Rengöring - småskräp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • willeling
    • December 2008
    • 24

    Rengöring - småskräp

    Hej,

    En kort fråga om skit...

    Jag är medveten om att inte dammsuga och göra vattenbyte de första veckorna (släpper i fiskarna om några dagar)
    Men finns det något smidigt reskap där jag kan plocka upp småskräp utan att ta upp vatten. Jag vill ju inte rota i sanden i onödan annars hade ju hoven funkat bra.
    Kanske en dum fråga, men uppfinningsrikedomen (läs: pumpa nybörjarna på pengar) hos leverantörerna gör att det kanske finns något litet redskap att köpa för ändamålet?
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    #2
    Beror på hur stort skräp du pratar om.
    Själv använder jag ibland en sån här
    Jag är inte överens med siphoner. Klumpiga, suger ut alldeles för mycket vatten ur mina små akvarium och inte blir det så himla rent heller. Men så kom jag att tänka på grejerna som hör ihop med mi…


    Har tänkt jag ska jaga rätt på ett par olika turkeyblasters i olika storlekar, men det verkar inte finnas i Sverige.
    Har ännu inte hittat nån onlineshop som är villig att skicka hit från USA heller.

    En turkeyblaster använder man för att ösa kalkonsteken
    Ser ut som en jättelik pipett i princip.
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #3
      Japp det var vad jag tänkte på med, en pimpett, annars kanske en stor spruta typ.

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Låter som att gå över ån efter vatten, använd en slang av valfri storlek.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • starcastle
          • June 2008
          • 234

          #5
          Med en slang måste du ha hink, det blir drälligt och inte så "precist".

          Skrev fel för övrigt, det heter baster, inte blaster.


          Hittade ett gäng på ebay...
          Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
          Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

          Kommentar

          • willeling
            • December 2008
            • 24

            #6
            Hej,

            Jag hittade faktiskt en utmärkt pryl i zoobutiken på väla, Helsingborg.
            En dammsugare som går på batteri och fungerar klockrent...
            Tre olika munstycke följer med och plockar allt skräp man har på botten utan att ta med vatten.
            Jag är ju extrem nybörjare, men i min värd var den utan tvekan värd 200:-

            http://www.karlie.de/karlie/index.php?StoryID=2950&category=5∏=1774

            Kommentar

            Arbetssätt...