Kampfisk= Dr.Jekyll & Mr.Hyde? Långt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tehya
    • November 2008
    • 10

    Kampfisk= Dr.Jekyll & Mr.Hyde? Långt

    Hej alla,

    jag är en nybörjare som ni säkert kommer att märka under textens gång.

    För ca tre veckor sedan startade jag upp ett akvarium som är på 46 liter. Tanken var att jag skulle införskaffa en vacker liten kampfisk. Jag läste på om kampfisken på nätet och ställde MÅNGA frågor till två olika djuraffärer för att förbereda mig som bäst. Ett svar som jag fick var "den är som alla andra fiskar"...okeej..hm...jag är då nybörjare..men okej...?

    Nåväl, jag köpte en vacker kampfiskhane som till en början var väldigt seg och ville inte äta flingfodret. Lite smått desperat rusade jag till affären och frågade jag vad skulle göra. Dom tipsade om frysta mygglarver. Köpte hem det och han blev genast mycket piggare och glupskare. Sedan frågade jag om det inte fanns mat för endast kampfisken och visst finns det. Hm..

    En vecka senare åkte jag förbi djuraffären och frågade om det går att ha andra fiskar med kampfisken. De svara ja på det och sa att man kan ha neontetror och någon bottenfisk. Jag informerade om akvariets storlek för att vara säker på att det inte blir överbefolkat. De sa att man kunde ha en fisk per liter. Jag fick med mig 10 neontetror och två bottefiskar (Ancistrus dolichopterus).

    Efter första natten dog en neontetra. Okej tänkte jag..det måste vara av stress möjligtvis. Efter tredje natten och tredje dödsfallet började jag undra på riktigt om det är något fel jag har gjort. Jag förvarnade affären om att jag var på ingång med vattenprov och ett exemplar av en död tetra för jag MÅSTE veta vad det är jag gör fel! Allt såg bra ut tyckte dom så jag fick med mig nya tetror.