Ett första steg...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ATIX
    • September 2006
    • 96

    Ett första steg...

    Efter att ha planerat för ett stort akvarium i ett flertal år, säkert upp mot tio så har jag på allvar kommit in i tankarna igen. För runt två år sen hade jag långtgående planer på att införskaffa ett i storlek 720 liter men efter diverse flyttar så har jag insett att nu får jag nöja mig med ett i storleksordningen 430 liter. Det ska väl fungera det också men jag kommer att köpa det runt årsskiftet är tanken.

    Så vad gör man då i väntan förutom att sitta på zoopet.com och läsa om allt detta varenda natt? Jo, man springer iväg och köper ett 54-liters för att ha lite räkor och ev några söta fiskar i. Har inhandlat allt som behövs förutom de levande djuren i dag. Så nu i kväll samt säkert hela natten kommer jag leka lite med det här för att det ska se snyggt ut då planerna är att få ner lite räkor i karet i morgon. Sen får jag se när det är dags att utöka med fiskar. Eventuellt blir det väldigt snart. Köper jag bara två till fyra stycken borde det väl fungera redan inom de närmsta dagarna?

    Köpte två rötter och en sten till akvariumet också förutom tre olika sorters växter. Glömde ju dock ta namnen på dessa, men ska se om jag kan hitta dom här på sajten Fungerar allt som det ska så ska jag även förmedla lite bilder på mitt lilla mysakvarium som kommer att stå i köket

    Jag känner mig redan som Gud, men väntar som sjutton till mitt större som ska trängas in i vardagsrummet.

    Får bara hoppas att det här blir någorlunda strulfritt så man inte lägger allting på hyllan. Jag vet ju att det är tuffare att få ett fungerande 54-liters än ett som är minst fem gånger så stort

    Men jag ska se till att det blir ett fungerande och trevligt litet akvarium så jag slipper vara ensam varje gång jag lagar mat, hoppas man inte blir sugen på fisk bara när det är slut i frysen
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Vad skall du ha i tanken?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ATIX
      • September 2006
      • 96

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Vad skall du ha i tanken?
      Har startat en tråd under projekt nu istället och ska följa upp det hela där

      Min tanke är att starta med sex amanoräkor, sex körsbärsräkor samt ett gäng av någon slags corydoras, men vissa menar på att det är för mycket att starta upp akvariet med. SJälv vet jag inte om räkorna kan röknas med där. Enda oroliga för dom är väl att nitrathalten blir för hög för dom men det är väl ingen jättestor risk?

      Sen om några veckor tänkte jag skaffa lite fler invånare till karet såsom kardinalfisk, nätbarb, endlers, espe´s pennfisk och dvärgotocinclus. Beror lite på vad som skulle kunna passa in där. Kan ju inte överbefolka det men det är sorterna jag spontant har tittat på som ser ut som lite gulliga individer

      Kommentar

      Arbetssätt...