Problem vid uppstart 60L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexus
    • December 2006
    • 21

    Problem vid uppstart 60L

    Har startat upp ett 60L. Det har stått och gått med bara växter i 2½ vecka har bytt runt en 1L om dagen. Släppte nu i mina fiskar jag haft i ett annat akvarium. 6st Neoner 2st Malar 4st cherry räkor 1st kuliål.

    Men idag när jag kom hem var mina räkor döda en verkar dock må bra. Vet inte vad som är fel. Kan jag ha fått nitrit i vattnet? Har tillsatt bakterier nu och gjort ett rätt stort vattenbyte runt 25L. Ingen av fiskarna visar någon sympton på sjuka.
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

    #2
    Att byta vatten i ett "tomt" akvarium löser inga problem.
    Du måste fortfarande ha någonting som startar själva processen med nitrat och nitrit.

    Med andra ord, du hade ett väldigt nytt vatten i karet och nytt vatten tycker inte alla om. Speciellt räkor är känsliga.
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

    Kommentar

    • Alexus
      • December 2006
      • 21

      #3
      Okej vad föreslår du då? Jag formulerade mig lite fel kanske. Jag byter 1L vatten om dagen nu när fiskarna är i inte när det bara fanns växter i det. Har ju tillsatt bakterier från start.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Du skulle ha väntat med räkorna drygt en månad tills karet är inkört då de är väldigt känsliga! Mitt tips som alltid är att inte byta vatten alls den första månaden, det förlänger bara kvävecycelns etablering! bara om fisken uppvisar symptom på nitritförgiftning så gör man ett litet vattenbyte och xtradoserar bakterier och även lite salt för att lindra effekten av nitriten! När akvariet sedan är inkört så är det bättre att göra ett ordentligt vattenbyte på 20-30% varje vecka än att byta 1L varje dag! Och Alltid snålmata fisken vid uppstart för att inte överbelasta karet!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Alexus
          • December 2006
          • 21

          #5
          Snål mata gör jag! Men fiskarna har inte visat någon symptom på nitrit i vattnet. Men ska jag tillsätta lite mer bakterier nu och salt? vad för salt ska det då vara? och hur stor mängd? Jag vill verkligen inte förlora min fiskar nu.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Alexus
            Snål mata gör jag! Men fiskarna har inte visat någon symptom på nitrit i vattnet. Men ska jag tillsätta lite mer bakterier nu och salt? vad för salt ska det då vara? och hur stor mängd? Jag vill verkligen inte förlora min fiskar nu.
            Bakterier kan du tillsätta varje dag i 2-3 veckor och i msk bordssalt upplöst i ett glasvatten, bara för säkerhets skull (Ej varje dag utan bara 1 gång)!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Alexus
              • December 2006
              • 21

              #7
              Okej jag tillsätter salt nu ikväll. Men jag har följt instruktionerna på flaskan till bakterierna då ska jag bara tillsätta 1 gång/veckan. Ska jag ta lite mindre nu då om jag ska dosera en gång om dagen??

              Tack för hjälpen!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Vad är det för bakteriekultur? Ganska säker att du ändå kan tillsätta fulldos varje dag!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Alexus
                  • December 2006
                  • 21

                  #9
                  Använder detta

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Alexus
                    "flaskan men vita hatten innehåller näring till bakterierna"... All näring bakterierna behöver produceras av fisken och döda växtdelar så jag fattar inte vad dem menar med det! tillsätt bara från flaskan med svarta hatten varje dag så ska du se att går bra eller köper en flaska nitrivec
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Alexus
                      • December 2006
                      • 21

                      #11
                      Okej då gör jag så. Den räkan som inte dött än verkar må bra idag visar ingen symtom iaf. Återkommer med resultat inom några dagar.

                      Passar på att lägga upp en bild på karet som jag inrett det.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Stilrent och snyggt.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Alexus
                          • December 2006
                          • 21

                          #13
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Stilrent och snyggt.

                          Tackar!

                          Kommentar

                          • Alexus
                            • December 2006
                            • 21

                            #14
                            Verkar som balansen infunnit sig nu. Dock har jag börjat få rätt mycket alger på mina växter, vet inte vad det heter men det är långt grönt och tunt och hänger från växterna. Mina malar tar bra hand om glaset och så men dom vill inte äta detta långa gröna. Någon som kan tipsa om någon bra alg ätande fisk som skulle tycka om detta?

                            Kommentar

                            • Xul
                              • January 2007
                              • 709

                              #15
                              Ursprungligen postat av Alexus
                              Verkar som balansen infunnit sig nu. Dock har jag börjat få rätt mycket alger på mina växter, vet inte vad det heter men det är långt grönt och tunt och hänger från växterna. Mina malar tar bra hand om glaset och så men dom vill inte äta detta långa gröna. Någon som kan tipsa om någon bra alg ätande fisk som skulle tycka om detta?

                              Använder du växtgödning, fundera på det, det hjälper växterna och själper algerna lite. jag tillsätter i alla fall lite till mitt bytesvatten..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...