Uppstartsfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • willeling
    • December 2008
    • 24

    Uppstartsfråga

    Hej igen,

    Här kommer ytterliggare en newbie fråga..

    Någonstans (minns ej var) så stod det att man kunde strö i lite mat några dagar innan första fiskarna skall i. Jag gjorde så i lördags och tänkte köpa fisk i morgon, karet har då varit igång i 6 dagar.
    Men... den maten jag lade i lade sig på botten och ser nu ut att ha lite mögel på sig? Jag kan se fel, men maten har expanderat och bara ligger där och ser skitigt ut.
    Jag förstår att detta ska på någon sätt hjälpa bakteriekulturen/miljön i karet, men mögel?

    Ps. det var väldigt lite mat, en nypa typ
    Senast redigerad av willeling; 22 December 2008, 22:31.
  • willeling
    • December 2008
    • 24

    #2
    Tillägg:
    Fodret är Vipagran Helfoder... och jag tittade en extra gång, visst är det mögel-ludd på maten

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ta bort maten då det inte har någon inverkan på vattnet annat än att det försämrar vattenkvalitén.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        ska du ''ta i mat'' innan för att få igång en kultur. ska det dels vara lite mat och det läggs direkt i filtret inte i vattnet. en nypa är för mycket.

        Kommentar

        • willeling
          • December 2008
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av Flaxss
          ska du ''ta i mat'' innan för att få igång en kultur. ska det dels vara lite mat och det läggs direkt i filtret inte i vattnet. en nypa är för mycket.
          Tack, då vet jag... man lär så länge man lever
          Kruxet är att få upp skräpet, jag vill ju inte göra något vattenbyte.
          Kommer osökt in på min andra tråd i denna avdelning som handlade om rengöring/småskräp.
          Får ut på stan och leta efter nån pipet/spruta/Turkey Boster
          Senast redigerad av willeling; 23 December 2008, 09:56.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Varför inte göra vattenbyte? Du har ändå inga mängder med nyttobakterier i karet så det blir i princip vatten ut - vatten in.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...