Lite frågor om hur jag ska gå till väga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dachande
    • December 2008
    • 3

    Lite frågor om hur jag ska gå till väga

    Jaha så har man påbörjat sitt akvarium.

    Jag har läst på så mycket jag kan om att få detta rätt...
    Och som en vanlig dödlig så gör man allt för att inte göra misstag

    Men jag listar upp lite vad jag har gjort så kanske någon kan hinta mig om vad jag bör göra.

    Jag köpte ett begagnat akvarium 140 L (enligt föregående ägare har inga sjukdomar funnits i akvariet) som jag nu har rengjort med diskmedel och sköljt av med varmt varmt vatten väldigt noga så att inga rester av diskmedel kan finnas kvar.

    Placerade det därefter på bord och fyllde med vatten, stoppade i filter och värmesticka och lät snurra i några dagar för att verifiera att inga läckor fanns.

    Därefter for jag iväg och införskaffade grus, lavasten, trärot, växtnäring, bakteriekultur och 3 växter (1 snabbväxande, 1 flytväxt och en anubias barteri var barteri).

    Fyllde på med grus, lavasten, trärot, bakteriekultur, växtnäring och planterade växterna. (Anubias band jag fast med fiskelina i min lavasten och den snabbväxande planterade jag i gruset). Då jag läst om att anubiasplantan är van att leva i strömt vatten så placerade jag filtrets utblås så att bladen får lite ström

    Nu har detta stått i 4 dygn och har nu gjort min första pH mätning.
    Enligt vattenverket här så ska pH på vattnet ur kranen vara 8,4.
    Jag mätte upp vattnet i akvariet till 7,2.

    Jag har ju planer på att när växternas rötter har fått ordentligt grepp och visar att de växer, så tänkte jag få i 2 malar, (skäggnos-mal har jag funderat på). Vad mer bör jag mäta i mitt akvarium innan jag utför detta?

    Vad har jag missat att göra?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Släppa i fisk.
    Häller du i bakteriekultur utan fiskar är det som att hälla pengarna i sjön, då dessa bakterier inte får något att ta hand om, såsom fiskskit.
    Så när du ska släppa i fisk är det läge att börja med bakteriekulturen igen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3
      Ursprungligen postat av Dachande
      Jaha så har man påbörjat sitt akvarium.

      Jag har läst på så mycket jag kan om att få detta rätt...
      Och som en vanlig dödlig så gör man allt för att inte göra misstag

      Men jag listar upp lite vad jag har gjort så kanske någon kan hinta mig om vad jag bör göra.

      Jag köpte ett begagnat akvarium 140 L (enligt föregående ägare har inga sjukdomar funnits i akvariet) som jag nu har rengjort med diskmedel och sköljt av med varmt varmt vatten väldigt noga så att inga rester av diskmedel kan finnas kvar.

      Placerade det därefter på bord och fyllde med vatten, stoppade i filter och värmesticka och lät snurra i några dagar för att verifiera att inga läckor fanns.

      Därefter for jag iväg och införskaffade grus, lavasten, trärot, växtnäring, bakteriekultur och 3 växter (1 snabbväxande, 1 flytväxt och en anubias barteri var barteri).

      Fyllde på med grus, lavasten, trärot, bakteriekultur, växtnäring och planterade växterna. (Anubias band jag fast med fiskelina i min lavasten och den snabbväxande planterade jag i gruset). Då jag läst om att anubiasplantan är van att leva i strömt vatten så placerade jag filtrets utblås så att bladen får lite ström

      Nu har detta stått i 4 dygn och har nu gjort min första pH mätning.
      Enligt vattenverket här så ska pH på vattnet ur kranen vara 8,4.
      Jag mätte upp vattnet i akvariet till 7,2.

      Jag har ju planer på att när växternas rötter har fått ordentligt grepp och visar att de växer, så tänkte jag få i 2 malar, (skäggnos-mal har jag funderat på). Vad mer bör jag mäta i mitt akvarium innan jag utför detta?

      Vad har jag missat att göra?
      Mät nitrit, nitrat och kh och hoppas att du verkligen fått bort allt diskmedel.
      Ta det lugnt med isättning av fiskar och matning de första 4-5 veckorna om du inte har ett inkört filter som du kan krama ur i akvarievattnet.
      Verkar bra med 2 malar till att börja med och kanske några småfiskar kan du också ha.

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Vänta med malarna tills det gått 1 mån sen de första fiskarna anlände.
        Då har du även lite kiselalger de kan smaska på.

        Men fisk i nu! Annars så tycker jag du gjort allt rätt, so far...
        (Ju mindre fisk du sätter i ju mindre skit, malar skiter mycket)
        Lagom kan vara 3-8 fiskar i början, beroende på storlek.

        Kommentar

        • Dachande
          • December 2008
          • 3

          #5
          Oj tack för svaren.


          Nu har vi ju lite skiljda åsikter.

          Både att det är bra att börja med 2 malar, och att jag ska vänta med dom för att de ska få lite snacks.

          Vad borde jag börja med för fisk om jag inte har i 2 malar då?

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Förslagsvis en fisk som du även senare vill behålla i akvariet.

            Grattis och välkommen till Zoopet.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det funkar fint att börja med 2 malar bara du stödmatar dem så de inte svälter.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Martingibbis
                • October 2008
                • 72

                #8
                Algtabletter fungerar finfint som stödmat.
                mvh/martin
                ja, de är inte svårare än vad man gör det.

                Kommentar

                • Henrik_von_Jyndevad
                  • January 2006
                  • 272

                  #9
                  Släng i vilken fisk du vill. Väljer du malar så ska du som föregående ha sagt, stödmata med algtabletter. Jag tycker du ska välja otocinclus istället för skäggnosmal (ancistrus). Min erfarenhet är att ancistrus inte är lika snälla mot växterna. En annan erfarenhet är även att de blir väldigt lata med åldern.
                  Vänta några dagar sen kan du släppa i fler firrar.. Tack vare bakteriakulturen.

                  pH-sjunkingen är ganska säkert tack vare roten.
                  MVH Henrik

                  Kommentar

                  • Dachande
                    • December 2008
                    • 3

                    #10
                    Ja nu blev ju det här inte mycket lättare.

                    Förslag på andra malar.

                    Dessvärre verkar den tänkte ta en sväng idag och införskaffa 2 malar och även lite övrig fisk + lite algtabletter och torrfoder.

                    Om det nu finns mindre bra erfarenheter kring ancistrus malar, hur ligger det då till kring Hypostomus malar?

                    Kommentar

                    • Henrik_von_Jyndevad
                      • January 2006
                      • 272

                      #11
                      Hypostomus blir för stora för ditt akvarium.. Jag tycker fortfarande du ska köra på Otocinclus! Det är en riktigt charmig fisk! Köp ett litet stim.
                      MVH Henrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...