Yngel? Äter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ATIX
    • September 2006
    • 96

    Yngel? Äter?

    Mina Endlers har fått lite yngel och nu hade jag tänkt att dom också borde få lite mat men min pellets är för stora för ynglen. Så jag tänkte köpa in artemia eller vad det nu heter. Frågan är hur länge klarar sig stackarna innan det börjar kurra alldeles för mycket i magen?

    Något annat man ska tänka på förutom maten? Nu har jag iofs inga andra fiskar än Endlers i karet då det är nystartat sen 10 dagar tillbaka. Men om dom blir uppätna i framtiden så får det vara på det sättet.
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    #2
    Endlers äter ju flingfoder, om du tar flingfoder (som du hittar i en vanlig djuraffär) och bara krossar det lite extra så äter dom de gärna.
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Ett par dygn klarar de sig lätt utan mat. Det du kan göra med din pellets är att skrapa med kniv på pelletsen för att få till lite smulor. Flingfoder funkar fint sen men vill du kläcka artemia är det helt klart favoriten.
      Det är bra att ha lite olika sorters foder hemma eftersom dina Endler gärna vill ha en lite varierad kost.
      Tex. Pellets?, Flingfoder med spirulina/grönt och fryst tex. cyklops.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • ATIX
        • September 2006
        • 96

        #4
        Jo, jag får allt bli bättre på att variera deras kost tror jag.. det har blivit lite mycket pellets under de tio dagar dom simmat runt hos mig. Men då kan ju även mina yngel få lite mat i dag ju innan det blir stor fest på måndag för alla invånare med nykläckt artemia.

        Tack för svaren.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Annars brukar jag bryta loss en bit fryst artemia och hålla under vattnet, sen biter alla fiskarna av stora bitar nog för deras egna behov, även ynglen, varefter alla tinar det lite i munnen och sen sväljer. Därefter tar dom en varsin tugga till, så långt lagret räcker.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Endlersyngel äter det mesta, bara det ryms i deras munnar.
            Nyckläckta nauplier är ju en klar favorit, men de äter även burknauplier, skrapad artemia (dvs, du skrapar från ett djupfryst artemiablock, smulade vege och vitaformtabletter, algtabletter mm. Allt som du kan smula sönder i storleken som ryms i deras munnar käkar de, även bröd.

            Lycka till med din artemiaodling! Jag började med en glassbalja och nu undrar jag hur jag kan odla storskaligt. 5 glassbaljor känns som lite för mycket jobb.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • ATIX
              • September 2006
              • 96

              #7
              Ursprungligen postat av TinaM
              Endlersyngel äter det mesta, bara det ryms i deras munnar.
              Nyckläckta nauplier är ju en klar favorit, men de äter även burknauplier, skrapad artemia (dvs, du skrapar från ett djupfryst artemiablock, smulade vege och vitaformtabletter, algtabletter mm. Allt som du kan smula sönder i storleken som ryms i deras munnar käkar de, även bröd.

              Lycka till med din artemiaodling! Jag började med en glassbalja och nu undrar jag hur jag kan odla storskaligt. 5 glassbaljor känns som lite för mycket jobb.

              Tur man kör småskaligt alltså :P

              Det skumma är att jag bara sett två yngel alltså.. Endlers brukar väl få fler? Jaja, vi får se vad dom ska få för mat, dom verkade äta lite smulor från pelletsen alltså.. men det var verkligen smulor.. som lite smuts i vattnet :P

              Kommentar

              Arbetssätt...