Kan ynglena bli uppätna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffeltrucken
    • December 2008
    • 16

    #16
    aja tack för svaren alla. För la ta nitrin test och kontakta affären imon.


    God Natt.

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #17
      Sticktest funkar om man tillsätter natriumklorid till vattnet som ska testas (ta ut vatten i en liten behållare)..

      Men men. Gaffeltrucken.. Kort och gott.. köp NITRIVEC och gör några vattenbyten sen är du good to go.. Inte lönt att komplicera saker.. Folk har en tendens till det här
      MVH Henrik

      Kommentar

      • Robin_Hedstrom
        • January 2005
        • 1818

        #18
        Ursprungligen postat av JojjeN

        Du har blivit blåst av akvarie handlaren, ett vanligt nybörjar misstag, som även jag åkte på när jag började.
        Det handlar inte om att blåsa, det handlar om att försöka hitta en balans mellan fiskköparens planer (i 99% av fallen alldeles för vidlyftiga, med för mycket fisk) och en nivå där fiskarna i kombination med lite matning kan fungera.
        /Robin Hedström
        http://www.robinhedstrom.se/

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #19
          Ursprungligen postat av JojjeN

          Han hade kanske fisk tatuerade armar, men i hans hjärna fanns nog bara en "tjäna pengar genom att sälja fisk till folk, som kommer dö, se de köper mer fisk,, så jag tjänar mer pengar" tatuering.
          Helt sanslös kommentar. Dessutom gränsar det till personangrepp eftersom det antagligen inte finns så många akvarister med fiskar tatuerade på armarna i Sverige.
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Kanske jag är blind men jag hittar inte infon någonstans om hur stort ditt akvarium är. För att överhuvudtaget kunna ge råd om hur många fiskar man skall starta med så måste man ju veta detta. Själv startade jag med 300 fiskar och det var lagom i mitt akvarium, fast det är ju rätt stort förstås.
            Sedan är det också vettigt att skaffa någon bakteriekultur som t.ex. Nitrivec för då kommer det att bildas nyttobakterier snabbare
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Marsipulami
              • September 2008
              • 203

              #21
              Karet går "kritiskt" efter ett par veckor. Kolla nivån med test och pytsa i bakteriekultur så länge du har nitrit i tanken.

              En liten beskrivning av processen:

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #22
                Viktigast av allt: Gör INTE rent pumpen på flera månader, det är där alla nyttiga bakterier ska bildas. Och mata sparsamt, fiskarna klarar sig flera dagar utan mat. Pyttelite varannan dag är lagom hela första månaden.

                Hoppas det går bra.

                Verkar fiskarna slöa, byt 1/3 av vattnet och ha i en massa Nitrivec, men gör inte rent nånting i pumpen för då blir det tillbaka på ruta ett igen...

                Lycka till!
                / Ebba

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Kanske jag är blind men jag hittar inte infon någonstans om hur stort ditt akvarium är. För att överhuvudtaget kunna ge råd om hur många fiskar man skall starta med så måste man ju veta detta.
                  Gaffeltrucken kontaktade mig via PM och berättade där att det var ett 54L och har nog även nämnt det i någon annan tråd om jag inte missminner mig.
                  Det är ju ingen ursäkt till varför det inte kommit upp i denna tråden men nu vet ni hur stort karet är iaf
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Gaffeltrucken
                    • December 2008
                    • 16

                    #24
                    Hej allihopa och tack för svaren.
                    Sry för att jag inte har skrivit nått under följande dagar men jag har haft fullt upp med akvariet. Kan säga att allt har löst sig nu.
                    Här är en liten logg över de senaste dagarna (notera att det ändast har varit problem med guppysarna)

                    Sön: Jag hittar en guppy hona ståendes i 90 grander med huvudet mot ytan, är tvungen att avliva den. Jag kollar med min granne som också har ett akvarium och han säger att han första gången la i lika många fiskar som jag gjorde.

                    Mån: Hittar ytterligare en guppy hona på botten av akvariet + att en hane beter sig underligt och håller sig mot ytan helatiden, ja ringer nu akvarie handlaren (han med tatueringarna ) och frågar om det kan vara nitrinet. Han säger att han utan problem har haft i ännufler fiskar första gången utan problem. Han säger att jag antagligen har haft oturen att få "måndags exemplar" och att om jag kommer på onsdag när de fått in fler guppy så kan jag få plocka ut 2 nya utan problem. Jag kan också ta med lite akvarie vatten så kan han göra ett vatten test där. Jag blir GLAD =).

                    Tis: hittar den andra "skadade" fisken på botten..men jag tar det lungt eftersom det nr1 bara ätr guppysarna som är knasiga + att jag kommer få ersättning.

                    Idag: Har precis varit hoss handlaren och tagit vatten test (som visade 0 mg nitrit och ca 5-10mg nitrat) och fått 3 nya fräsha guppys som jag skall släppa i nu (han frågade också om jag ville ha en växt, som plåster på såret [snällt] ).

                    EDIT: Har nu släpp i dom och de ser ut att trivas, och är aktiva

                    Tack somsagt för svaren. Men jag kände att jag kunde lita på akvarie handlaren.

                    /Gaffeltrucken

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #25
                      Är det verkligen så klokt att stoppa i mer fisk bara 2 dagar efter senaste dödsfallet, och när fler guppys visar fortfarande symptom?

                      Tänk på att det är liv du handlar med, så ta det säkra före det osäkra.

                      Men nu när fiskarna redan är i akvariumet så är det bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Gaffeltrucken
                        • December 2008
                        • 16

                        #26
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Är det verkligen så klokt att stoppa i mer fisk bara 2 dagar efter senaste dödsfallet, och när fler guppys visar fortfarande symptom?

                        Tänk på att det är liv du handlar med, så ta det säkra före det osäkra.

                        Men nu när fiskarna redan är i akvariumet så är det bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa.
                        Fiskarna ser ju ut att må bra och nitrin nivån visade noll (pappers biten var hel vit).

                        SÅ jag kan egentligen inte se nått problem i det, eftersom nitrinet (vad jag har hört) skulle påverka dom direkt isåfall.

                        EDIT: tror du läste fel, för som jag skrev i förra inläget så såg de 2 resterande guppysarna fullt friska ut.
                        Senast redigerad av Gaffeltrucken; 10 December 2008, 20:48.

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #27
                          Ursprungligen postat av Gaffeltrucken
                          Fiskarna ser ju ut att må bra och nitrin nivån visade noll (pappers biten var hel vit).

                          SÅ jag kan egentligen inte se nått problem i det, eftersom nitrinet (vad jag har hört) skulle påverka dom direkt isåfall.

                          EDIT: tror du läste fel, för som jag skrev i förra inläget så såg de 2 resterande guppysarna fullt friska ut.
                          Som jag försökt berätta för dig kan du inte riktigt lita på sticktest utan det är dropptest som gäller om du vill vara säker.

                          Sen kommer du nästan garanterat att få problem med nitrit om du fyller karet med fisk. Det är inte förrän någon vecka efter du stoppat i fiskarna som nitriten börjar dyka upp så du kan inte mäta nitriten för att sen stoppa i fler fiskar när testet visar noll. Är du inte försiktig kommer du få problem och det är varken något du eller vi vill.
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #28
                            Jag vill bara påpeka att det heter nitrit och inte nitrin, som du skriver. Kan vara bra att ha rätt ord i huvudet om man vill söka på foruminformation eller på internet till exempel.

                            Jag håller med Nina82, det kan ta 1-2 veckor innan nitrit-nivån börjar rusa i taket. Du ska aldrig lita på Zoo-handlare, de allra flesta vill bara sälja så mycket som möjligt och bryr sig ingenting om nitrit eller liknande. Väldigt många människor här på forumet har kommit hem från Zoo-affärer med fiskar som blir alldeles för stora och för många för deras akvarium...

                            Men var beredd med vattenbyte 30% om fiskarna blir dåliga, och du kan börja överdosera Nitrivec redan nu, det är nyttiga bakterier som sätter sig fast i filtret.

                            Lycka till.
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #29
                              Ursprungligen postat av Gaffeltrucken
                              Fiskarna ser ju ut att må bra och nitrin nivån visade noll (pappers biten var hel vit).

                              SÅ jag kan egentligen inte se nått problem i det, eftersom nitrinet (vad jag har hört) skulle påverka dom direkt isåfall.

                              EDIT: tror du läste fel, för som jag skrev i förra inläget så såg de 2 resterande guppysarna fullt friska ut.
                              Men hur kan du vara så bombsäker på att döden verkligen berodde på nitrit?

                              Om det nu är en sjukdom som vi inte kan spika, så kommer ju denna kanske fortsätta sprida sig om ett tag.

                              Men bara man tar det försiktigt nu, köper ett dropptest, och tänker på att det faktiskt är liv man hanterar, så ska det nog gå bra.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...