Städare som inte förstör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Angarth
    • February 2008
    • 17

    Städare som inte förstör

    Jag håller just på att planera ett 325liters akvarium som snart skall startas upp och jag undrar vilka städare man borde ha.

    Jag har redan valt att ha siamesiska algätare och kuhliål men har fått för mig att jag även bör ha någon sorts mal för att hålla rent. Jag har inga större krav på utseende på dessa malar men jag vill inte att de skall gnaga sönder växter eller den hemmagjorda frigolitbakgrunden...

    Någon som har något förslag på malar?

    /Ulf
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av Angarth
    Jag håller just på att planera ett 325liters akvarium som snart skall startas upp och jag undrar vilka städare man borde ha.
    Jag har redan valt att ha siamesiska algätare och kuhliål men har fått för mig att jag även bör ha någon sorts mal för att hålla rent. Jag har inga större krav på utseende på dessa malar men jag vill inte att de skall gnaga sönder växter eller den hemmagjorda frigolitbakgrunden...
    Någon som har något förslag på malar?/Ulf
    Varför inte räkor???
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Angarth
      • February 2008
      • 17

      #3
      Räkor hade varit kul!

      Jag funderar dock på att bland annat ha scalarer och jag var rädd att de skulle vara elaka mot räkorna... men det är kanske inte så?

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Äppelsnäckor är naturligtvis inte en mal

        Men de är suveräna på att hålla rent. Ett alternativ jag använder utöver malar. de rör dessutom inte levande växter!

        Jag har dem i SA biotop med mjukt surt vatten utan problem, bara man ser till att de får Broccoli minst en gång i veckan.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Tamarind
          • February 2008
          • 482

          #5
          Men skulle malar vara mer effektiva än ett stim kuhliiålar? Jag har siamesiska algätare och kuhliiålar i mitt 375liters och har aldrig saknat ytterligare städare.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Kuhlii ålar städar väl bara upp mat?

            Men fattar inte varför ingen av er säger till honom att siameserna räcker? Ni verkar vilja få honom att köpa något mer, helt onödigt.

            Förövrigt tycker jag du kan ha eldstjärt och tigerbarber med dina fiskar.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • linda.n
              • March 2008
              • 459

              #7
              Ursprungligen postat av c90368
              Äppelsnäckor är naturligtvis inte en mal

              Men de är suveräna på att hålla rent. Ett alternativ jag använder utöver malar. de rör dessutom inte levande växter!

              Jag har dem i SA biotop med mjukt surt vatten utan problem, bara man ser till att de får Broccoli minst en gång i veckan.
              Håller med! Äppelsnäckor håller ordning och reda på botten. Skulle en fisk dö och du inte ser det så äter dem upp den på nolltid. Ganska skönt att veta när man är bortrest söta är de också!
              Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

              Kommentar

              • Angarth
                • February 2008
                • 17

                #8
                Tack för alla svar!

                Det lutar åt att förlita sig på kuhliålar och siamesiska algätare, om det verkar behövas mer efter ett tag så tar vi det då!

                Tack för hjälpen!

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Angarth
                  Räkor hade varit kul!
                  Jag funderar dock på att bland annat ha scalarer och jag var rädd att de skulle vara elaka mot räkorna... men det är kanske inte så?
                  Ja, jag tror nog att det går bra ibörjan men när scalarerna växer till sig efter ett tag så lär räkorna vara borta på en natt.. Kanske... Jag gissar bara...

                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Kuhlii ålar städar väl bara upp mat?
                  Men fattar inte varför ingen av er säger till honom att siameserna räcker? Ni verkar vilja få honom att köpa något mer, helt onödigt.
                  Förövrigt tycker jag du kan ha eldstjärt och tigerbarber med dina fiskar.
                  Ehh... Vi svarade på frågan istället för att skriva honom på näsan vad han ska göra!!!!
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Posthornssnäckor är bra på att hålla efter alger och matrester. Fina att titta på när de surfar under ytfilmen och äter.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • sting
                      • September 2007
                      • 481

                      #11
                      Jojjen,

                      Att lita på att 1 art klarar att hålla rent i hela karet är rätt dumt. Har man fler arter som äter lite olika alger, så kan de hålla fler alger under kontroll än vad en enda art gör.

                      Äppelsnäckor
                      Posthorn
                      Sebrasniglar(Kan bli trist om du har en massa rötter..)
                      Amano?
                      Körsbär (kan funka om du har mkt gömställen.. Jag tyker att mina käkar alger, men det är vissa som säger att de inte gör det)

                      Vad hette den där lilla "foder räkan"? Borde en skock sånna inte både ge fiskarna käk och hålla iordning på lite alger och skit?

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Kanske några ex av någon Sewellia-art?

                        Exempel: http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • almost_jocke
                          • January 2008
                          • 228

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jens A.
                          Kanske några ex av någon Sewellia-art?

                          Exempel: http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata
                          vilka tuffa det var!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...