fiskar dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #16
    Ursprungligen postat av Uli
    trodde inte corydoras tål salt. Har jag fel?
    Du har fel.. de goda effekterna av salt mot nitritförgiftning (kloridjonen blockerar nitritjonen lite vid gälarna vad jag har förstått) kommer redan vid 20 mg/L klorid ( ung 40 mg NaCl (koksalt) per liter. så även om du tillsätter 100 mg salt per liter är det långt ifrån skadliga nivåer... Men när du väl har fått igång karet så skulle jag skippa salt,av ren bekvämlighet. Och kom ihåg att bara sätta salt till bytesvattnet ty det förbrukas inte

    Farliga nivåer är nog 200g per 100 L (dvs 2000 mg / L) men så mycket skulle jag inte ens drömma av att tillsätta, detta vattnet är då bräckt.

    Kommentar

    • Mickis
      • October 2008
      • 14

      #17
      Hej.
      Fiskarna kan också må pyton om man fyller akvariumet med hjälp av skurhinken de lyckades jag göra första gången jag fyllde på mitt akvarium då fick fiskarna samma symton som vid nitritförgiftning. Efter att hade tömt ut allt vatten och tvättat av allt jag hade i akvariumet så mådde de fiskar som överlevde bättre!

      Kommentar

      • Uli
        • December 2008
        • 51

        #18
        Tack för alla tips. Jag lär mig. Jag väntar tre veckor med fler fiskar. Det verkar utveckla sig bra nu. Jag håller koll på nitriten och tillsätter lite salt. Nitriten är inte på några farliga nivåer och fiskarna är mycket mycket piggare än de var de första dagarna. Jag matar sparsamt och de äter glatt upp allt.

        Jag köpte akvarium och hink och stenar och allt begagnat. Spolade allt länge i varmt vatten så jag tror inte det kom något gift i från början. Men fiskarna verkade klart förgiftade då i början. Tog upp stenen när läget blev sämre eftersom den nyss gått i två delar och jag tänkte att den kanske släpper ifrån sig nåt i den nya snittytan.

        Kanske kom det nåt från mina händer eller med fisken... inte lätt att begripa. skönt att alla är pigga nu.

        GOD JUL på er alla!

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #19
          Fast nitrit bildas ju av fiskarnas bajs och av matrester, och det var ju troligen det du fick i akvariet. Nitrit bildas bara när det finns för få nyttiga bakterier i filtret. Så det kan hända att allt var helt okej med dina stenar och grus. Det är jättebra att köpa begagnat tycker jag

          Lycka till o god jul!
          / Ebba

          Kommentar

          • Uli
            • December 2008
            • 51

            #20
            Nitrit 0 igen. fortsätter att hålla koll. alla fiskar verkar pigga!

            Kommentar

            Arbetssätt...