fiskar dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uli
    • December 2008
    • 51

    fiskar dör!

    Hej!

    Nytt akvarium 140liter. Växter. Två rötter. Pump. Tio kardinaltetra och tre corydoras som första fiskar. Några snäckor. De kom i tisdags kväll.

    Många simmar nära botten. Hela tiden. Corydoras går upp och tar luft någon gång. Men inte mycket.

    En Corydoras mådde inte bra från första dag. Ihopvikt fena och lite rödare gälar. Andades häftigt. Hade inte tänt belysningen i början tills de vant sig. När jag tände upptäckte jag att han trasslat in sig i ett långt hårstrå (mitt). Otroligt klantigt. Ja petade loss det men han klarade sig inte. Stor sorg...

    Sedan allt frid och fröjd. Ph 7. Inget utslag på ammoniak, nitrit, nitrat. Dropptestar. Har matat sparsamt.

    Nu plötsligt: en av terorna verkar inte må bra. Mycket vid ytan. Röda gälar. LÄgger sig på sidan. Liknande symptom som corydorasen men den här har ingen skada.

    Syrebrist?

    Vill gärna höra er erfarnas reaktioner. Allt detta är nytt för mig. Jag läser på och gör så gott jag kan...

    Vad göra?
  • ATIX
    • September 2006
    • 96

    #2
    Corydoras är extra känsliga mot dålig vattenkvalité såsom bl a nitrit i vattnet. Eftersom det är nystartat är det oundvikligt att inte få nitrit i vattnet ifall du inte har tillsatser du häller i.

    Se till att byta ca 30 liter av vattnet var fjärde till femte dag också i början.

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Symptomen låter värkligen som nitritförgiftning.
      Det enda jag kan komma på.
      Nitrit får man väl i princip alltid i ett nyastartat akvarium?

      Konstigt att det inte syns på dropptesterna.
      Hur många dagar har du haft igång det?
      Hur är cirkulationen?
      Använder du aktivt kol i filtret?

      [Varken kardinaltetror eller corydoras är några vidare höjdare som uppstartsfiskar. Båda är rätt känsliga och Corys är även känsliga mot salt, vilket man ofta tillsätter för att minska effekten av nitrit]

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Hej.. Se till att du har vågor på ytan.. Nitrivec lr liknanade att pytsa i av när du byter vatten.
        Mata sparsamt eller inte alls.. Håll 25 grader och kolla med en utetermometer eller en annan säker termometer att tempen stämmer... Byt hellre lite vatten ofta än mycket sällan. Skapa så lite berg o dalbana som möjligt.. Ta bort alla döda växtdelar och se till att maten inte ramlar ner på botten när du matar..
        Tycker jag..
        Härda ut, det tar tid innan det vänder om du har fått en dålig start..

        Lycka till..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Viktigt är också att INTE göra rent pumpen! Det är där alla nyttiga bakterier sätter sig fast, som ska bryta ner nitrit och göra om det till bland annat nyttigt nitrat som växterna kan ta upp.

          Bakterier är alltså bra. Filtret ska vara lite geggigt och smutsigt. Men pumpen ska ha bra "sprutt" så att ytan rör sig mycket, då kommer syre ner i vattnet.

          Köp gärna en flaska med Nitrivec som innehåller nyttiga bakterier och överdosera med denna i vattnet. Då påskyndar du utvecklingen av de bra bakterierna.

          Det är synd att inte zooaffärer bryr sig om att informera att man bara ska ha ett fåtal fiskar i början, så att bakterierna hinner utvecklas...

          Lycka till!
          / Ebba

          Kommentar

          • Uli
            • December 2008
            • 51

            #6
            datorstrul. kollar att det funkar innan jag skriver mera.

            Kommentar

            • Uli
              • December 2008
              • 51

              #7
              Hej igen! Fler fiskar har dött. 4 av de första 13.

              Jag har mätt ph, nitrit, nitrat, ammoniak dagligen. Alla värden bra. Använt nitrivec och har sniglar. Mycket växter som har rotat sig ordenligt. Balansen verkar bra - hittills. Trodde inte 13 fiskar på 140 liter var mycket att starta med. Jag har två större rötter (urkokade) och en kalksten som jag fått med akvariet (tagit upp den nu).

              Insåg när jag kom hem att jag inte lyckats köpa de mest robusta fiskarna. Var väl förberedd för växtinsköp men trodde att jag borde vänta med fiskarna lite. När mitt allergiska barn förstod att vi kan köpa fiskar IDAG så tog vi några lite för snabba beslut. Länghtan efter akvarie har varit stor länge...

              Bytte vatten och ökade cirkulationen efter tips här. Det är inte nitrit men fiskarna verkar förgiftade. De andas lite fortare och är mer stilla, hängiga innan de dör. Vill inte äta. Corydorasen vek ihop sin ryggfena men inga skador på denna. Något skit i vattnet? Det är liksom en i taget som är sjuk. Inte alla på en gång men förloppet hängig - död går fort. Funderade på syrebrist.

              Pratade med affärens akvarieexpert. Han trodde på fenröta så nu medicinerar jag (fiskade upp sniglarna först). Det är klurigt det här. Just nu är en fisk hängig och jag funderar starkt på att fiska upp den eftersom den har samma sympom som de som dött. verkar onödigt att den ska lida.

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Nej, jag skulle aldrig börja medicinera i ett så nystartat kar! Medicin dödar ofta en stor del av de nyttiga bakterierna

                Är det dropptest du mäter nitrit med alltså? Verkar mycket konstigt.
                Om det INTE är nitrit så är det något i ditt kranvatten eller något med inredningen (stenar, växter), eller syrebrist. Men är det fart på ytan så KAN det inte vara syrebrist.

                Lät du fiskarna få en långsam invänjning av akvarievattnet när de låg i påsarna? JAg brukar byta ut någon deciliter vatten i taget i påsen mot det egna akvarievattnet, under cirka 1-2 timmar. Fiskar som snabbt kommer i nytt vatten kan bli stressade och dö.

                Alla symptom du beskriver tyder på nitrit. Då är det små täta vattenbyten och Nitrivec (överdos!) som gäller. Men eftersom du gjort detta så är det konstigt att de fortsätter dö.

                Delvattenbyten gör man bara för att "späda" ut nitriten för att göra det lättare för fisken att överleva. Om man snabbt vill att bakterier ska bildas ska man inte byta något vatten utan endast ha i Nitrivec men då är alltså chansen större att fiskarna dör under tiden.

                Tyvärr kommer medicinen döda Nitrivec-bakterierna. Fenröta har fiskar lättare att få när de är stressade och därför har dåligt immunförsvar, samt när vattnet är dåligt. Bättre att göra något åt vattnet än att medicinera alltså! Jag undviker att medicinera så långt det är möjligt.

                Växter för akvariebruk odlas ofta ovanför ytan och besprutas med olika medel. De måste sköljas noga innan de sätts i akvariet. Vilka växter har du?

                Om jag hade haft samma problem hade jag tagit ut allt i akvariet som inte är filter, växter och sand, och fortsätt göra små 20%-vattenbyten varannan dag och överdosera Nitrivec. Då borde allt stabilisera sig efter ett tag OM det inte är något med kranvattnet.

                Detta var mina åsikter, andra kanske har andra tips.
                Lycka till hursomhelst!
                Senast redigerad av toccata; 13 December 2008, 10:32.
                / Ebba

                Kommentar

                • Uli
                  • December 2008
                  • 51

                  #9
                  Hej!

                  Fick bukt med hängigheten hos mina fiskar. Medicin och små vattenbyten. En rejäl dos slam från ett annat akvarium (han trodde en del kunde klara sig även om medicinen tar död på en del). Skönt att stoppa den dåliga trenden. Fortsätter att ta mina prover. Nu kommer nästa utmaning. Nitriten. Låga värden än så länge och samtidigt kommer nitraten så jag antar att detta är ett oundvikligt skede. Håller koll på läget och fortsätter göra små vattenbyten. Jag hoppas de klarar detta. Jag antar att det är när den här vågen är över som jag kan köpa lite fler kompisar till dem... Kardinaltetrorna verkar känna sig mer och mer hemma. Corydoras ligger mest och trycker. Vill nog helst bli flera.

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Tillsätt lite salt för att möta nitriten...

                    Och ha aldrig bråttom, byt en tredjedel varje vecka också nu, inkörningen tar då säkert lite längre tid men med mindre död i tanken.. en lägre laddning med ammonium ger automatiskt lite lägre nitrithalter.

                    Kommentar

                    • Uli
                      • December 2008
                      • 51

                      #11
                      trodde inte corydoras tål salt. Har jag fel?

                      Kommentar

                      • Uli
                        • December 2008
                        • 51

                        #12
                        Nu verkar saker och ting komma igång. Nitrit 0,3 mg/l - ökat - men nitraten kommer också 6mg/l. Gissar att det är allt gojset från ett annat akvarium som gjort susen.

                        Är det bra att tänka att jag ska vänta med fiskar tills nitriten minskat igen (antar att det är troligt att den ökar nu ett tag)? Antar att det kan ta tid. Några veckor?

                        Kommentar

                        • Uli
                          • December 2008
                          • 51

                          #13
                          oj. skrev visst fel 0,8 nitrit var det ju. lite väl häftigt annars...

                          Kommentar

                          • Uli
                            • December 2008
                            • 51

                            #14
                            nej. 0,08 menar jag. snurrigt värre.

                            fiskarna mår bra i alla fall...

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              Jättebra att du fått bukt med det! Att få slam från ett annat akvarium är ju ännu bättre än Nitrivec Jag tycker du ska vänta i minst tre veckor innan du köper några fler fiskar, och köp då bara några få i taget.

                              När allt är lite mer stabilt skulle jag fortsättningsvis göra ett vattenbyte på 30% en gång i veckan, så kan man fortsätta på lång sikt. Själv byter jag också 30% i veckan.

                              Kämpa på med att mäta Nitrat behöver du egentligen inte mäta - har du mycket växter, matar ganska sparsamt och byter 30% vatten i veckan kommer nitrat (en form av näring till växterna) hållas på en lagom nivå, tror jag. Det är först på mycket höga nivåer som nitrat är farligt för fiskarna.

                              Så det är nitrit som är det som måste mätas mer ofta nu i början.

                              Lycka till!
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...