ihjälstressad rödzebra.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urfaren
    • November 2008
    • 5

    ihjälstressad rödzebra.

    har några malawiciklider i olika storlekar. Köpte två nya rostciklider, de var ganska små. Detta funkade perfekt. Sedan köpte vi en rödzebrahane till vår andra rödzebra.
    När vi släppte ut denna hane förföljde den andra rödzebran honom och tillslut blev hnane så stressad så han dog. JA gvar inte hemma under dagen och kunde inte ingripa tyvärr.

    Min fråga är då, varför gjorde hon så mot honom och inte mot de andra nya fiskarna? kan de varit så för att de var samma art?

    De accepterar alla andra fiskar. Har även haft Dammfiskar i samma akvarium under vintern utan problem förut.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja det var för att de var samma art
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #3
      Ciklider gör så bara
      MVH Henrik

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av urfaren
        har några malawiciklider i olika storlekar. Köpte två nya rostciklider, de var ganska små. Detta funkade perfekt. Sedan köpte vi en rödzebrahane till vår andra rödzebra.
        När vi släppte ut denna hane förföljde den andra rödzebran honom och tillslut blev hnane så stressad så han dog. JA gvar inte hemma under dagen och kunde inte ingripa tyvärr.

        Min fråga är då, varför gjorde hon så mot honom och inte mot de andra nya fiskarna? kan de varit så för att de var samma art?

        De accepterar alla andra fiskar. Har även haft Dammfiskar i samma akvarium under vintern utan problem förut.
        Sådant kan hända när man släpper i nya fiskar, framförallt om det rör malawiciklider av samma art. En ny fisk "hör inte till gänget". Du skriver inte hur många fiskar du har, men ofta är det så att det lättare att föra till ny fisk om det redan finns många fiskar i akvariet. Aggressionerna tenderar då till att sprida ut sig mera.
        Det är också bra om man har många gömställen i form av stenskravel och liknande, där fiskar kan gömma sig.
        Ett trick är att släppa i den nya fisken när det är mörkt, och ytterligare ett att möblera om i akvariet. Man bryter då upp reviren.
        Man kan också tillfälligt ta ur "polisen", dvs den fisk som jagar den nya värst ur akvariet och ha den någon annanstans under 2-3 veckor. Den tappar även då reviret och blir själv "new kid on the block" när man sätter tillbaka den. Den har dock lättare att klara sig än en helt ny fisk.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        Arbetssätt...