Frågor av en Newbie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    Frågor av en Newbie

    Hej hopp alla här!

    Jag är en pojk i vuxna kläder (som alla andra män) och har alltid varit sugen på akvarium, (hade nog ett i väldigt unga år, kommer knappt ihåg dock)

    Nu har jag flyttat till större habitat och då tänker jag göra slag i saken.

    Jag har lite funderingar. (Åhhh ännu massa dumma nybörjar fårgor )

    #Varför välvd framruta? Jag tycker det ser schysst ut, finns det nån nackdel? (Har kollat på juwels vision 180)

    #Jag kollade i en affär och såg röda små krabbor, dessa ville ha en landdel stod det, om man fixar det är det lätt att ha krabbor?

    #Räkor, passar dom ihop med det mesta?

    Sen angående fiskar..

    Funderar på rödmunstetror, Platy röd coral och platy sunset
    Eller
    Olika guppys
    Eller
    Slöjstjärtar

    Plus nån typ av algätare i nån av konstellationerna, kanske malar?

    Vad säger dom som vet om dessa olika förslag?

    Kom gärna med andra tips med som kan vara lägligt.

    Jag fortsätter att botanisera bland all annan info jag hitta här med så klart.

    Tack på förhand!
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Nackdelen med välvd ruta är att fiskarna blir lite förvridna om man kikar in. Större än vad de egentligen är så att säga
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      RÄkor går bra med det mesta, så länge fiskarna i fråga inte är stora nog att käka upp dom.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • drapulv
        • April 2008
        • 35

        #4
        Jag har ett Juwel Trigon 350 med välvd ruta. Upplever ingen förvrängning av fiskarnas storlek om man inte tittar i en väldigt "sned" vinkel, t ex längst från höger till längst fram på vänster bakruta. Tittar man bara ganska rakt framifrån så ger välvningen en trevlig panoramaeffekt.

        Däremot har jag ett litet s.k. guppyhotell med mycket mindre välvning av rutan och där finns en tydlig förstorningseffekt. Vet inte vad det beror på.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av drapulv
          Jag har ett Juwel Trigon 350 med välvd ruta. Upplever ingen förvrängning av fiskarnas storlek om man inte tittar i en väldigt "sned" vinkel, t ex längst från höger till längst fram på vänster bakruta. Tittar man bara ganska rakt framifrån så ger välvningen en trevlig panoramaeffekt.

          Däremot har jag ett litet s.k. guppyhotell med mycket mindre välvning av rutan och där finns en tydlig förstorningseffekt. Vet inte vad det beror på.
          Det är Guppyhotell jag oxå har
          Trodde det var likadant i alla välvda kar
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Bowman
            Hej hopp alla här!

            Jag är en pojk i vuxna kläder (som alla andra män) och har alltid varit sugen på akvarium, (hade nog ett i väldigt unga år, kommer knappt ihåg dock)

            Nu har jag flyttat till större habitat och då tänker jag göra slag i saken.

            Jag har lite funderingar. (Åhhh ännu massa dumma nybörjar fårgor )

            #Varför välvd framruta? Jag tycker det ser schysst ut, finns det nån nackdel? (Har kollat på juwels vision 180)

            #Jag kollade i en affär och såg röda små krabbor, dessa ville ha en landdel stod det, om man fixar det är det lätt att ha krabbor?

            #Räkor, passar dom ihop med det mesta?

            Sen angående fiskar..

            Funderar på rödmunstetror, Platy röd coral och platy sunset
            Eller
            Olika guppys
            Eller
            Slöjstjärtar

            Plus nån typ av algätare i nån av konstellationerna, kanske malar?

            Vad säger dom som vet om dessa olika förslag?

            Kom gärna med andra tips med som kan vara lägligt.

            Jag fortsätter att botanisera bland all annan info jag hitta här med så klart.

            Tack på förhand!

            ett bra tips är att läsa väldigt mycket,,,,ställ många frågor....
            läs i artregistret, sök och finn.

            börja gärna med denna tråden.



            sist men inte minst....välkommen till träsket....

            ,
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #7
              Jewel Vision 180 verkar ok då alltså.

              Fan möbel och akvarium doppvärmare belysning och pump kostar bara runt 3500:-
              Inga pengar alls ju..

              Tack för infon och länken Kensa.

              Kommentar

              • Jenny054
                • May 2007
                • 920

                #8
                Ursprungligen postat av Bowman
                #Jag kollade i en affär och såg röda små krabbor, dessa ville ha en landdel stod det, om man fixar det är det lätt att ha krabbor?
                Räkor & krabbor brukar inte kunna gå så bra ihop.
                Krabban kan bli stor och tar gärna en räka eller 2.


                Ursprungligen postat av Bowman
                #Räkor, passar dom ihop med det mesta?
                Slöjstjärt med räkor kan du nog direkt räkna bort..
                Slöjisar/guldfiskar är glupska saker & stora blir dom med!
                The fish is jumping.....
                Bloggen:
                http://aquastyle.blogspot.com/
                Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jenny054
                  Räkor & krabbor brukar inte kunna gå så bra ihop.
                  Krabban kan bli stor och tar gärna en räka eller 2.




                  Slöjstjärt med räkor kan du nog direkt räkna bort..
                  Slöjisar/guldfiskar är glupska saker & stora blir dom med!

                  Ok, tack för det svaret!

                  Kommentar

                  • Stoffz
                    • October 2008
                    • 198

                    #10
                    En skarp iaktagelse som jag har gjort är att det är svårare att fästa termometern på en välvd ruta

                    Kommentar

                    • drapulv
                      • April 2008
                      • 35

                      #11
                      Ursprungligen postat av Stoffz
                      En skarp iaktagelse som jag har gjort är att det är svårare att fästa termometern på en välvd ruta
                      Just det. Och så fungerar inte algmagnet något vidare heller. Ner med en svamp med vit dyna istället.

                      Kommentar

                      • Bowman
                        • December 2008
                        • 1318

                        #12
                        Där ser man, en bra input helt klart stoffz och drapulv!

                        Kommentar

                        • Bowman
                          • December 2008
                          • 1318

                          #13
                          Hur är det att inhandla akvarium på Hornbach tex. Bra priser jämfört med mindre butiker?

                          Nu kommer säkert alla "rävar" säga:
                          "Du måste åka till steffo i skogen bakom stenen, för han är den enda som..."

                          Men för nybörjaren, är det ok med Hornbach tex.?

                          Kommentar

                          • Bowman
                            • December 2008
                            • 1318

                            #14
                            Jag blir mycket sugen på att göra ett mer seriöst projekt, i mitt fall betyder det att inte hasta iväg.

                            Jag brukar vilja ha allt på en gång alltid, men funderar nu på att ta det lilla lugna och bygga en del själv och kanske inte sikta på att ha ett fungerande kar på 48 tim (inte precis, men ni förstår)

                            Annars vill jag som sagt att allt skalll vara klart igår typ.

                            Känns dock som jag kommer gilla uppbyggnaden och inlärningen mer än att bli färdig snabbt.


                            En fråga till har jag:

                            Är det rimligt att bygga en filtermodul i ett 180L kar? Eller blir det för mycket plats som går åt?
                            Ser himla roligt ut att bygga bakgrund med innehållande filter osv.

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              #15
                              Krabbor behöver inte direkt nån landdel..mina 5 Red Claw Crabs (sesarma bidens) simmar runt och landar på flytväxterna som jag har i akvariet så det kan vara en väldigt bra lösning..

                              Det är dock en väldigt fascinerande krabba.

                              Angående magneten som man gör rent rutan på så har jag sett att det nånstans finns att köpa dessa magneter som är "mjuka" så det funkar på välvd ruta..

                              Termometern kan du ha på sidan av akvariet både praktiskt och estetiskt.

                              Angående bakrund så kan du göra hur det vill för att lösa filter frågan...men BTN är väldigt dyrt och det får en liten plastig känsla i karet.. som jag oftast tycker förstör helhets-intrycket.

                              Filterboxen som inggår i alla Juwels akvarium tycker jag är skit bra..Om du köper det nytt så finns ju en hel del nyttiga manualer för att sköta det på rätt sätt.

                              Fiskfrågan kan det vara lite så och så med...många tycker olika i den frågan...men om du köper fiskar som vill ha större akvarium när dom växt till sig så försök att hitta en lämplig plats/zoo-butik/kompis dom kan flytta till när dom börjar bli förstora..

                              ett annat tips vid fiskköp är att försöka se till så att fiskarna vill ha samma vattenvärden och temperatur.

                              Ett sista tipss.. stressa inte med att få i vatten i karet och mosa ner fisk.. ha is i magen och ta det lugnt så ordnar det sig.

                              Hoppas nåt av det kan vara till hjälp!

                              Lycka till!

                              /Markus
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...