjort det) och häll i ganska mycket i akvariet, så snabbar du på utvecklingen av nyttiga bakterier i filtret.

          Lycka till med din nya "familj".
          Akvariumet är 110L...
          För tillfället har de belägrat sig en hörna uppe vid pumpen, vi får se vad som hänt i morgon.
          Hur många dagar anses risken vara över för ynglen, om de klarar sig?

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Jag skulle säga att om ynglena klarat sig i 3 veckor, så är det lugnt sen.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Efter ca. 1 vecka brukar de kunna simma ganska fritt tillsammans med sina föräldrar
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • willeling
                • December 2008
                • 24

                #8
                Hej igen,

                Ynglen är nu 3 dagar gamla och allt ser ok ut, ca 12-14st och de rör sig tämligen fritt bland de stora.
                Ger en dos Nitrivec varje dag och hoppas på det bästa...

                Kommentar

                Arbetssätt...