Prisvärt akvariepaket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ollaj
    • November 2008
    • 5

    Prisvärt akvariepaket?

    Hej!
    Jag håller på att leta efter ett första akvarium och har funderat lite på Akvarielagrets paket med 160l med dubbel-ramp för för 2860kr.
    Priset inkluderar helglasakvarium med täckglas, dubbel lysrörsbelysning och 2 AquaGlo lysrör, NEW LINE-filter, Hydromatic-termostatvärmare, digitaltermometer, frigolitskiva, bakgrund, grus, foder, håv och vattenberedningsmedel.
    Funderar såklart på om det verkar som ett bra paket och om det är någolunda prisvärt?

    En sak att eventuellt ta med i beräkningen är att jag råkar ha två (troligen äldre) pumpar som har används med "filterstrumpa". En Sacem 800s Selene på 720 l/m samt en Maxi-Jet Power Head MP1200 på 1100 l/m. Tror ni att man kan använda någon av dessa och hur är det i så fall i jämfört med det filter som ingår i paketet? Har läst en del, men just detta med filter är svårt att sätta sig in i tycker jag...

    Kanske ska nämna också att jag har tänkt ha det som ett sällskapsakarium och det lutar åt bl.a. guramis.

    Vore väldigt tacksam för svar!
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av Ollaj
    Hej!
    Jag håller på att leta efter ett första akvarium och har funderat lite på Akvarielagrets paket med 160l med dubbel-ramp för för 2860kr.
    Funderar såklart på om det verkar som ett bra paket och om det är någolunda prisvärt?

    En sak att eventuellt ta med i beräkningen är att jag råkar ha två (troligen äldre) pumpar som har används med "filterstrumpa". En Sacem 800s Selene på 720 l/m samt en Maxi-Jet Power Head MP1200 på 1100 l/m. Tror ni att man kan använda någon av dessa och hur är det i så fall i jämfört med det filter som ingår i paketet? Har läst en del, men just detta med filter är svårt att sätta sig in i tycker jag...

    Kanske ska nämna också att jag har tänkt ha det som ett sällskapsakarium och det lutar åt bl.a. guramis.

    Vore väldigt tacksam för svar!
    Tycker det låter lite dyrt, på hornbach i Malmö hittar du ett 180 liters med dubbel ljusramp (standardrör) eheimpump, jägervärmare, håv, flingfoder. termometer, 3 olika vatten-bla.bla.medel för ca 1500..
    Dock ingen bänk elr grus, men en bänk kan du enkelt snickra ihop för 200-300 spänn. Kolla på blocket så hittar du nog ett bra paket till bra pris.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • JonasN
      • September 2008
      • 357

      #3
      Tror samma deal gäller för hornbach ute i fittja.

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Ursprungligen postat av JonasN
        Tror samma deal gäller för hornbach ute i fittja.
        Borde det göra

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Ollaj
          • November 2008
          • 5

          #5
          Tack för svar!
          Jag har sett Hornbachs akvarier och måste säga att jag är lite "allergisk" mot såna där heltäckande tokplastiga lysrörsramper och det verkar vara det enda alternativet de har.

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Ursprungligen postat av Ollaj
            Tack för svar!
            Jag har sett Hornbachs akvarier och måste säga att jag är lite "allergisk" mot såna där heltäckande tokplastiga lysrörsramper och det verkar vara det enda alternativet de har.
            Håller delvis med dig, de har ju enbart kar till en ganska billig peng men då måste man ju köpa ramp, grus, pump....
            Men du, kolla på blocket, skadar ju inte.

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              Tex.

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #9

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • Ollaj
                    • November 2008
                    • 5

                    #10
                    Nja, jag har kollat en del på blocket men det är svårt att hitta nåt som känns schyst i rätt storlek (160-200 l) och som man inte kommer behöva komplettera med ny ramp (vill ha dubbla lysrör).

                    Förresten, ang. helglasakvarierna på Hornbach. Glaslisterna som sitter upptill på dem, sitter längs med hela långsidorna. Om man nu inte vill ha en sån där heltäckande plasthistoria, hur gör man för att lägga täckglas och ramp på ett sånt akvarium? Det kanske är en dum fråga, men för mig känns det som om listerna borde sitta på kortsidorna. Dels för att det blir snyggare, dels för att kunna ha ett glas baktill, under rampen och ett framtill som man kan ta bort. Men det kanske inte funkar så?

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Du kan lägga mer kvadratiska glas tvärs över långsideslisterna. Om du beställer med lite mån så är det rätt lätt att skjuta upp det ena över det andravid matning mm.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Ollaj
                        • November 2008
                        • 5

                        #12
                        OK, låt säga att man ändå skulle skaffa en sån här heltäckande plastramp, helt enkelt för att det blir mycket billigare. Klarar man sig då utan täckglas? Armaturen blir inte fuktskadad? Firrarna brukar inte fastna i lysrören?

                        Ingen som kan säga något om de här pumparna? Är det något att använda? Bättre/sämre än kit-filtret från akvarielagret?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...