30 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #31
    Ursprungligen postat av Amanda321
    okej vad kan jag då ha? o.o svart kuhlii-ål var det ju för litet akvarie för.. ??
    har finkornig sand så någon bottenfisk kanske?
    Du har ett så litet akvarium, så något annat än snäckor går nog inte att ha, som kommer trivas.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #32
      För övrigt Amanda så kommer din kampfisk mest troligt inte känna sig ensam. Vill du ändå ha någon fisk däri kan du höra dig om hur kampfisk går ihop med tex Galaxy Rasboror Skulle det funka tror jag ditt lilla kar kommer bli riktigt behagligt att titta på
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Amanda321
        • February 2007
        • 587

        #33
        okej tack ^^ får kolla upp de, akvariummet ser fakiskt inte alls så litet ut när man kollar på det o.o kampfisken ser så liten ut jämfört det XD men ska kolla upp de dära Galaxy Rasboror!
        ps. finns det någon sån mat jag frågade om?
        30 L - 60 L - 150 L
        //Amanda

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #34
          Ursprungligen postat av Amanda321
          okej tack ^^ får kolla upp de, akvariummet ser fakiskt inte alls så litet ut när man kollar på det o.o kampfisken ser så liten ut jämfört det XD men ska kolla upp de dära Galaxy Rasboror!
          ps. finns det någon sån mat jag frågade om?
          Skalade tinade ärtor brukar vara populärt
          Sen kan du ju prova gurka eller zuccini men det brukar vara mest malar och liknande som gillar det.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #35
            okej tack!
            Nu har det redan kommit upp ett litet problem :/ (visste att det skulle hända men inte så snart ._.) Eftersom akvariet har används för länge sedan och när jag tog ner det hade det varit alger i det, så jag antar att de algerna överlevde eftersom nu börjar det finnas gröna fläckar i akvariet. Hur gör jag för att få bort de?

            Och har också en sak och säga, han kanske inte blir så ensam.. för akvariet ligger bredvid 150 liters akvariet och den ena dvärg-gurami honan finns jämt vid glaset och kampfisken vid andra.. skulle kolla om det var lixom att dom kolla på varandra eller så eller om honan bara gilla att va i hörnet så jag satte en bok imellan och dom två fiskarna stack efter några sekunder ^^ sen när jag tog bort boken så kom dom igen och börja stirra på varandra, så han har väl lite sällskap av grannen antar jag ^^'
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #36
              Har du en hane i där? ska du inte köpa några honor och släppa i till han. Jag har 1hane och 3honor i mitt 30L.

              Kommentar

              • Raggsockan
                • April 2007
                • 644

                #37
                Ursprungligen postat av Flaxss
                Har du en hane i där? ska du inte köpa några honor och släppa i till han. Jag har 1hane och 3honor i mitt 30L.
                Inte bra alls. Dels så jagar han honorna och eftersom akvariet är litet så har honorna ingenstans att ta vägen.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #38
                  Ursprungligen postat av Raggsockan
                  Inte bra alls. Dels så jagar han honorna och eftersom akvariet är litet så har honorna ingenstans att ta vägen.
                  han jagar endast honorna när det är parningsdags och där finns växter som dom gott och väl kan gömma sig. än har varken honorna eller hanen blivit skadad eller visat tecken på att må dåligt. ja jag kan väl till visst del tycka att det är för litet men nu är det så att det är den ända karet där dom kan vara i. och det funkar här utan problem och har nu personen ifrågan redan bestämt sig för kampfisk i sitt 30L så tycker jag att man kan skaffa några honor. jag tycker kampfisk ska ha som minst 60L men dom kommer klara sig bra även med minst 30L. jag själv tycker det ser lite sorgligt ut med en ensam hane som står och glor i ett hörn.

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #39
                    Hej! Alger finns alltid i akvarium och det är helt naturligt att de kommer efter ett tag. Alger kommer det alltid att finnas, så länge de växter du har inte kan ta upp all den näring som finns i vattnet. Ett sätt att minska ner på algerna är alltså att plantera många snabbväxande växter!

                    Jag kan rekommendera vattenspikblad som flyter på ytan och tar upp mycket näring! Här är en länk till den hur den ser ut:

                    I zoo-affärer är den ofta planterad som en vanlig växt men jag har min på ytan och det är jättesnyggt. Snabbväxande också!

                    Om det är bruna alger så är det säkert kiselalger som ofta kommer i nystartade akvarium. När allt kommit igång ordentligt (tar flera månader) och filtret fått en bra bakterieflora brukar helt andra typer av alger komma.

                    Om du har en timer till ljuset, se till att sätta den så att det bara är cirka 10 timmars dagsljus. För mycket ljus gynnar också alger.

                    Lycka till!
                    / Ebba

                    Kommentar

                    Arbetssätt...