Mitt 120liter, mitt första akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wassen
    • September 2008
    • 51

    Mitt 120liter, mitt första akvarium.

    Sådär! nu är allt igång.

    Har lite brådis denna gång att förklara vad jag håller på med men redigerar under kvällen eller imorgon.
    Akvariet har vart i drift under 2 veckor nu och allt rullar på.

    Mer info kommer!
  • wassen
    • September 2008
    • 51

    #2
    Ojsan se hur två dagar lätt blir en vecka.

    Har införskaffat ett akvarium begagnat med tre fiskar i, en vändmal en algätare och dessutom en knivfisk som jag till sist fick lämna bort då den började tugga nya invånare.

    Började dagen vid inköp att köpa en massa växter och så en liten del ny fisk.
    Fisken vart
    10st kardinaltetra
    2st marmorguramis honor
    1st guldgurami hane (han var bara för fin för att lämnas)
    5st guppy 3 honor och 2 hanar, men hanarna e mer intresserade av varanda..
    3 st praktbotior

    Vid hemkomst så kastades det gamla gruset ut då jag ville ha svart grus.
    Nya växter planterades men en fick stanna från galma akvariet.
    Pump mm fick vara som det var, allt gojjs kvar från "gamla" akvariet.

    Efter två veckor nu så var vattnet fortfarande rödbrunt av rötterna troligtvis, och en botia har gått i graven. blev skygg och smal. en dag hittade jag henne fastkilad vid utblåset på pumpen. =(

    Efter ett litet krafttag och rengörning av pumpen nu i helgen så har vattnet blivigt helt klart, jippi! och fiskarna simar som aldrig förr.

    Hoppas nu detta fortsätter i samma takt.

    Till växterna nu. har lite olika några skulle växa snabbt, de gör det men ruttnar bort i bottendelen lika fort så fina i toppen men gula nederst. de e tråkigt. hur göra?

    Små korta mörggröna blad lever och frodas.

    HUr är det med växter i ett nytt akvarium? blir de slöa i en början?



    Kan jag eller bör jag göra något åt mitt fiskbestånd? utöka skulle jag vilja men vill såklart inte att det ska bli för mycket.

    Lär man vara guldmedlem för att bifoga hela bilder eller är det kag som missat något men koderna?

    Kommentar

    • wassen
      • September 2008
      • 51

      #3
      www.saab4fun.com/upload/uppladd/5858PICT6271.JPG

      EN BILD PÅ HELA AKVARIET EFTER UPPSTART OCH DRIFT ETT PAR DAGAR.



      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Välkommen hit till akvarie världen

        Var beredd på korsningar mellan guramisarna, de är nämligen samma stam art, både marmor och guld gurami. Dvs. dom är odlingsvarianter av blå gurami, så dom kan para sig kors och tvärt.

        Låter bra alltihopa tycker jag. Förutom möjligen praktbotiorna. Dom blir 30 cm som vuxna, och vill ha mycket att växa i för att må bra. Dessutom är dom stimfisk som vill vara minst 5 stycken. Så det är nog bäst du lämnar tillbaka dom.

        Istället tycker jag du kan ha dvärgbotior tex.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • wassen
          • September 2008
          • 51

          #5
          Tack för det!

          Ja efter lite efterfosrkning runt botior så får vi allt se hur de blir med dem, ev flytta kanske till större kar. för detta var en kul hobby!

          Guramisarna antog jag att de parar sig med varandra, men vet inte hur mina förutsättningar får sådant ser ut..

          Dvärgbotior. nu ska jag googla lite igen!
          Men ena botian är mera i guppystimmet han.. simmar i strömmen med dem å verkar glad med det. Kan han hitta andra icke släktingar att stimma med?

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ursprungligen postat av wassen
            Kan han hitta andra icke släktingar att stimma med?
            Det är faktiskt ett ganska kul fenomen, om en stim fisk inte hittar tillräckligt med kamrater, så kan denne börja bete sig som en helt annan fisk och ansluta sig till deras stim för att få vara med och passa in.

            För några veckor sedan hade en kille en ensam algätare som bestämde sig för att bli corydoras, och gick in för det.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • wassen
              • September 2008
              • 51

              #7
              Ja han ser ut att trivas ganska bra där. pysslar å äter själv då å då men annars så e han en "guppy". Får allt se hur de artar sig.
              Men har kollar på dvärgbotian å den skulle vara rikigt läcker. har doch ej sett någon här i trakterna. men får leta lite.

              Hur skulle det vara att utöka tetra beståndet till det dubbla? är ju helt klart snyggare ju flera de är. men vill inte ha för många.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av wassen
                Ja han ser ut att trivas ganska bra där. pysslar å äter själv då å då men annars så e han en "guppy". Får allt se hur de artar sig.
                Men har kollar på dvärgbotian å den skulle vara rikigt läcker. har doch ej sett någon här i trakterna. men får leta lite.

                Hur skulle det vara att utöka tetra beståndet till det dubbla? är ju helt klart snyggare ju flera de är. men vill inte ha för många.
                Dvärgbotiorna är nästan i stort sett utrotade i naturen (om inte helt?), och svåra att odla, så dom är ganska ovanliga och dyra (Kanske 100-200 kr styck) i handeln, dock inte alls omöjligt att din handlare kan beställa hem några exemplar åt dig om du frågar.

                Att utöka tetrorna låter bra. Börja dock med att köpa 5 st + botiorna, och se sedan om du tycker du får plats med mer. Bättre att gå sakta fram.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • wassen
                  • September 2008
                  • 51

                  #9
                  Det låter mycket smart.
                  mina goppysar börjar bete sig som att de letar lugnare vatten- iaf två honor. Jag har ett område bakom en rot som de håller till i lite nu å då. men har bara grus där. Kan det vara (med tanke på magarna) att de letar ställen att yngla på? Ska man skaffa sig något likt lavamossa eller vad det heter och plantera där åt dem?

                  Det var inga billiga fiskar men ska helt klart forska lite i det.
                  Man vill ha hur mycket fisk som hellst efter ett tag men man får begränsa sig till utrymmen och tid gissar jag. Annars är växtakvarium häftiga men ksnke e väldigt mycket mera jobb med det..

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Hmm...så mycket fisk efter bara tre veckor (om jag nu räknar rätt)? Det är rätt vågat....jag rekommenderar starkt att håller koll på nitrit-nivåerna (NO2-). Gör det med ett dropptest, och blir halterna för höga, byt 30-40 % av vattnet omedelbart. Då undviker du troligen en senare massdöd.
                    Köp helst inte några flera fiskar förrän om två veckor eller så.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • wassen
                      • September 2008
                      • 51

                      #11
                      Har nitriten under kontroll visar 0 hela tiden, nitrat har stigigt lite sedan sista testet. Däremot har Ph hoppat en aning uppåt. 8,0 ligger det på nu. men verkar inte riktigt rätt.

                      Fiskarna simmar som aldrig förr. Har även utäkat med lite mossa nu och ett par ormbunksliknande växter.
                      Har i det svarta locket som ligger över tejpat med aluminium tejp så nu har jag ett jäkl bra ljus i akvariet. Eftersom att jag misstänker att det är dåligt ljus som gort att mina växter blir gula mot botten men växker jättebra uppåt.

                      Så ser fram emot nästa helg då jag ska utvärdera detta nya tillskottet. Återkommer om inte tidigare då.

                      Kommentar

                      • Xul
                        • January 2007
                        • 709

                        #12
                        Om du känner dig osäker på nitrithalten (eller snarare fiskbelastningen) så föreslår jag att du inte väntar med vattenbyte en månad för att fort få balans i akvariet fort (vilket många förespråkar) utan börjar byta 30 % varje vecka för att hålla ner ammonium/ammoniak nivåerna.. Med höga ammoniumnivåer kan nitriten bli obehagligt hög under en kort period av inkörningen och då kan det vara försent.

                        Har du fått mätbara halter nitrat på 2-4 veckor (med växter i) eller hade du det från början.. jag tvivlar lite på resutatet men du kanske har lite jordbotten.. och som sagt kanske kommer från gamla akvariet..
                        Jag litar inte på Nitrattester.. tolka det väldigt grovt
                        Senast redigerad av Xul; 02 December 2008, 11:44.

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Har du sticktest eller dropptest?
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • wassen
                            • September 2008
                            • 51

                            #14
                            Har tyvärr använt ett sticktest. Det ska jag byta ut såfort jag kommer till en butik med riktiga tester i.. Så e ytterst tveksam till mina svar.

                            Som sagt. skulle höra av mig efter en vecka, och nu är det säkert dax.
                            Ljuset är kanon men har fått gröna alger som växer ganska duktigt på en sten och lite på bakre glaset. Hade planerat ett vattenbyte jusst men då jag stod och kollade på småsaker som virvlade runt i strömmen så var det ett "blad" som simmade motströms. ETT YNGEL!
                            Efter att ha letat en långre stund så hittade jag på det igen bakom en rot. Hämtar yngellådan å nu hittar jag ej det längre..

                            Åter till veckans experiment.
                            Har hafft två veckor nu utan vattenbyte. Ett par nattdioder. Väldigt uppskattat av guppyn som simmar där framför i ljuset nån timme till in på natten. Innan den går i skugga och vilar. Växterna har repat sig enormt sedan de fick mera ljus och lite skitigare grus.

                            Vad gäller den förmodade höjda nitraten så har mycket hängt med från det gamla akvariet såsom filter och inte rengort själva glaset nämnvärt innan uppstart hemma här.

                            Men alla fiskar simmar rom vanligt, har inte ens mårkt att någon skulle vara särksilt tjock heller.. =( hur tidigt innan födsel kan man se att en gyppy är dräktig? så att man kan förbereda nästa gång.

                            Ska ta lite bilder nu såfort mina batterier är laddade så kanske ni kan vägleda lite mera. tack för idag!

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Guppys är ALLTID dräktiga så länge de har någon hane med. Därför kan du tänka dig att någon av dina honor kommer föda 4-5 veckor från idag.

                              Ang. det ynglet du såg nu, så är chansen gigantisk att tetrorna/alla andra fiskar ätit upp det. Tetror är inte bra att ha i ett akvarium om man vill ha yngel kvar.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...