Vattentester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mandan
    Banned
    • April 2008
    • 210

    Vattentester

    Jag fattar inte riktigt vad ett vattentest är. Jag fattar ju så långt att man ska sticka ner en ''sticka'' och sedan testa det.
    Men vad ska allt stå på. Som tex. Nitrit och mer.
    Jag hittade en sida (länst ner på sidan) är det någon som har köpt hem från denna sidan och isåfall om jag ska köpa ett vattentest vilken ska jag ha på den hemsidan eller finns det nån bättre sida.

    http://www.akvarieshopen.com/vattentester-c-21_37.html Där kan man välja vilket märke man vill ha!!
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    #2
    Sådana tester som består av en sticka som man vevar runt i akvariet med är i 99 fall av 100 helt opålitliga! Det som du ska ha är ett dropptest, ett dropptest per sak som du vill testa (det finns alltså inte ett dropptest som visar alla de vanligaste värdena, utan det är ett för ph, ett för kh etc).
    http://www.grand-prix.se/ exempelvis har flera olika sorters dropptester.

    Kommentar

    • Tamarind
      • February 2008
      • 482

      #3
      Oj, nu såg jag att det ju finns sådana tester på din länk också! Jag tror inte det är så stor skillnad på märken (fast det kan säkert andra mer om) utan se bara till att det är dropptest!

      Kommentar

      • mandan
        Banned
        • April 2008
        • 210

        #4
        Okey men kan du rekomendera någon av dom på denna sidan??

        Kommentar

        • Tamarind
          • February 2008
          • 482

          #5
          Jag har inte så stor erfarenhet av tester, använder bara sera ph-test och tetras kh-test. De är enkla att använda och tillförlitliga, i övrigt vet jag tyvärr inte!

          Kommentar

          • Keibo
            • November 2008
            • 468

            #6
            [quote=Tamarind;1217357]Sådana tester som består av en sticka som man vevar runt i akvariet med är i 99 fall av 100 helt opålitliga! [quote]

            Inte ett stort fan av överdrifter och det där var faktiskt ganska osant. Det beror lite på tillverkaren. Jag mäter iofs med utrustning från kemilabbet just nu men innan detta anvädne jag olika stickor och det gav mig liknande svar äver nom dessa inte gav mig surhetsgrader ned till hundradelsnivå...

            Men stickor är lite av en färkvara. Vidare skulle jag inte rekommendera någon att veva runt dem i akvariet då flertalet av dem innehåller kemikalier som är... ... mindre nyttiga för fiskarna. Ta upp vätska i ett glas och veva runt i detta och häll sedan bort vattnet.

            Men som sagt dropptester är bättre, mer hållbara, ibland mer pålitliga och kostar mindre i längden.
            Mvh. Peter

            500L - Pelarakvarium

            1500L - Under förändring

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              1. Med torra händer tar du ut en tesremsa från röret. Förslut röret omedelbart efter så de andra testremsorna inte påverkas. Rör inte de olika mätfälten med fingrarna.

              2. Doppa remsan hastigt under 1 sekund i damm eller akvarievattnet. Alla testfälten måste doppas under vattnet.

              3. Skaka av vattnet från remsan i ett hastigt knyck

              4. Vänta 60 sekunder så vattnet från dammen eller akvariet hinner absorberas av testfälten.

              5. Jämför färgerna på testremsan med färgremsan på det medföljande röret.

              6. Skriv ner testresultatet och andra relevanta data (datum, tid, vattentemperatur m.m)

              7. Om nödvändigt, korrigera eventuella fel. Är du tveksam kontakta din fackhandlare.

              Källa: aquainterior
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Tamarind
                • February 2008
                • 482

                #8
                [quote=Keibo;1217438][quote=Tamarind;1217357]Sådana tester som består av en sticka som man vevar runt i akvariet med är i 99 fall av 100 helt opålitliga!

                Inte ett stort fan av överdrifter och det där var faktiskt ganska osant. Det beror lite på tillverkaren. Jag mäter iofs med utrustning från kemilabbet just nu men innan detta anvädne jag olika stickor och det gav mig liknande svar äver nom dessa inte gav mig surhetsgrader ned till hundradelsnivå...
                Det är möjligt att det var en överdrift, men de gånger jag har testat med stickor (av olika fabrikat) så har jag fått resultat som varit helt åt skogen, någon gång har det visat ph 3,5 och gh så högt att det inte varit mätbart etc... Vad jag har förstått så är det många här som har liknande erfarenhet och jag kommer inte använda stickor igen utan att samtidigt kontrollera med dropptest. Och då är det ju ganska onödigt...

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Om man gör som aquainterior beskriver är stickor inte så dåliga.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13126

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Om man gör som aquainterior beskriver är stickor inte så dåliga.
                    Håller med dig kramfors, teststickor är inte så dåliga som alla hävdar, det gäller som sagt att man handhar dem på rätt sätt så får man en bra indikation om nåt är galet med vattnet och en del dropptester får nog mer kredit än de borde
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...