Nybörjarfiskar som är vegetarianer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #46
    Ursprungligen postat av toccata
    Jag tycker det är en bra fråga du ställer. Det är intressant att få veta mer om, huruvida det finns någon fisk som kan leva på enbart vegetariskt foder.

    Men som Kjell och flera andra skriver: Även växtätarna får i sig små kräftdjur som sitter i algerna. Skulle du mata med ärtor, squash och annat vegetariskt enbart, så skulle dessa växtätande fiskar ändå till slut få bristsjukdomar. Men kanske kan man göra eget specialfoder på rent sojaprotein och mineraler som fiskarna behöver. Detta kräver dock mycket kunskap och skulle troligen ta mycket tid och pengar i anspråk.

    Jag tror tyvärr att du måste inse att svaret på frågan är nej. Inga fiskar klarar sig under LÅNG tid med ENBART vegetabiliskt foder. Även om de säkert kan leva och må bra en lång period!

    Jag är själv halvvegetarian (äter endast fisk) och har akvariefiskar. Men om du/man nu är strikt vegan, så förstår jag inte riktigt hur det kan gå ihop att ha akvariefiskar överhuvudtaget? De är ju uppfödda eller viltfångade bara för vår, människans, nöjes skull. Otocinclus, till exempel, är ofta fångade ute i naturen på ett enligt mig ganska brutalt sätt. Se youtube-video här

    Självklart kan du ge akvariefiskarna en mer skyddad miljö i fångenskap (de kommer bort från sina rovdjur och fiender), men det är ju en av människan uppbyggd, onaturlig miljö för dem, och man ingriper i naturens eget kretslopp när du fångar in dem för ditt nöjes skull. Detta tycker jag man ska vara medveten om när man har fiskar.

    Själv försöker jag ta reda på mer om vilka fiskar som är viltfångade och undvika dessa, men det är svårt att veta vilka det är. Men så äter jag ju fisk också, så jag har en annan moralisk utgångspunkt.

    Hoppas du kan hitta något annat husdjur som du kan utfodra enbart veganskt och som är uppfött i fångenskap! (Grön Leguan, tex, lever av färska grönsaker, men behöver mineraler som kalk och annat i ett pulver man strör över grönsakerna).

    Hoppas du inte tog illa upp av mitt svar. Lycka till
    Som du skriver så tror jag att det är svårt att ha strikt "vegetariska" fiskar. Dock har jag lite svårt att förstå att din inställning mot t.ex. vildfångat eftersom helt emot den inställning som de stora miljöorganisationerna har. Som jag för att spetsa till det hela lite tidigare har skrivit - var miljövän köp vildfångade fiskar.
    Dock detta är en annan fråga som inte har med ämnet att göra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • harbard
      • July 2002
      • 1085

      #47
      Ett norskt företag tillverkade ett fiskfoder baserat på bakterier: http://www.norferm.no/norferm/svg025...256B2000421684 (bakterier är knappast djur!)

      Företaget har dock upphört.
      Mer om vegetabiliskt fiskfoder: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=219615
      <<<(^:>*
      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #48
        Ja skulle jag testa att ha någon fisk som helt vegetarian skulle det vara någon form av mbuna från Malawisjön. I så fall skulle jag göra en egen "räkmix" med kikärter som bas. Själv använder jag kikärter som konsistensgivare i min räkmix.

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #49
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Om man läser innehållsförteckningen på fiskmaten så inser man att det inte alltid är svart eller vitt, kollar in påsen med Hikari Tropical - Algae Wafers.



          Fish meal, dehydrated alfaalfa meal, wheat flour, wheat germ meal, starch, dried seaweeds meal, fish oil, krill meal, dried bakery products, brewers dried yeast, spirulina, enzyme, astaxanthin, garlic, monosodium glutamate, DL-methionine, vitamin A oil, vitamin D3 supplemente, vitamin E supplemente, menadione sodium bisulfite complex (source of vitamin K), choline chloride, L-ascorbyle-2-polyphosphate (stabilized vitamin C), inositol, calcium pantothenate, riboflavin, thiamine mononitrate, pyridoxine hydrochloride, niacin, folic acid, biotin, ferrous sulfate, magnesium sulfate, zink sulfate, manganese sulfate, cobalt sulfate, calcium iodate, aluminum hydroxide, sodium acid pyrophosphate.
          Så de har glutamat i fiskfoder, VARFÖR? Jag trodde dessutom att det var förbjudet i djurfoder i Sverige. Men när det gäller fiskfoder verkar ju inte grossister hålla sig till gällande regler.

          Kommentar

          • Nauti
            • November 2008
            • 36

            #50
            Jag är själv halvvegetarian (äter endast fisk) och har akvariefiskar. Men om du/man nu är strikt vegan, så förstår jag inte riktigt hur det kan gå ihop att ha akvariefiskar överhuvudtaget? De är ju uppfödda eller viltfångade bara för vår, människans, nöjes skull. Otocinclus, till exempel, är ofta fångade ute i naturen på ett enligt mig ganska brutalt sätt. Se youtube-video här
            För det första skiljer sig väl åsikter och värderingar även mellan veganer, alla har inte exakt samma åsikter :P Sedan tycker jag inte att det är någonting fel alls om de trivs och mår bra. Men jag tror inte att viltfångade kan trivas i ett akvarium så jag vill inte köpa viltfångade fiskar. Däremot tror jag att djur som är domesticerade och/eller inte är vana vid ett liv i frihet lider av det. Sålänge man tar väl hand om dem.

            Jag tycker ju t.ex. att fiskar i fiskodlingar är hemskt, de lider och behandlas mycket illa. Om jag har ett akvarium med ett fåtal fiskar som jag sköter om väl så ser jag ingenting dåligt med det. Det viktiga är ju att de får leva efter sina naturliga mönster och får må bra.

            Att fiskarna mår bra och trivs lär väl alla här vara noga med och övertygade om. Varför skulle ni annars ha fiskar om ni trodde att de led av att leva i ett akvarium? Jag skulle aldrig ha fiskar om jag inte trodde att de kunde leva ett drägligt liv i ett akvarium.

            Basrecept
            Följande ingredienser behövs för att göra räkmix.
            1 kg hela räkor,
            1 kg gröna ärtor, frusna,
            10 ml spirulinapulver (finns att köpa i hälsokostaffärer och en del akvarieaffärer),
            100 gram gelatinpulver,
            10 droppar koncentrerad multivitamin (finns i zooaffärer avsett för fåglar och smådjur).
            Man kan också använda 150 gram pelleterat foder om du behöver ett proteinrikare foder (t.ex. till yngel).
            Det där receptet hittade jag på räkmix. Om man ersätter gelatiner med agaragar och tar bort räkorna så är det ju veganskt. Sedan den där koncentrerade kanske innehåller några animaliska produkter, det får jag kolla upp. Men är det möjligt att göra någon sådan här mix utan räkorna?

            För proteiner är ju inga problem alls att få i sig som vegan. I länken ovan om att få fiskar i fiskodlingar att bli veganer så står det ju att det går med laxar, som är mycket mer beroende av kött än de vanliga akvariefiskarna verkar vara. Så det borde väl inte vara någon omöjlighet att göra en vegetarisk räkmix? Var kan man vända sig om man vill få reda på mer om näringslära för fiskar och hur man kan tillgodogöra deras behov utan att ge dem animaliska produkter. Finns det någon utländsk sida som man kan kolla på eller någon kunnig person man kan höra av sig till och kanske

            Någon skrev om bönor, skulle det fungera? För bönor och linser fungerar ju bra för människor som proteinkälla. Är det bara protein och kalk som fattas i en helvegetarisk föda?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #51
              Ursprungligen postat av Nauti
              Det där receptet hittade jag på räkmix. Om man ersätter gelatiner med agaragar och tar bort räkorna så är det ju veganskt. Sedan den där koncentrerade kanske innehåller några animaliska produkter, det får jag kolla upp. Men är det möjligt att göra någon sådan här mix utan räkorna?

              För proteiner är ju inga problem alls att få i sig som vegan. I länken ovan om att få fiskar i fiskodlingar att bli veganer så står det ju att det går med laxar, som är mycket mer beroende av kött än de vanliga akvariefiskarna verkar vara. Så det borde väl inte vara någon omöjlighet att göra en vegetarisk räkmix? Var kan man vända sig om man vill få reda på mer om näringslära för fiskar och hur man kan tillgodogöra deras behov utan att ge dem animaliska produkter. Finns det någon utländsk sida som man kan kolla på eller någon kunnig person man kan höra av sig till och kanske

              Någon skrev om bönor, skulle det fungera? För bönor och linser fungerar ju bra för människor som proteinkälla. Är det bara protein och kalk som fattas i en helvegetarisk föda?
              Att ersätta gelatinet mot agar agar är det inga som helst problem - det är det redan många som gör.
              Däremot är jag mer skeptisk till att helt plocka bort räkorna - de är nödvändiga för att tarmsystemet skall fungera och tillför även en hel del näringsämnen.

              Harbards inlägg om helt vegetarisk kost för laxar är intressant även om jag nu i och för sig tycker att det är fel att direkt påstå att bara för att det fungerar för laxar så skall det funka på akvariefiskar. Laxar föds bara upp med ett syfte att växa snabbt så att de kan slaktas. Eftersom de har ett väldigt kort liv så spelar det ingen större roll att de i längden kommer att uppvisa bristsjukdomar.
              Syften med akvariefiskar är ju tvärtom att man vill att de skall ha ett så långt och bra liv som möjligt och för att de skall få detta så krävs det en kost som inte ger upphov till bristsjukdomar.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • endymion
                • October 2006
                • 680

                #52
                Ursprungligen postat av Nauti
                För det första skiljer sig väl åsikter och värderingar även mellan veganer, alla har inte exakt samma åsikter :P Sedan tycker jag inte att det är någonting fel alls om de trivs och mår bra. Men jag tror inte att viltfångade kan trivas i ett akvarium så jag vill inte köpa viltfångade fiskar. Däremot tror jag att djur som är domesticerade och/eller inte är vana vid ett liv i frihet lider av det. Sålänge man tar väl hand om dem.

                Jag tycker ju t.ex. att fiskar i fiskodlingar är hemskt, de lider och behandlas mycket illa. Om jag har ett akvarium med ett fåtal fiskar som jag sköter om väl så ser jag ingenting dåligt med det. Det viktiga är ju att de får leva efter sina naturliga mönster och får må bra.

                Att fiskarna mår bra och trivs lär väl alla här vara noga med och övertygade om. Varför skulle ni annars ha fiskar om ni trodde att de led av att leva i ett akvarium? Jag skulle aldrig ha fiskar om jag inte trodde att de kunde leva ett drägligt liv i ett akvarium.

                Det där receptet hittade jag på räkmix. Om man ersätter gelatiner med agaragar och tar bort räkorna så är det ju veganskt. Sedan den där koncentrerade kanske innehåller några animaliska produkter, det får jag kolla upp. Men är det möjligt att göra någon sådan här mix utan räkorna?

                För proteiner är ju inga problem alls att få i sig som vegan. I länken ovan om att få fiskar i fiskodlingar att bli veganer så står det ju att det går med laxar, som är mycket mer beroende av kött än de vanliga akvariefiskarna verkar vara. Så det borde väl inte vara någon omöjlighet att göra en vegetarisk räkmix? Var kan man vända sig om man vill få reda på mer om näringslära för fiskar och hur man kan tillgodogöra deras behov utan att ge dem animaliska produkter. Finns det någon utländsk sida som man kan kolla på eller någon kunnig person man kan höra av sig till och kanske

                Någon skrev om bönor, skulle det fungera? För bönor och linser fungerar ju bra för människor som proteinkälla. Är det bara protein och kalk som fattas i en helvegetarisk föda?
                Varför skulle inte ett djur som i naturen har revir som är mindre än en kvadratmeter i naturen inte trivas i akvarium. Tittar man på algätande ciklider i stora akvarium (typ 3 meter) så är det så att fisken inte ens simmar i hela akvariet.

                Skulle jag vilja ha en vegetariskt räkmix skulle jag börja testa så här ungefär. 500 g ärtor, 500 g spenat, 500 g kikärtor (blötlagda), 250 g groddar, 250 g morötter, 500 g broccoli, 25 gram Agar-agar, 3-6 vitlöksklyftor, nån frukt, 2-3 msk Astaxanthinpulver (eventuellt mer jag tror det behövs en hög dos med tanke på att man inte har räkor i.)

                Det finns enormt mycket forskning om fiskfoder, sök på internet så får du många träffar.

                Kommentar

                Arbetssätt...