Innerfilter eller Ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seco

    • November 2008
    • 125

    Innerfilter eller Ytterfilter?

    Mina akvariefunderingar har nu nått filteranläggningen.
    Nu undrar jag bara vilket skall man ha?

    Ytterfilter är ju det bästa för fiskarna med tanke på filtervolymen.
    Nackdelen är ju om en slang går av eller dylikt, då får man ju 200l vatten på golvet vilket inte är så trevligt.
    Hur vanligt är det att sådant händer?

    En akvarist jag pratat med säger att han aldrig har varit med om att något sådant har hänt, han har sålt fiskar i c:a 35år. stämmer detta?

    Innerfilter har ju den fördelen att om det blir något fel på pumpen så stannar vattnet i akvariet.

    Ett riktigt bra forum ni har här, man lär sig mycket genom att läsa alla trådar.
  • fairing
    • October 2003
    • 574

    #2
    jag har ett ytter och inner filter men ytter tycker jag bättre om,man behöver inte rengöra det lika ofta.och mitt har heller aldrig gått sönder.
    www.akvarietorget.se

    Kommentar

    • Lasse J
      • October 2008
      • 47

      #3
      Min granne fick renovera halva nedervåningen efter att en o-ring i hans externa pump pajjade när dom var på semester... Jag vet inte hela historien bakom, men han nämnde det när han såg mitt nya kar med innerfilter

      Sen har man ju läst om tricket att borra hål i slangen strax under vattenytan, så att inte allt vatten ska rinna ut vid en eventuell olycka.
      Lasse J

      Hellre olärd och klok, än lärd och dum...

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Att en o-ring skulle gå sönder och orsaka ett läckage under tiden som o-ringen sitter på plats låter motsägelsefullt.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Jag kör 2 fluval 3 plus i mitt 180 L .. gör rent ett varje eller varannan månad.. tycker jag fungerar bra. De beckar inte igen så fort..

          Och innefilter kan du stänga av under natten om du vill ha lite lugnare då. jag kör ena på ljusrampen.. Fiskarna verkar tycka om att ha lugnare på natten.. Kör du ytterfilter så, så kan du få svavelväte om du gör så..

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Xul
            Jag kör 2 fluval 3 plus i mitt 180 L .. gör rent ett varje eller varannan månad.. tycker jag fungerar bra. De beckar inte igen så fort..

            Och innefilter kan du stänga av under natten om du vill ha lite lugnare då. jag kör ena på ljusrampen.. Fiskarna verkar tycka om att ha lugnare på natten.. Kör du ytterfilter så, så kan du få svavelväte om du gör så..

            HALLÅ !!

            ALDRIG stänga av ett filter. Vare sig inner eller ytter.
            Redan efter ett par timmar börjar de goda bakterierna att dö.

            Det är många som har kommit hem efter strömavbrott på några timmar
            och sett att alla fiskar har dött pga förgiftat vatten.

            Ett innerfilter (och även ytter) är i praktiken helt ljudlöst om det är
            rätt monterat.

            Att fiskar vill ha det lugnare på natten måste vara helt galet.

            Det är väl ingen flod eller sjö i det vilda som slutar att cirkulera
            bara för att solen går ner....!?!?!?!?

            Nä.....pumpen skall ALLTID vara igång.


            Det är sant att man har normalt en större filtervolym i ett ytter.
            Och därmed så behöver man inte rengöra så ofta.

            Samtidigt kan man om man vill, fixa en enorm filtervolym om man
            monterar en bakgrund och stoppar en massa filtermatrial bakom
            och sedan en enkel cirk.pump på det.

            exempelvis så har hade jag en filtervolym på 24 liter i mitt 222 liters ett tag......


            MEN STÄNG ALDRIG AV PUMPEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Jag visste att jag skulle få "backning" för det... Har du belägg för det du säjer.. Ett innefilter är väldigt öppet, slitsar längs med hela sidan.. Då är jag mycket försiktigare med bottensubstratet fullt med gammalt bös..
              Har kört så i över 2 år.... tycker det verkar konstigt.

              Och visst kan du få mindre sol på natten och därmed mindre vind och strömmning i vattnet.. men jag ger dig kanske rätt med din iaktagelse att fiskarna kanske inte har detta behovet med lugn strömmning på natten (anledning kan ju lika gärna vara att det blir mörkare på natten och att de verkar extra lugna.)

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Xul
                Jag visste att jag skulle få "backning" för det... Har du belägg för det du säjer.. Ett innefilter är väldigt öppet, slitsar längs med hela sidan.. Då är jag mycket försiktigare med bottensubstratet fullt med gammalt bös..
                Har kört så i över 2 år.... tycker det verkar konstigt.

                Och visst kan du få mindre sol på natten och därmed mindre vind och strömmning i vattnet.. men jag ger dig kanske rätt med din iaktagelse att fiskarna kanske inte har detta behovet med lugn strömmning på natten (anledning kan ju lika gärna vara att det blir mörkare på natten och att de verkar extra lugna.)

                inte mer belägg än:

                1) vad andra har sagt
                2) massdöden förra våren när mitt innerfilter hade stått stilla 6-8 timmar

                mängden gott bös i gruset kontra gott bös i filtret är dramatisk.
                det är gigantiskt (normal sett iaf) fler goda bakterier i filtret än i
                gruset.


                men visst, det kanske funkar hos dig, men det tror jag är undantaget
                som bekräftar regeln.........
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Hur öppna de olika innerfiltren är varierar mellan olika modeller, om man kan stänga av filtret varje natt utan att få några som helst problem har man en väldig marginal i filterkapacitet med filtren igång, oavsett modell så är det bättre för fiskarna att inte stänga av filtret. Sen är det inte säkert att man märker alla effekter det får att stänga av filtret, de flesta av oss har lite högre ambitioner än att fiskarna inte dör väldigt mycket i förtid.

                  Även om ett visst förfarande fungerar i ett eller några akvarier utan märkbara negativa effekter är det inte säkert att det är lämpligt förfarande.

                  Vad man glömmer i diskussionen är att de naturliga vattensamlingarna sällan är så små som akvarierna, dagaktiva fiskar kan mycket väl söka upp lugnare vattten på natten. Oavsett detta så ska filtret alltid vara igång, cirkulationen ska vara anpassad så att fiskarna inte ska behöva anstränga sig för att slippa åka med strömmen. Även för utpräglat strömlevande arter ska det finnas gott om utrymmen dit fiskarna kan dra sig tillbaka och inte behöva kämpa för att hålla sig stilla.

                  Olyckor med ytterfilter är inte särskilt vanligt, packningar kan man dessutom byta med några års mellanrum, ett litet hål i slangen/röret strax under vattenytan som redan tipsats om är rätt effektivt för att minska mängden om olyckan trots allt skulle vara framme. Slangarna kan bli hårda efter ett antal år och sitta dåligt på vissa modeller, jag har hållt på i över 30 år, och jag har inte råkat ut för någon olycka med ytterfilter. Numera använder jag själv i princip inte färdigköpta filter, men jag har använt många ytterfilter under mycket lång tid utan olyckor trots en hel del slarv med mycket gamla packningar och slangar.

                  Om det var oklart på något vis, innerfilter eller ytterfilter, man ska inte låta de vara avstängda mer än absolut nödvändigt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13126

                    #10
                    Ursprungligen postat av Xul
                    Jag visste att jag skulle få "backning" för det... Har du belägg för det du säjer.. Ett innefilter är väldigt öppet, slitsar längs med hela sidan.. Då är jag mycket försiktigare med bottensubstratet fullt med gammalt bös..
                    Har kört så i över 2 år.... tycker det verkar konstigt.

                    Och visst kan du få mindre sol på natten och därmed mindre vind och strömmning i vattnet.. men jag ger dig kanske rätt med din iaktagelse att fiskarna kanske inte har detta behovet med lugn strömmning på natten (anledning kan ju lika gärna vara att det blir mörkare på natten och att de verkar extra lugna.)
                    Visst klarar innerfilter att stå still lite längre än ett ytterfilter pga av att det är mer öppet MEN det krävs kraftig rörelse genom filtret för att syresätta dessa filterbakterier därför ska man ALDRIG stänga av ett filter under natten!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Seco

                      • November 2008
                      • 125

                      #11
                      Tack för alla tips

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Avslutningsvis kan man ta upp ett 2-3 mm hål i insugsröret till ytterfiltret, hålet ska vara placerat så det befinner sig ett par cm under vattenytan, om olyckan är framme kommer den luft som sugs in i insugningsröret att stoppa hävert effekten, metoden är inte bombsäker då skräp kan blockera hålet.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...