Frågor av en Newbie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    Ursprungligen postat av Bowman
    Hur är det att inhandla akvarium på Hornbach tex. Bra priser jämfört med mindre butiker?

    Nu kommer säkert alla "rävar" säga:
    "Du måste åka till steffo i skogen bakom stenen, för han är den enda som..."

    Men för nybörjaren, är det ok med Hornbach tex.?

    paketen på hornbach är helt OK.

    bra priser på exempelvis juwelpaketen.

    lägg dock till nya lysrör i budgeten, de är inte alls roliga de som sitter
    i paketen.


    själv köper jag mycket "hårdvara" på hornbach.

    dock är jag tveksam till deras fisk.

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #17
      Har hornback nån sida där man kan se vad dom har på lager? horbach.com hade inte så mkt intressant info..
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Ursprungligen postat av Markus1984
        Har hornback nån sida där man kan se vad dom har på lager? horbach.com hade inte så mkt intressant info..


        nej, det har de inte.

        man får ringa och fråga, eller maila.

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          En skarp iaktagelse som jag har gjort är att det är svårare att fästa termometern på en välvd ruta
          Just det. Och så fungerar inte algmagnet något vidare heller. Ner med en svamp med vit dyna istället.
          Fast då vill det till en väldigt kraftigt svängd framruta för att det skall vara några problem.
          Enda nackdelen som jag ser det är väl att det är lite dyrare "per liter vatten" som man får.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #20
            Tack skall ni ha alla, skall se om jag kommer på lite mer frågor i kväll!

            Föressten, Hornbach är helt fullsmackad med roliga prylar, kolla in det om ni har ett i närheten!
            Senast redigerad av Bowman; 19 December 2008, 17:44.

            Kommentar

            • Peter1904
              • February 2003
              • 1079

              #21
              Ursprungligen postat av Bowman
              Jewel Vision 180 verkar ok då alltså.

              Fan möbel och akvarium doppvärmare belysning och pump kostar bara runt 3500:-
              Inga pengar alls ju..

              Tack för infon och länken Kensa.
              Juwels akvarium är bra och du får rejäl filtervolym jämfört med vanliga innerfilter.

              Du köper juwelakvarium lika billigt på Herkules som Hornbach och i alla fall jag stödjer hellre en riktig butik istället för en stormarknad.



              Juwel Vison 180 verkar tom var billigare på Herkules, 3355 komplett med möbel.
              Senast redigerad av Peter1904; 19 December 2008, 21:36.

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #22
                Ursprungligen postat av Peter1904
                Juwels akvarium är bra och du får rejäl filtervolym jämfört med vanliga innerfilter.

                Du köper juwelakvarium lika billigt på Herkules som Hornbach och i alla fall jag stödjer hellre en riktig butik istället för en stormarknad.



                Juwel Vison 180 verkar tom var billigare på Herkules, 3355 komplett med möbel.
                Japp det håller jag med om. Bara det inte är dubbelt så dyrt så gagnar jag hellre andra än tyska stormarknader!

                Jag kollade lite hos herkules, det ser ut som bara karet är lika dyrt som både kar och möbel hos hornbach. Och det är lite för stor skillnad för mig. Så roligt är det inte att slösa pengar.
                Men jag skall endå kolla in herkules innan jag handlar.

                EDIT:
                Såg att vi redigerat inläggen nästan samtidigt, som jag uppfattade det så är det bara karet som kostar det priset, alltså inte med möbel.
                Senast redigerad av Bowman; 20 December 2008, 02:24.

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  #23
                  Ännu lite frågor som dykt upp.

                  #Hur är det att köpa begagnat? Om det är fullt, hur får man med fiskar och hur fyller man då på vaten igen för att få rätt "sörja" i vattnet med en gång?

                  Och är det inte fullt, hur kan man veta att det inte är sönder

                  Samt, hur fraktar man ett stort akvarium? Väldigt känsligt?

                  Kommer mest sannolikt köpa nytt dock. Även i fall det är sanslös kapitalförstöring

                  #Varför är tanganyika eller malawi inte under kategorin sällskapsfisk?

                  #Vad kan man ha för andra djurtyper i ett "vanligt" eller hyfsat "nybörjarakvarium"?

                  Jag tänker då på krabbor räkor amfibier snäckor osv.

                  Skulle nån vänlig själ vilja länka några typer?
                  Senast redigerad av Bowman; 20 December 2008, 02:29.

                  Kommentar

                  • drapulv
                    • April 2008
                    • 35

                    #24
                    Ursprungligen postat av Bowman
                    Ännu lite frågor som dykt upp.

                    #Varför är tanganyika eller malawi inte under kategorin sällskapsfisk?

                    #Vad kan man ha för andra djurtyper i ett "vanligt" eller hyfsat "nybörjarakvarium"?

                    Jag tänker då på krabbor räkor amfibier snäckor osv.

                    Skulle nån vänlig själ vilja länka några typer?
                    Alla fiskar som har speciella behov (vattenvärden, inredning, storlek, fodervanor m.m.) är olämpliga för sällskapsakvariet. Tanganyika och Malawi kräver en viss vattenkvalitét och de flesta ciklider
                    är för tuffa för "vanliga" fiskar.

                    Räkor och snäckor kan gå bra i sällskapsakvariet, men det beror mycket på val av fisk. Vissa botior kan t ex ge sig på snäckor, även de större snäckarterna. Och vill du ha räkor ska du nog inte köpa små som crystal red och cherry till ett stort akvarium. Iaf inte om du vill se dem. Större, som klippräka, fungerar ofta bra.

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #25
                      En ide'e kan vara att skaffa ett mindre begagnat kar med alla delar direkt bara för att komma igång, sitter man väl med ett kar är utvecklingskurvan mycket brantare än om man ska studera till sig allt teoretiskt. Visst är det säkert mer risker att göra så.
                      Sedan kan man plannera i lugn och ro steg två. Och det är aldrig fel med ett extrakar, saknar det redan, speciellt när man slänger en massa växter vid gallringen...
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Bowman
                        • December 2008
                        • 1318

                        #26
                        Ursprungligen postat av drapulv
                        Alla fiskar som har speciella behov (vattenvärden, inredning, storlek, fodervanor m.m.) är olämpliga för sällskapsakvariet. Tanganyika och Malawi kräver en viss vattenkvalitét och de flesta ciklider
                        är för tuffa för "vanliga" fiskar.

                        Räkor och snäckor kan gå bra i sällskapsakvariet, men det beror mycket på val av fisk. Vissa botior kan t ex ge sig på snäckor, även de större snäckarterna. Och vill du ha räkor ska du nog inte köpa små som crystal red och cherry till ett stort akvarium. Iaf inte om du vill se dem. Större, som klippräka, fungerar ofta bra.
                        Ok, tackför svaret.
                        Skall kolla upp klippräkorna!

                        Ursprungligen postat av flygrc
                        En ide'e kan vara att skaffa ett mindre begagnat kar med alla delar direkt bara för att komma igång, sitter man väl med ett kar är utvecklingskurvan mycket brantare än om man ska studera till sig allt teoretiskt. Visst är det säkert mer risker att göra så.
                        Sedan kan man plannera i lugn och ro steg två. Och det är aldrig fel med ett extrakar, saknar det redan, speciellt när man slänger en massa växter vid gallringen...

                        Ja det var ju ingen dum idé. Man kanske skall skaffa ett litet akvarium som sen kommer gå som extra/växt/yngel-akvarium..
                        JAg har stött bort den tanken innan då jag föll för "större är bättre"

                        Hur litet akvarium är rimligt?

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #27
                          Ursprungligen postat av Bowman
                          Ok, tackför svaret.
                          Skall kolla upp klippräkorna!




                          Ja det var ju ingen dum idé. Man kanske skall skaffa ett litet akvarium som sen kommer gå som extra/växt/yngel-akvarium..
                          JAg har stött bort den tanken innan då jag föll för "större är bättre"

                          Hur litet akvarium är rimligt?
                          cirka 199 liter....

                          skämtar bara.....jag tycker du bör gå på 200 liter från start.

                          man kommer inte ifrån att större är i 9999 fall av 10000 lättare.

                          min omstart efter 15 års vila blev med ett 240 liters,
                          förvånansvärt lite problem.

                          efter cirka 8 mån drog jag igång 60 liters....hiskeliga problem


                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Bowman
                            • December 2008
                            • 1318

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            cirka 199 liter....
                            Ja ok, som jag trott då.

                            Kör väl på juwels 180 kar, eller kanske lite större endå?

                            Jag skall bara få den beställda soffan till vardagsrummet i den nya lägenheten, så jag ser vart karet passar, och åka på den årliga vinterfiskeresan med polarna snart, sen blir det till att ta med stora plånboken till närmaste akvariebutik.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...