Kampfisk= Dr.Jekyll & Mr.Hyde? Långt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tehya
    • November 2008
    • 10

    Kampfisk= Dr.Jekyll & Mr.Hyde? Långt

    Hej alla,

    jag är en nybörjare som ni säkert kommer att märka under textens gång.

    För ca tre veckor sedan startade jag upp ett akvarium som är på 46 liter. Tanken var att jag skulle införskaffa en vacker liten kampfisk. Jag läste på om kampfisken på nätet och ställde MÅNGA frågor till två olika djuraffärer för att förbereda mig som bäst. Ett svar som jag fick var "den är som alla andra fiskar"...okeej..hm...jag är då nybörjare..men okej...?

    Nåväl, jag köpte en vacker kampfiskhane som till en början var väldigt seg och ville inte äta flingfodret. Lite smått desperat rusade jag till affären och frågade jag vad skulle göra. Dom tipsade om frysta mygglarver. Köpte hem det och han blev genast mycket piggare och glupskare. Sedan frågade jag om det inte fanns mat för endast kampfisken och visst finns det. Hm..

    En vecka senare åkte jag förbi djuraffären och frågade om det går att ha andra fiskar med kampfisken. De svara ja på det och sa att man kan ha neontetror och någon bottenfisk. Jag informerade om akvariets storlek för att vara säker på att det inte blir överbefolkat. De sa att man kunde ha en fisk per liter. Jag fick med mig 10 neontetror och två bottefiskar (Ancistrus dolichopterus).

    Efter första natten dog en neontetra. Okej tänkte jag..det måste vara av stress möjligtvis. Efter tredje natten och tredje dödsfallet började jag undra på riktigt om det är något fel jag har gjort. Jag förvarnade affären om att jag var på ingång med vattenprov och ett exemplar av en död tetra för jag MÅSTE veta vad det är jag gör fel! Allt såg bra ut tyckte dom så jag fick med mig nya tetror.

    Döden fortsatte att härja i akvariet. Jag ringde till affären flera gånger för att lösa mysteriet. De kunde inte svara på hur det kom sig att dom dog. De sa att det kunde vara från en kull som hade lite dödsfall redan i affären.

    Nu är det såhär att jag gärna vill testa min teori om att det är kampfisken som mumsar på dom. Dock inte under dagen då jag håller uppsikt så mycket jag bara kan (för övrigt en bra ursäkt till att inte plugga till en tenta ). Jag tror starkt på att han är en Dr.Jekyll and Mr.Hyde under natten. Jag funderar på att flytta över kampfisken till ett akvarium MEN den är på 19 liter, jag får MYCKET dåligt samvete. Jag vill bara veta vad ni anser, är det för litet?
    Just för tillfället har jag ingen möjlighet att köpa ett större akvarium då jag har köpt diverse saker som varit väldigt dyra till det befintliga akvariumet (fattig student).

    Snälla hjälp mig..jag har blivit gråhårig i förtid!

    Tack för att ni har orkat läsa detta.
    Mvh
    T
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    #2
    Hej!
    Det är nog möjligt att kamphannen har ihjäl tetrorna (jag har haft en hanne som gav sej på allt, inklusive dubbelt så stora guramis), men jag tror det hör till ovanligheterna. Jag skulle tippa på att du har fått problem med nitrit eftersom akvariet är nystartat och du fick det korkade rådet att släppa ner 12 fiskar på en gång... Man måste ta det MYCKET försiktigt med att ha i fler fiskar i ett nystartat akvarium, speciellt i ett litet, eftersom det inte har hunnit bildas tillräckligt med nyttiga bakterier som tar hand om slaggprodukterna. Sök runt här på zoopet, det finns tusen trådar om nitrit! Testade de vattnet på affären utan att hitta något?

    Kommentar

    • Tehya
      • November 2008
      • 10

      #3
      Hej Tamarind,

      tack för svaret! Ja, dom har kollat det och ansåg att det var bra. Frågade om dom hade sånna stickor för att testa vattnet, tyvärr hade de inte på lager. Tänkte springa ner till en annan affär och kolla där istället.

      Har fått ett råd att ringa akvarielagret här i sthlm. Han tyckte inte att det var kampfisken heller. Han trodde att det KUNDE vara att jag fått för dålig kvalité på fiskarna, hans råd var att vänta 10 dgr efter första dödsfallet innan jag köper fler fiskar. Tror att jag ska vända mig till dom istället..dom har haft detta som hobby innan och har en tjej som är veterinär..känns faktiskt tryggare att vända mig till dom istället än till den andra affären.

      Med andra ord ska jag inte flytta på kampfisken och mitt akvarium har en helt okej storlek, känns riktigt skönt att veta.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Flytta absolut inte över kampisen till 19 bara. Alldeles för litet. 45 liter är ju också i minsta laget, men funkar.

        Dock tycker jag det är konstigt att du fick rådet ancistrus, dom blir ju 15 cm stora och vill ha 120 liter att växa i.

        Lycka till! Tror det har att göra med att du startade ett ganska litet akvarium med 12 fiskar.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Tehya
          • November 2008
          • 10

          #5
          Tack för svaret Jojjen. Ska inte flytta på min snygging..känns kanonskönt att inte göra det om jag ska vara ärlig.

          Det hon i affären sa var att dom inte växte så mkt. Nu har jag lärt mig min läxa iaf. Ska önska mig ett större akvarium till jul, får hoppas att jultomten lyssnar på det.

          Vet ni vad man skulle kunna ha i en 19 liters akvarium? Den är redan igång så jag tänkte om man kanske kunde ha ngt litet? En räka?

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Räkor och snäckor funkar bra

            Finns många snygga sötvattens snäckor, äppelsnäckor tex.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            Arbetssätt...