Hur stort e stort (liter)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZZulan
    • December 2008
    • 144

    Hur stort e stort (liter)

    Jag är ute efter att starta ett akvarium. Funderar på att köpa något begagnat men jag har inte hur mycket plats som helst. Jag har läst på en del och fått det urkorkade tipset att desto större desto bättre, har inte sett det en gång, utan kanske 15 ggr. Detta mycket subjektiva tips är fullständigt värdelöst om man inte vet vad som är ett större eller vad som är ett mindre akvarium.

    Jag hittade en affär där det största akvarumet var på 450 liter. Men jag har även hört talas om 1000 liters akvarium. Vad är då ett 200 liters akvarium med tanke på att det finns 30 liters akvarium.

    Jag har plats för ett 200 liters akvarium och undrar om det är ett så pass litet akvarium att man får ett svårskött akvarium? Jag ska ha några papegoj ciklider i akvariumet och hört att 200 liter är för litet för dem. Men de är i ett mindre akvarium nu tillsammans med andra fiskar och verkar ha det bra så jag undrar om även detta är upp till gemene man att avgöra. Jag menar även ett 1000 liters akvarium är ju långt mindre än amazonasfloden.

    Tacksam för svar...
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ett 200L är ganska lagom att börja med och du kan nog ha dina Papegojor där i ett tag
    Sen när du får blodad tand och köper 450L som du spanade in i affären kan du ju flytta över dem dit

    ca.100L anser jag och troligen många med mig att gränsen till litet/stort går.
    Skickar med artbeskrivningen till Papegojorna
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      Under 100 l skall du inte gå, ett 200 l är bra att börja med, sedan beror ju på som du skriver vad du vill ha i. Kolla i artbeskrivningarna vad som rekommenderas.

      Kommentar

      • ZZulan
        • December 2008
        • 144

        #4
        Ok, stort tack! Då köper jag nog det 200 liters akvariet som jag hittat begagnat. Verkar vara ganska hightec med mån ljus och annat kul :-)

        Jag går i husköpartankar och kommer troligen göra som du säger Nina och köpa ett större när tillfälle ges.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Tänk på att dom äter och skiter som flodhästar så en bra filtrering är grundbulten, dessutom bökar och gräver dom ordentligt varför ex lavastenar bör placeras på akvariets botten som dessutom bör bestå av vattentät neopren eler liknande innan bottensubstratet fylls på, köp bara papegojor som inte är färgade och påpeka gärna detta för zoobutiken om dom säljer färgade.



          Bra och tåliga växter är ex javaormbunke.

          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • ZZulan
            • December 2008
            • 144

            #6
            Tack Gaffel för bra information, men vad är neopren? Vad tror du om Eheim 2224 ytterfilter, räcker det?

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Att jag rekommenderar neopren framför ex cellplast är att cellplasten har mycket högre lyftkraft och är statisk varför den kan vara tetig att få ner i ett akvarium.

              Ett 2224 är ingenting som håller i längden om du får stor belastning men du kan alltid komplettera det filtret, har själv 4 fullvuxna gojor samt 2 gibbiceps, 2 jättevändmal, minst 2 stora kuhlii samt en stackars liten ancistrus sp i ett 300 som hålls vid liv av ett EHEIM 2028, 2217, 1250 DIY 1018 och alla ytterfiltrens insugsrör startar i ett HMF, utöver detta kör jag en koralia 2 för bottencirkulationen.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              Arbetssätt...