Kan ynglena bli uppätna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffeltrucken
    • December 2008
    • 16

    Kan ynglena bli uppätna?

    Hej.
    Har köpt mina första fiskar till akvariet nu.
    Jag köpte: 10 neonteror, 5 guppy (2hanar+ 3honor), 1 liten mal på ca: 4cm(kan inte namnet i huvudet, men den är en av de vanligare "sug malarna" tydligen, brun/gul prickig) och en liten brungroda på ca 3-4cm.

    Nu är det så att jag misstänker att en utav guppy honorna är gravida. Hon ligger nämligen och trycker för sig själv bakom en "plast grotta"
    Så nu till frågan. Kan _eventuella_ yngel (kan ju vara så att jag bara är paranoid) bli uppätna av någon av de följande fiskarna?
    Och isåfall vad är det bästa sättet att avskärma ynglena på (för jag har inte råd att skaffa ett karantäns kar )
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    #2
    tetrorna kommer säkerligen bli mätta tyvärr.

    Du kan skaffa en yngelkasse som skyddar dem


    Skaffade du alla de fiskarna på en gång och det är första invånarna i akvariet? finns stor risk för nitrit då tyvärr vilket kan vara värre än att neontetrorna äter ynglen

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Läs gärna igenom denna tråden. Mycket matnyttigt för nybörjare
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Gaffeltrucken
        • December 2008
        • 16

        #4
        Ursprungligen postat av Mobster
        tetrorna kommer säkerligen bli mätta tyvärr.

        Du kan skaffa en yngelkasse som skyddar dem


        Skaffade du alla de fiskarna på en gång och det är första invånarna i akvariet? finns stor risk för nitrit då tyvärr vilket kan vara värre än att neontetrorna äter ynglen
        Tack för svaren, men vad är nitrit för något, och vad kan jag göra nu när skadan redan är gjord?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffeltrucken
          Tack för svaren, men vad är nitrit för något, och vad kan jag göra nu när skadan redan är gjord?
          Än är inte skadan skedd. Du kan lämna tillbaka överflödig fisk imorgon och följa nybörjarguiden som jag länkade till.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Gaffeltrucken
            • December 2008
            • 16

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Än är inte skadan skedd. Du kan lämna tillbaka överflödig fisk imorgon och följa nybörjarguiden som jag länkade till.
            Oj nu blir jag både nervös och besviken. Trodde jag fick på litlig och bra information av killen i affären, som såg trevlig ut..

            Efter att ha läst nu så undrar jag hur jag får tag i nitrin prover, och hur högt nitrinet skall vara?
            Men jag måste ändå fråga hur viktigt detta är eftersom killen i affären inte sa något om detta (han hade guidat mig med hela köpet innan och verkade väldigt kunnig), kommer de att ha en garanterad död om man inte gör något eller kan man hålla tummarna och hoppas?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffeltrucken
              Oj nu blir jag både nervös och besviken. Trodde jag fick på litlig och bra information av killen i affären, som såg trevlig ut..

              Efter att ha läst nu så undrar jag hur jag får tag i nitrin prover, och hur högt nitrinet skall vara?
              Men jag måste ändå fråga hur viktigt detta är eftersom killen i affären inte sa något om detta (han hade guidat mig med hela köpet innan och verkade väldigt kunnig), kommer de att ha en garanterad död om man inte gör något eller kan man hålla tummarna och hoppas?
              Du kan köpa nitrit-test i din zoobutik men tänk på att det bör vara sk. dropptest och inte stickor. Stickor är inte pålitliga.
              Nitrit är inget man vill ha i sitt akvarium så helst ska det vara helt nitritfritt.
              Det är jätteviktigt att försöka hålla akvariet nitritfritt för att undvika sjukdomar. Du kan påskynda de goda bakterierna genom att köpa en flaska nitrivec men med alla de fiskar du har kommer det bli riktigt svårt att hålla nitriten nere
              Det viktigaste är ändå att mata ytterst SPARSAMT eftersom det är av bajset det blir nitrit.

              Den mängden fisk killen som jobbade i affären tipsade om passar i ett inkört akvarium men inte i ett helt nystartat.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8


                Följ det så kan det gå bra.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Gaffeltrucken
                  • December 2008
                  • 16

                  #9
                  Vi köpte det begangnat...är det de du menar med inkört?

                  TACK för tippsen! Jojjen och Nina

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Nej.

                    Inkört betyder att nedbrytningen börjat i pumpen och grusen, och allt har kommit igång.

                    Tänk dig att du har tagit med dig en bit natur in, denna biten natur bryter ner lik, osv. genom bakterier. Dessa bakterier måste byggas upp för att kunna ta hand om gifter( Nitrit), fiskbajs, och överblivande rutten mat. När dessa bakterier etablerat sig, så är akvariumet inkört.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Gaffeltrucken
                      • December 2008
                      • 16

                      #11
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Nej.

                      Inkört betyder att nedbrytningen börjat i pumpen och grusen, och allt har kommit igång.

                      Tänk dig att du har tagit med dig en bit natur in, denna biten natur bryter ner lik, osv. genom bakterier. Dessa bakterier måste byggas upp för att kunna ta hand om gifter( Nitrit), fiskbajs, och överblivande rutten mat. När dessa bakterier etablerat sig, så är akvariumet inkört.
                      OK tack.
                      Men jag fattar ändå inte?
                      Akvariet har ju vart igång utan fisk i 1,5 vecka, borde inte det räcka?.

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffeltrucken
                        OK tack.
                        Men jag fattar ändå inte?
                        Akvariet har ju vart igång utan fisk i 1,5 vecka, borde inte det räcka?.
                        Utan fisk bildas inga goda bakterier, tyvärr.
                        Du börjar inte räkna förrän du sätter i första fisken.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Alltså bakterierna kommer inte bara sådär. Bakterierna börjar frodas när de första fiskarna skiter i karet, sen måste man långsamt öka antalet fisk så bakterierna sakta stiger i antal.

                          Ett bra mått är att dagen efter man startat upp akvariumet, köpa 3-4 fiskar. Sen matar man sparsamt, och en månad senare i med 3-4 fiskar till. Därefter kan man vänta 3 veckor tills 3-4 fiskar till. Sen kan man vänta ytterligare 2 veckor till 3-4 fiskar ytterligare, och därefter fortsätta med 3-4 fiskar varannan vecka tills man har önskat antal.

                          Du har blivit blåst av akvarie handlaren, ett vanligt nybörjar misstag, som även jag åkte på när jag började.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Gaffeltrucken
                            • December 2008
                            • 16

                            #14
                            Shit, konstigt..han hade ju till och med olika fisk tatueringar på armarna

                            men, men, shit happens.
                            Men om jag Följer din länks instruktioner så behöver jag inte lämna tillbaks fiskarna?

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Tja, om du vill vara säker på att inte ta livet av några av dina fiskar så borde du lämna tillbaka några, men om du är berädd att offra liv så kan du ha kvar dom, med en viss risk.

                              Han hade kanske fisk tatuerade armar, men i hans hjärna fanns nog bara en "tjäna pengar genom att sälja fisk till folk, som kommer dö, se de köper mer fisk,, så jag tjänar mer pengar" tatuering.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...