Vilka fiskar kompletterar mina guppy och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonka
    • December 2008
    • 21

    Vilka fiskar kompletterar mina guppy och platy

    Har för några veckor sedan köpt mig ett 120 liters Juwel Lido. Satte för en vecka sedan i 4 guppyhannar och 5 honor, 2 platyhannar och 3 honor. Vilkar fiskar anser ni man kan komplettera med?
    Min dotter är 3 år och älskar sina fiskar, misstänker att hon kommer att njuta ordentligt om det blir yngel.
    Jag vill helst ha två/tre "större" och färgglada fiskar som låter guppy och platy-ynglen vara, ett stim på tiotalet fiskar samt en/två fiskar som tar hand om överbliven mat på botten.
    Akvariet är inrett med svart 1/2cm rundsten, 3 röd/bruna-lavastenar som bildar skydd samt 5 plantor i bakgrunden. Håller en temp på ca 25 grader.
    Har ni några råd/förslag?

    Hils

    MJ
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    corydoras är en trevlig botten fisk - minst antal 5st

    Kommentar

    • Jonka
      • December 2008
      • 21

      #3
      Olika arter...

      Någon speciell sort corydoras som är lämplig?

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        finns många sorter som inte blir så stora och som är jätte vackra. men dom vill gärna ha ett redan mognat akvarium. annars tycker jag dom är tåliga och lätta har aldrig haft problem med dom.

        kolla här i listan, om du hittar någon som du gillar och där står även vad dom vill som minst storlek på karet.

        Kommentar

        • Jonka
          • December 2008
          • 21

          #5
          Tack för hjälpen med Städpatrullen! Har du några förslag på de övriga fiskarna på min önskelista?

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            vill du ha nåt större och färgrikare fisk så kanske ett par av någon Gurami art.

            Kommentar

            • JennyH
              • March 2009
              • 23

              #7
              Ursprungligen postat av Flaxss
              vill du ha nåt större och färgrikare fisk så kanske ett par av någon Gurami art.
              Lästepå artbeskrivningen att Gurami trivs bäst i lägre akvarium. Eller går det bra att ha ex. läppgurami, dvärggurami eller honungsggurami i ett Lido 120 liters? Nyfiken då jag håller på att planera för mitt första akvarium.

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Ursprungligen postat av JennyH
                Lästepå artbeskrivningen att Gurami trivs bäst i lägre akvarium. Eller går det bra att ha ex. läppgurami, dvärggurami eller honungsggurami i ett Lido 120 liters? Nyfiken då jag håller på att planera för mitt första akvarium.
                Inga problem att ha gurami i de flesta sortens akvarium, bara karen är stora nog. Titta på artbeskrivningarna så ser du hur stort de guramis du vill ha behöver.

                Kommentar

                • Joppan4ever
                  • December 2008
                  • 277

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jonka
                  Har för några veckor sedan köpt mig ett 120 liters Juwel Lido. Satte för en vecka sedan i 4 guppyhannar och 5 honor, 2 platyhannar och 3 honor. Vilkar fiskar anser ni man kan komplettera med?
                  Min dotter är 3 år och älskar sina fiskar, misstänker att hon kommer att njuta ordentligt om det blir yngel.
                  Jag vill helst ha två/tre "större" och färgglada fiskar som låter guppy och platy-ynglen vara, ett stim på tiotalet fiskar samt en/två fiskar som tar hand om överbliven mat på botten.
                  Akvariet är inrett med svart 1/2cm rundsten, 3 röd/bruna-lavastenar som bildar skydd samt 5 plantor i bakgrunden. Håller en temp på ca 25 grader.
                  Har ni några råd/förslag?

                  Hils

                  MJ
                  Tänkte på det att ja tror guppysarna och platyrna kommer äta sina egna eller så kommer nog guppy äta platy ynglena och tvärt om! skaffa ett yngel kar eller nått
                  // Joppan

                  Akvarium: 220L dvärgciklider
                  40-50L Tomt

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Pansarmalar vill gärna ha finkornig sand som de kan sila genom gälarna. På så vis hittar de mat och städar på botten. Viktigt är att sanden inte är vass för då förstörs skäggtömmarna och kan inte tänka mig att det är så himla mysigt att sila heller om det skär sönder gälarna

                    Tycker du kan skaffa 1-2 Ancistrus som håller rent i ditt akvarium.

                    Om du skaffar täta växtsnår i olika nivåer så kommer en del yngel överleva. Tips på bra växter: vattenpest, cabomba/gälört, javamossa och tex. cryptocoryne eller något annat som gör det tätt på botten. Javaormbunke funkar oxå lika bra förresten
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Jag tycker själv det är onödigt att skaffa yngelkasse eller liknande, då har du snart ett överbefolkat akvarium! Istället låter du de yngel som lyckas gömma sig i växterna överleva, då överlever bara de starkaste och smartaste ynglen, det brukar bli några stycken per gång.

                      Men honorna föder nya yngel konstant, så med extremt hög sannolikhet kommer din dotter få uppleva yngel! Dessutom är det roligt att försöka hitta dem bland växterna.

                      Men köp några täta växter, mina 2 yngel gillar att gömma sig i en javaormbunke.

                      I övrigt tycker jag du ska strunta i pansarmalar (corydoras) just för att de vill ha finkornig sand. Köp istället en ancistrus-hane (de blir 12 cm). Skäggnosmal heter de i artregistret tror jag.

                      Lavastenen kanske kan vara lite vass för ancistrus, som har sugmun. Om du köper en sån fisk (äter matrester och alger), så vill de istället ha några mörka ställen, gärna en rot och ett par grottor i valfritt utseende

                      De är små när man köper dem och gillar att äta alger. Med tiden får hanen stora taggar/borst på huvudet. Det är roligt att ha ett "fulsött monster" i akvariet som kan bli lite av en maskot

                      Vad gäller fler fiskar för de övre skikten så tror jag det kan bli lite överbefolkat med ett stort stim av mindre fiskar OCH fler stora fiskar. Men kanske går det bra. Tetror av något slag (glödbandstetra, neontetra, kardinaltetra, rödmunstetra) skulle jag ha valt till stimmet.

                      Andra stimfiskar som barber är väldigt livliga och kan nafsa på andra fiskars fenor.

                      Det var bara mina tips, du gör som du vill
                      / Ebba

                      Kommentar

                      Arbetssätt...