Nybörjarrapport

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Nybörjarrapport

    Nu har jag haft mitt 200-liters i snart åtta månader, o tänkte avge någon slags oombedd rapport från en total nybörjare : )

    Besättningen har ändrats från ursprungliga Molly/Platy-invånare till numer 5 Pakistanbotior/6 Femrandsbarber/ 1 Eldstjärt/ 2 malar.

    Akvariet är inrett med en liten "miniskog" av långsmala växter som tenderar att snabbt växa upp till ytan, i högra delen av akvariet. Där gillar barberna att stå som gäddor i en vassrugg.

    I mittendelen står en fristående och mer kortbladig växt, med ett par större vita stenar vid sidan. Ett par långsmala mangroverötter lutar framifrån och bakåt mot stenhögsbakgrunden i frigolit.

    Vänstra delen av tanken är inredd med en fristående långbladigare växt och en stor hålig sten med en smal mangroverot liggandes snett över.

    Mycket fri simyta i mitten alltså och mer skyddsområden i akvariets ändar.
    I bakgrunden, som då är utformad som en stenhög/stenmur, finns håligheter och en liten grotta som sedan början är ockuperad av den största Botian.

    Socialt sett är fiskarna livliga och orädda. De kommer fram till glaset när jag sätter mig på huk och följer mitt ansikte när jag rör mig. Även utanför matningstider då. Största Botian som häckar mest i sin håla är dock fegast av dem alla....sin storlek till trots.

    Vattenkvalitén har hela tiden varit god och invånarna är, som sagt, pigga och lekfulla.

    Pumpen är inbyggd bak till höger i bakgrunden tillsammans med värmaren och mynnar ut lite i smyg mellan stenarna i muren.

    Jag byter ca 40% vatten ungefär var tionde dag eller så, och kollar vattenvärdena regelbundet.

    Vattnet håller ca 25 grader.

    Så ser det ut med det hele då : )
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Också en bild på det hela hade gjort susen

    Låter bra för övrigt
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Också en bild på det hela hade gjort susen

      Låter bra för övrigt

      - Ja om det gått att lägga upp bilder här utan att vara betalande medlem, skulle jag gjort det både på akvariet och bakgrundsbygget.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av perfetto
        - Ja om det gått att lägga upp bilder här utan att vara betalande medlem, skulle jag gjort det både på akvariet och bakgrundsbygget.
        Går att länka hit bilder från andra hemsidor
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Amanda321
          • February 2007
          • 587

          #5
          Jah! du kan väl lägga upp på zoonen eller något sånt? (om du är medlem förstås, annars får du bli) :P
          30 L - 60 L - 150 L
          //Amanda

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Går att länka hit bilder från andra hemsidor
            - Ja jo men jag har inga hemsidor på nätet. Får se om jag orkar skapa en bara för bilderna sen.

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av Amanda321
              Jah! du kan väl lägga upp på zoonen eller något sånt? (om du är medlem förstås, annars får du bli) :P

              - Jag skrev ovan:

              "Ja om det gått att lägga upp bilder här UTAN att vara betalande medlem, skulle jag gjort det både på akvariet och bakgrundsbygget."

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av perfetto
                - Jag skrev ovan:

                "Ja om det gått att lägga upp bilder här UTAN att vara betalande medlem, skulle jag gjort det både på akvariet och bakgrundsbygget."
                På zoonen behöver du inte betala. Där lägger du in bilder gratis
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Mahonki
                  • November 2008
                  • 65

                  #9
                  Annars är det ännu lättare att regga dig på t.ex. photobucket.com (gratis) där du snabbt och enkelt kan ladda upp dina bilder och sen använda adresserna på dina bilder därifrån och skriva upp dem här... =)

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Matuski
                      • November 2008
                      • 130

                      #11
                      Tinypic.com är också en jättebra sida! Man behöver inte ens vara medlem där.
                      125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                      10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                      Kommentar

                      • JLi
                        • December 2004
                        • 773

                        #12
                        Jag vet inget om att länka bilder men i övrigt verkar du ha lyckats bra och undvikit de flesta nybörjarfällorna. Grattis.
                        Men jag håller med en bild säger mer än tusen ord.
                        h. Johan

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          gå in på: www.imageshack.us

                          Där kan du direkt på max 1 minut lägga upp bilder från din dator, utan att ens behöva registrera dig
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Bilder av dålig kvalité från ursprungsmiljön

                            Bilder tagna med gamla dåliga mobilcamen som akvariet såg ut utan nuvarande inredning och besättning.










                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Har förresten införlivat de tre Körsbärsräkorna mitt i Asien-territoriet sedan ett par dagar.

                              Både räkor samt en snäcka trivs tydligen bra bland Botior, Eldstjärt, och malar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...