Ängslig Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dilbertus
    • December 2008
    • 3

    Ängslig Platy

    Har haft mitt första akvarium igång i några veckor med tre Platys sedan en och en halv vecka. Till en början simmade alla tre fiskarna livligt tillsammans men sedan några dar har hannen gömt sig i en korall. Han kommer fram och äter men står för det mesta och gömmer sig som om han vore rädd och ängslig. Han ser i ävrigt helt frisk ut. Har någon nån idé om vad det kan bero på?
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Korall? Är det ett saltvattens akvarium?

    Storlek på akvariumet?
    Hur mycket växter?
    Vilken pump?
    Kliar han sig något?
    Har du använt dropptest och testat vattnet?

    Kan vara bra att veta sånt.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • dilbertus
      • December 2008
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av JojjeN
      Korall? Är det ett saltvattens akvarium?

      -- Nej, det är en död korall i sötvattensakvarium

      Storlek på akvariumet?
      150 l
      Hur mycket växter?
      3 större, tre mellanstor och två små
      Vilken pump?
      Fluval 3, innerfilter
      Kliar han sig något?
      Nej
      Har du använt dropptest och testat vattnet?
      Nej

      Kan vara bra att veta sånt.
      ...

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Så du tror inte korallen kan ha orsakat någon sorts sjukdom?
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          jag har haft korallsand till mina platy,guppy,mollys dom trivdes utmärkt!

          men du kan ju testa att ta veck korallen. se om det blir bättre.

          jag hade studerat fisken noggrant efter parasiter,virus,svamp. kolla i en bok. hittar jag inget och om den bara är skygg. så är det bara att köpa fler honor till din hane. eller är det kanske så att du har fler hanar än honor? då är det ju enkelt att förstå varför han enbart kommer fram vid mat.

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Jag tänkte också på det där med hanar och honor, är det en stressad hona som blir jagad så är det klart hon gömmer sig. Hon kan också ha blivit gravid och vill gå till lugnare vatten för att föda yngel.

            Om de tre platy är de enda fiskar du har, så tror jag inte att du har något problem med nitrit i vattnet eller något sånt, om du inte gjort rent filtret vill säga.

            Så jag tror att det är andra psykologiska orsaker bakom, om du inte ser några symptom.

            Avvakta lite och se vad som händer, är mitt tips.
            / Ebba

            Kommentar

            • dilbertus
              • December 2008
              • 3

              #7
              Korallen följde med akvariet som köptes begagnat så den har säkert funnits med några år och borde inte ställa till problem. Och beträffande kön så är det killen som simmar och gömmer sig. Tjejerna simar lugnt och kan nästan komma fram och matas ur hand.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av dilbertus
                Korallen följde med akvariet som köptes begagnat så den har säkert funnits med några år och borde inte ställa till problem. Och beträffande kön så är det killen som simmar och gömmer sig. Tjejerna simar lugnt och kan nästan komma fram och matas ur hand.
                du kan inte fått fel då så du har fler hanar än du tror?

                annars om du verkligen inte ser någon sjukdom och den beter sig för övrigt som frisk enbart att hanen är skygg så hade jag provat att köpa fler honor ( 3till eller nåt ), platy lever ju i stim och vill göra.

                ibland kan det ju vara inre parasiter och sjukdomr som drabbar men då borde den inte äta och dels inte se frisk ut.

                Kommentar

                Arbetssätt...