Fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Fler fiskar?

    Jag har ett 60 liters akvarium med 5 guppysar och några yngel. Som alla vet så skitar dom ner en del. Jag undrar för det första vilka fiskar som äter något som liknar trådalger. Sedan undrar jag vad det finns för fiskar som går ihop med guppy som också renar upp lite i akvariet?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    60 liter är för litet för siamesisk algätare, vilken annars är en höjdare på att äta trådalger. Istället för sådana, kanske du kan kolla lite på äpplesnäckor och amano-räkor? Även de äter alger, men de är inte lika effektiva som siamesen. Om du väljer endera, så bör du nog ha minst 2 snäckor och minst 6 Amanos.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Jag röstar också för amano-räkor som sällskap till dina guppysar De är visserligen inte så färgglada men de är jättebra på att äta alger och de förökar sig inte som andra räkor gör.
      / Ebba

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #4
        Otocinclus är oftast ansedd att vara minst lika bra på att äta alger som siamesiska algätare.
        Dessutom är de väldigt söta, trevliga och blir inte stora.
        De är fredliga med.

        kör på dem vettja!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Grodlund
          Otocinclus är oftast ansedd att vara minst lika bra på att äta alger som siamesiska algätare.
          Dessutom är de väldigt söta, trevliga och blir inte stora.
          De är fredliga med.

          kör på dem vettja!

          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1


          japp...duktiga på alger....på alla alger utom på trådalger,,,mina rörde dom inte.....

          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • dancehall
            • May 2007
            • 306

            #6
            Ja, Otocinclus hade jag tänkt testa ändå

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Jag anser att Otocinclus är väldigt känsliga fiskar, jag har hört att de oftast är viltfångade? De jag känner som har provat Otocinclus har inte lyckats få dem att överleva, trots att de åt på både alger och tabletter som man lade ned, och mina gick samma öde till mötes.

              Klart är iallafall att du måste ha en mycket bra vattenkvalitet för att de inte ska må dåligt.

              Jag hade kört på amanoräkor Men du gör som du vill.
              / Ebba

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Otocinclus har jag nu ett helt stim av ! underbara vackra och gulliga fiskar. Hos mig rensar dom alla alger jag har. Och dom trivs super hos mig.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Ursprungligen postat av Flaxss
                  Och dom trivs super hos mig.
                  Hur vet du det? Fisk kan inte visa känslor, och simma runt och äta måste dom ju göra, så det är ju inga tecken på lycka.

                  Så vad säger dig att dom mår super?

                  Fan, sorry om jag låter negativ, har bara stört mig så länge nu på alla som säger att deras fiskar mår super, men egentligen kan dom inte alls veta det. Var tvungen att få urt mig mitt vrede bara.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Mina Otocinclus såg också ut att "må super" (åt upp alla alger, åt på algtabletter med god aptit) den första veckan, sen dog de.

                    Jag menar bara att det finns tåligare ej-viltfångade fiskar som kan vara bättre att prova om man är nybörjare. Amanoräkor är ju så söta också!
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • alg_oa1
                      • May 2007
                      • 473

                      #11
                      Sattsa på Amano! Bättre algeätare kan du knappast få!
                      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Hur vet du det? Fisk kan inte visa känslor, och simma runt och äta måste dom ju göra, så det är ju inga tecken på lycka.

                        Så vad säger dig att dom mår super?

                        Fan, sorry om jag låter negativ, har bara stört mig så länge nu på alla som säger att deras fiskar mår super, men egentligen kan dom inte alls veta det. Var tvungen att få urt mig mitt vrede bara.
                        nej jag kan inte veta att dom mår ''super'' det är nog många fiskar i kar som inte mår super. men dom simmar glatt i ett stim och äter normalt och simmar normalt och dom har 110cm i längd att simma på. och har aldrig visat tecken på sjukdom eller annat och lever än. så vad ska jag säga ?

                        jag har lite mer erfarenhet än så så att jag kan se om fiskarna mår dåligt eller är sjuka det finns ju en del uppenbarligen tecken. och mina som sagt visar inga sådana tecken och har levt mycket mer än en vecka. och nej jag kan inte veta säkert!

                        med tanke på hur dom har det verkar dom gilla läget
                        Senast redigerad av Flaxss; 17 December 2008, 14:37.

                        Kommentar

                        • aneta
                          • September 2008
                          • 261

                          #13
                          Jag har haft mina otocinclus i mer än 2 månader nu och om jag får säga så mår de om inte super så mycket bra
                          Har inte så mycket trådalger dock, hos mig verkar de älska mest den gröna beläggningen på bakgrunden och rensar den flitigt. Men om du inte har någon bakgrund så kanske tar de hand om dina trådalger då
                          325L

                          Kommentar

                          • dancehall
                            • May 2007
                            • 306

                            #14
                            Ja vi får väl se vad jag väljer, vad är minsta antalet Otocinclus i ett 60 liters kar?

                            Räkor är det dock svårt att få tag på här på Arken i Bålsta. Hur många räkor är nödvändigt att ha? Jag kan nada om räkor

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              vill du testa Otocinclus så vill dom vara i stim av minst 5.
                              Senast redigerad av Flaxss; 17 December 2008, 20:42.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...