Vilka fiskar o växter i 60 liters??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnetteEG
    • September 2007
    • 2

    Vilka fiskar o växter i 60 liters??

    Hejsan!

    Nu skall jag änligen fixa mitt alladeles egna akvarium Min pappa hade guldfiskar i akvariet innan, men endast under vintern då de annars bodde ute i en damm, men nu behöver inte pappa sitt 60 liters akvarium längre då fiskarna fick flytta till en 3000kvd (eller något liknande) stor damm, så nu skall jag ta över akvariet

    Men vilka fiskar kan man ha i 60 liters akvarium? Och hur många?
    Skall man ha en sådandär fisk som ser ut som en sugpropp, som rensar på akvariets glas?
    Kan vissa fiskar äta upp varandra?
    Skall man endast ha en sort eller olika?
    Och vilka är de bästa växterna att ha i ett 60liters akvarium?
    Är det olika stenar till olika sorters fiskar?

    Finns det någon speciell länk där man kan läsa om just ett 60liters akvarium?


    Tack så mycket för svar!

    Vänliga hälsningar
    Anette
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Vill du ha någon speciell miljö? Mycket växter, lite växter, inga växter alls? Stenar och sand? Gå in på min sida och kolla lite på mina mindre akvarier, så kan du kanske få lite uppslag. Sedan kan vi spåna vidare.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Hej och välkommen till akvarievärlden!

      Läs denna tråd, där det står om hur man startar upp ett akvarium:


      Jag tycker du ska ha ganska SMÅ fiskar, för då ser akvariet större ut, än om man klämmer in stora fiskar i det.

      De viktigaste sakerna att tänka på är: Börja med bara 4-5 fiskar första månaden, och gör inte rent filtret. När man släpper i fiskar i akvariet börjar dessa skita ner, och då börjar bakterier bildas som kommer att bryta ner skiten. Dessa nyttiga bakterier sätter sig fast i filtret. Börjar man med för många fiskar hinner bakterierna inte med, och det bildas farliga ämnen.

      Så till dina frågor (svarar bara utifrån min egen kunskap, alla har olika åsikter om detta)

      Men vilka fiskar kan man ha i 60 liters akvarium? Och hur många?

      Jag skulle ha valt tåliga fiskar om man är ovan. Jag hade nog valt ett stim med tetror av något slag, kanske neontetra, glödbandstetra eller rödmunstetra. Till detta hade jag nog valt någon levandefödare, min favorit är platy. Då bör man ha många fler honor än hanar. Kanske börja med fyra honor och en hane (efter uppstart-perioden med ett fåtal fiskar). Jag tycker det är fint att ha ganska få arter i akvariet, eftersom det annars blir "fisksoppa" och lite rörigt

      Skall man ha en sådandär fisk som ser ut som en sugpropp, som rensar på akvariets glas?

      Det finns MASSOR av malar med sug-mun som äter alger. De flesta blir alldeles för stora för ditt akvarium. Jag hade nog köpt en ung (fortfarande liten) Ancistrus-mal. De blir 12 cm som fullvuxna. En enda räcker tycker jag, i ett så litet akvarium. De är mycket bra på att äta alger, men måste utfodras med algtabletter också, som sjunker till botten. Dessa lägger man i när det blivit mörkt. Som uppstart-fisk i ditt akvarium den första månaden hade jag valt en ancistrus och två platy-honor. Då blir det en mjukstart för de nyttiga bakterierna i filtret.

      Kom ihåg att inte lita på zoo-affärer, de kommer troligen säga att du ska köpa alla fiskar på en gång, eller försöka sälja fiskar som blir för stora för ditt akvarium. Allt för många råkar ut för detta

      Läs om massor av olika fiskar i sötvattens-artbeskrivningarna här på zoopet! Länk:


      Kan vissa fiskar äta upp varandra?
      Ja, självklart, många fiskar är köttätare och äter i naturen levande föda i form av andra fiskar. Det viktiga är att inte köpa för stora och för aggressiva fiskar för ditt akvarium. Vissa fiskar biter på andra fiskars fenor. Det är till exempel inte bra att ha barber och guppy tillsammans, barber biter på guppynas fenor.

      Skall man endast ha en sort eller olika?
      I ett 60-litersakvarium skulle jag ha haft två olika arter fiskar som simmar fritt i vattnet, samt en algätande mal. Dvs, tetra-stim + annan art av fisk (tex platy) + algätande mal. Men andra säger självklart annorlunda! 60 liter räknas dock inte som så stort akvarium, så för många arter kan bli lite rörigt.

      Och vilka är de bästa växterna att ha i ett 60liters akvarium?
      Jag älskar Anubias, lättskötta växter som är mycket tåliga. Dessa har långa häftiga rötter som inte ska grävas ner för djupt. "Rotstocken" ska vara ovanför sanden.

      Många växter i affärerna har höga krav på ljus! Ibland räcker det inte med ett vanligt lysrör för dessa, de vill ha minst två rör eller ännu starkare lampor. Anubias har inte jättehöga krav på ljus. Men det är ju fint att ha andra växter också, ju mer växter, desto finare tycker jag

      Om du har en ancistrus-mal bör du också ha en brun rot (finns i djuraffärer), som denna gillar att gnaga på. Roten behöver inte vara stor. Sådana malar är nattaktiva och behöver många mörka och trånga gömställen att ligga i på dagarna. (Tex grottor).

      Är det olika stenar till olika sorters fiskar?
      Vissa fiskar kan vara känsliga för vissa färger på sand. En väldigt ljus sand ger en annan känsla i akvariet än en mörk sand. Sand med olika färger (tex. engelsk sjösten eller rådasand) ser mest naturligt ut tycker jag.

      Några andra viktiga saker:
      Ju större filter-volym, desto bättre vattenkvalitet. Alltså är det bra att inte ha ett för litet filter. Det är viktigt att filtret kan få vara lite skitigt, där sitter alla nyttiga bakterier.

      Det är viktigt att ha "bra sprut" på pumpen, så att vattenytan rör sig mycket, så kommer det syre ner till fiskarna, från luften ovanför.

      Du behöver ingen särskilt luftpump eller bubblor i vattnet, om du inte vill. Bubblorna kan driva ut koldioxid från vattnet, vilket inte är bra för växterna.

      Det finns såklart massor av andra sorters fiskar, som skulle passa i ditt akvarium, men väldigt många blir också för stora för det. Små tetror och levandefödare av någon art (guppy, platy, svärdbärare, black molly) är enligt mig de roligaste fiskarna att börja med.

      Lycka till
      Senast redigerad av toccata; 15 December 2008, 11:04.
      / Ebba

      Kommentar

      Arbetssätt...