Lite hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobertJohansson82
    • November 2008
    • 6

    Lite hjälp!!!

    Köpte ett vattentest idag men jag är verkligen rookie på det här.
    Har haft akvarium i över 5 år men aldrig haft något problem.


    Kan någon förklara för mig vad dessa resultaten innebär och ge mig råd för vad jag ska göra åt det.
    Verkar som att en av mina malar inte mår så bra och igår dog en av mina scalarer.

    NO3 närmre 250 än 100 i färgen
    NO2 närmre 10 än 5 i färgen
    GH >16*d
    KH 0*d
    PH 6,4

    Mvh/Robert
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Tillsätt salt och byt 50 % av vattnet idag.., nitrifikationsprocessen verkar ha dött... Allting pekar på det. Då borde pH åka upp en eller två tiondelar vilket också hjälper processen.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Du har för höga värden både när det gäller nitrat (NO3) och nitrit (NO2).

      Du bör byta vatten, ca 40%. Köp sedan bakteriekultur (ex Nitrivec) och spruta i. Testa igen efter en dag. Är värdena fortfarande höga (NO3 över 100, NO2 över 0,1), så gör om proceduren.

      Det låter dock som om du använder teststickor, vilka inte är riktigt att lita på...jag rekommenderar att du köper ett dropptest åtminstone för nitrit (NO2).
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Men Jens.. Alla resultat pekar i en riktning, precisionen är inte viktig just när man har problem... salt och vattenbyte och kolla att temperaturen inte är onödigt hög..

        Dessutom är inte dropptester heller något underverk, framförallt på pH där de suger.
        Senast redigerad av Xul; 24 November 2008, 15:49.

        Kommentar

        • RobertJohansson82
          • November 2008
          • 6

          #5
          Tack för de snabba svaren

          Det stämmer att jag använder teststickor, därav de ungefärliga resultaten.

          Har nu bytt ca 40% av vattnet och hällt i 4 blandade tsk med Ektozon.
          Slog även i ca 5ml TetraAqua Safestart.

          Har även TetraAqua EasyBalance, Sera Toxivec och Sera Omnipur hemma, någon av dessa som också ska användas?
          Har som sagt aldrig haft problem med mitt akvarium tidigare trots alla åren och olika fiskar.

          Detta skedde pga att min timer la av och akvariet stod tänt i över 14 timmar.
          Efter det så blev det nån bakterieinfestion i akvariet så jag bytte vatten ca 30% och slog i lite kallare vatten eftersom tempen låg runt 28*

          Efter det så fick min scalar (som dog igår) nån Popeye sjukdom och nu börjar även 1 av mina malar att se lite risig ut.
          I övrigt så verkar fiskarna inte dåliga (iaf inte än).

          Har 1 scalar, 2 Kuhlii-ålar, 5 praktbotior, 2 flying fox, 1 skäggmunsmal och 1 annan mal (den som mår dåligt)

          Tempen ligger nu på mellan 24-25* och fiskarna verkar lite skrämda men i övrigt alerta.

          Då väntar jag tills imorgon och gör ett nytt test för att sedan återkomma till forumet då?

          Mvh/Robert

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av Xul
            Men Jens.. Alla resultat pekar i en riktning, precisionen är inte viktig just när man har problem... salt och vattenbyte och kolla att temperaturen inte är onödigt hög..

            Dessutom är inte dropptester heller något underverk, framförallt på pH där de suger.
            Dropptester är ändå bättre än stickorna. Jag kör helst Tropic Marines tester, och där har jag stämt av pH med digitala mätare från jobbet. Iallafall de verkar stämma överrens hyggligt.

            Och Robert, gör så som du säger.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • RobertJohansson82
              • November 2008
              • 6

              #7
              Hej igen.

              Ny dag, nya värden (och de ser mycket bättre ut.)

              NO3 >50
              NO2 0
              GH >10
              KH 0
              PH 6,4

              Fiskarna ser ut att må mycket bättre och vattnet är kristallklart.
              Däremot så har inte mina praktbotior velat ut så mycket från sin borg men det kanske beror pga andra orsaker?

              Tack för hjälpen.

              /Robert

              Kommentar

              • Henrik_von_Jyndevad
                • January 2006
                • 272

                #8
                Har du verkligen KH 0?
                MVH Henrik

                Kommentar

                • RobertJohansson82
                  • November 2008
                  • 6

                  #9
                  Yepp, både igår och idag. (Om man nu ska tro på dessa stickorna dvs)
                  Men fiskarna mår bra, botiorna har tittat fram nu med.

                  Kommentar

                  • Henrik_von_Jyndevad
                    • January 2006
                    • 272

                    #10
                    Konstigt hehe.. Jag ska ge dig ett råd! Ta ut lite av det vatten du ska testa, tillsätt vanligt salt (natriumklorid) och rör om lite. Nu ökas ledtalet i vattnet och ditt resultat blir mer korrekt.
                    Jag och en kollega på Akvarie-Leasing i Sthlm gjorde lite försök och det visade sig faktiskt att stickornas resultat blir mycket bättre.
                    MVH Henrik

                    Kommentar

                    Arbetssätt...