Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gina
    • May 2008
    • 41

    Akvarie

    Hur måmga liter har det minsta akvariet? runt 12 liter eller?
    Ska skaffa ett enbart för yngel så jag slipper ha någon slags bur i mitt stora akvarie
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Men även yngel vill ju ha bra vattenkvalité, därför borde du ha lite större ändå.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Gina
      • May 2008
      • 41

      #3
      nu är tanken det att jag bara ska ha dem där i i ca 1 månad tills dem växt till sig lite. Vi har ca 12 litare på skolan med fullvuxna fiskar i (dock inte större fiskar än gyppy) men ändå

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Vadå "inte större fiskar än guppy"? Guppy kan man inte ha i 12 liter? 60 liter minst för det.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • rent vatten
          • April 2005
          • 1061

          #5
          Ursprungligen postat av Gina
          Hur måmga liter har det minsta akvariet? runt 12 liter eller?
          Ska skaffa ett enbart för yngel så jag slipper ha någon slags bur i mitt stora akvarie
          Det finns små möbelakvarium på 28l , vet jag.

          Kommentar

          • Gina
            • May 2008
            • 41

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Vadå "inte större fiskar än guppy"? Guppy kan man inte ha i 12 liter? 60 liter minst för det.
            joho då. det går alldeles utmärkt. det är inte det minsta för litet. vi har ca 20 sådana akvarium och det är inga problem alls. och jag sa att det var ca 12 liters akvarie. jag vet inte exakt. kanske några få liter mer. jag har aldrig haft intresset att fråga. säg 20 kanske

            Kommentar

            • Charlottis
              • December 2007
              • 579

              #7
              Nej, det går inte alls utmärkt. Det finns inte en enda fisk man kan ha i 12 liter (förutom yngel en väldigt kort tid). Och i 20 liter finns det VÄLDIGT få fiskar man kan ha. Absolut inga guppys eller fiskar i den storleken. Hemskt!


              Ursprungligen postat av Gina
              joho då. det går alldeles utmärkt. det är inte det minsta för litet. vi har ca 20 sådana akvarium och det är inga problem alls. och jag sa att det var ca 12 liters akvarie. jag vet inte exakt. kanske några få liter mer. jag har aldrig haft intresset att fråga. säg 20 kanske

              Kommentar

              • Gina
                • May 2008
                • 41

                #8
                Ursprungligen postat av Charlottis
                Nej, det går inte alls utmärkt. Det finns inte en enda fisk man kan ha i 12 liter (förutom yngel en väldigt kort tid). Och i 20 liter finns det VÄLDIGT få fiskar man kan ha. Absolut inga guppys eller fiskar i den storleken. Hemskt!

                men nu är det så att det är det vi har till vissa fiskar på skolan. de mår bra och får yngel så det är inget problem. så nu fick vi det avklarat

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gina
                  men nu är det så att det är det vi har till vissa fiskar på skolan. de mår bra och får yngel så det är inget problem. så nu fick vi det avklarat
                  Fy vilken hemsk inställning. Kollar man inte upp vilka förhållanden fiskarna vill ha och sedan ger dem det är det helt klart djurplågeri. Särskilt nu när vi säger till dig o du inte bryr dig. Vad är det för fiskar ni har i? Fiskar kan få yngel även om de inte trivs. Men varför vill ni inte ge dem det bästa ni kan? Tycker ni det räcker att de precis överlever?

                  Kommentar

                  • Gina
                    • May 2008
                    • 41

                    #10
                    Ursprungligen postat av Charlottis
                    Fy vilken hemsk inställning. Kollar man inte upp vilka förhållanden fiskarna vill ha och sedan ger dem det är det helt klart djurplågeri. Särskilt nu när vi säger till dig o du inte bryr dig. Vad är det för fiskar ni har i? Fiskar kan få yngel även om de inte trivs. Men varför vill ni inte ge dem det bästa ni kan? Tycker ni det räcker att de precis överlever?

                    men herregud. vrf bryr du dig ens? jag bara frågade om ett akvarie till mina yngel. Min skola är en naturbruksskola och jag har inte sagt att det är precis 20 liter. som jag sa: JAG HAR ALDRIG FRÅGAT HUR MåNGA LITER DET ÄR I. JAG HAR INTE HAFT INTRESSET.
                    inga djur mår dåligt på skolan, men om dem skulle göra det så hjälper vi dem i så fall på det bästa sättet vi kan.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gina
                      men nu är det så att det är det vi har till vissa fiskar på skolan. de mår bra och får yngel så det är inget problem. så nu fick vi det avklarat
                      För att dom förökar sig i desperata försök att överleva är inte bra!

                      Ni tycker det går bra för det finns plats kvar att simma på! Men jämför med naturen! Visst, så långt kan vi aldrig komma med akvarium, men vi ska iallafall göra det bra för dom så duom kan simma ut sina behov, och till detta behöver guppyn 60 liter som allra minst, för att överhuvudtaget kunna simma efter behov!

                      Det som är fel med människan är att man ser djuren som att dom får vara glada att dom har lite att röra sig på och inte trängs. Men vaff, det är ju som om någon spikar igen dörrar och fönster för ditt rum och du får bo där resten av ditt liv, visst du överlever, men du kommer få abstinens av att inte kunna röra dig riktigt!
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Det enda du kan göra är att du själv inte stoppar ner fisk i något under 30 liter ialalfall, vilket jag hoppas du inte gör. (Finns viss undantag på fisk som klarar sig i mindre)
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Charlottis
                          • December 2007
                          • 579

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gina
                          men herregud. vrf bryr du dig ens? jag bara frågade om ett akvarie till mina yngel. Min skola är en naturbruksskola och jag har inte sagt att det är precis 20 liter. som jag sa: JAG HAR ALDRIG FRÅGAT HUR MåNGA LITER DET ÄR I. JAG HAR INTE HAFT INTRESSET.
                          inga djur mår dåligt på skolan, men om dem skulle göra det så hjälper vi dem i så fall på det bästa sättet vi kan.
                          För om man läser det du skriver och inte bryr sig är man nog på fel sida. Hm, först sa du 12 liter, sen att det är ett par liter mer än 12 liter, kanske. Så 20 liter är det väl som högst va. Och INGEN fisk vill leva så. De kanske lever några månader, men inte under några trevliga omständigheter. En Naturbruksskola borde dessutom veta bättre. Har själv gått på en och de hade stora fina och välskötta akvarier. Hjälp dem då med att skaffa större kar, annars är det plågeri! Skamligt! Och yngel ska ha minst lika bra vattenkvalitet som andra fiskar, och det är omöjligt att uppnå i ett 12 liters akvarium.

                          Kommentar

                          • Gina
                            • May 2008
                            • 41

                            #14
                            Ursprungligen postat av Charlottis
                            För om man läser det du skriver och inte bryr sig är man nog på fel sida. Hm, först sa du 12 liter, sen att det är ett par liter mer än 12 liter, kanske. Så 20 liter är det väl som högst va. Och INGEN fisk vill leva så. De kanske lever några månader, men inte under några trevliga omständigheter. En Naturbruksskola borde dessutom veta bättre. Har själv gått på en och de hade stora fina och välskötta akvarier. Hjälp dem då med att skaffa större kar, annars är det plågeri! Skamligt! Och yngel ska ha minst lika bra vattenkvalitet som andra fiskar, och det är omöjligt att uppnå i ett 12 liters akvarium.

                            ja, jag ändrade mig och sa att det kanske var ca 20 liter. vi har akvarium på nästan 200 liter också. men vi"knör" inte ner en massa fiskar i ett mindre akvarium. dem är kanske 5 st i varje plus ynglena då som flyttas när de växt till sig lite. vi plågar inga djur, varken större eller mindre. det finns personal/elever 24/7 för att ta hand om djuren, inklusive fiskarna

                            Kommentar

                            • Gina
                              • May 2008
                              • 41

                              #15
                              något som ni kanske skulle klaga på är de små "akvarum" som kampfiskarna har på femman zoo i nordstan. där kan man snacka om litet. där har dem inte ens en liter att simma på.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...