Flytta räkor till stora akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Flytta räkor till stora akvariet?

    Ja jag undrar om det skulle fungera vettigt att flytta över de tre Körsbärsräkor jag nu har i ett 20-liters till mitt större akvarium med de fiskar som finns där? (5 Pakistanbotior, 6 barber, en Eldstjärt, och två malar)

    Blir de fiskmat, eller kommer de fungera ihop med besättningen?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av perfetto
    Ja jag undrar om det skulle fungera vettigt att flytta över de tre Körsbärsräkor jag nu har i ett 20-liters till mitt större akvarium med de fiskar som finns där? (5 Pakistanbotior, 6 barber, en Eldstjärt, och två malar)

    Blir de fiskmat, eller kommer de fungera ihop med besättningen?
    Det bästa är att stoppa i räkorna först och sedan släppa ut fiskarna.. Praktbotior tar väl räkor tror jag att folk brukar skriva här på Zoopet...

    De övriga tror jag inte är något problem.. Man kan släcka lyset och koppa in dem och släppa dem i en stor växt..
    Men botiorna kan nog bli ett problem som sagt...
    Har du räksäker pump i stora karet???
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Jag har hört att botior bara tar "räklingar", däremot barber har ett rykte att kunna rensa upp ett räk akvarium på kort tid.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Jenny054
        • May 2007
        • 920

        #4
        Mina praktbotior käkade upp en del Amanos för mig..
        Så jag skulle inte sätta ner räkor med nån botia.
        The fish is jumping.....
        Bloggen:
        http://aquastyle.blogspot.com/
        Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Jag har hört att botior bara tar "räklingar", däremot barber har ett rykte att kunna rensa upp ett räk akvarium på kort tid.
          Ha ha.. Ja, eldstjärten är snäll i det fallet iaf.. För det har jag en stor, fet rackare och han nyper alla i stjärten utom räkorna.. Dem bryr han sig inte om...
          Men visst har folk skrivit om att botior tar sniglar och alla skaldjur??!!

          Ja, ja.. Räkor är gott.. Det får man ju hålla med om..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ja, praktbotior kanske tar, men jag syftade på hans pakistanier.

            Verkar inte som att normala botior tar annat än små räkor, inte vad dom flesta säger iaf.,
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Det känns inte helt säkert att släppa ner Körsbärsräkor bland Pakistanbotior och Barber, efter att ha läst svaren här.

              De får nog fortsätta lattja runt ensamma tillsammans med lite snäckor i sina resp. knappa 7 liter vatten/räkusling.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Men när de förökat sig till ett oändligt antal sen så kan du ju släppa ner några på test. Om dom blir mat så var det ju iallafall perfekt levande foder.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Men när de förökat sig till ett oändligt antal sen så kan du ju släppa ner några på test. Om dom blir mat så var det ju iallafall perfekt levande foder.

                  - Det märkliga är, ser du, att trots utrymme, gröna växter, en väl inarbetad rot, och ett antal snäckor, så har de inte förökat sig sedan jag köpte dem för flera månader sedan.

                  Jag har ingen aning om varför, om det inte är så att säljaren lyckats pricka tre av samma kön trots att jag bad om båda "sorterna".

                  Barberna har inte heller förökat sig sedan de införskaffades för lika längesedan, och de är av båda könen.
                  När jag hade levandefödare som Platy o Molly, fick jag flera kullar på ganska kort tid.

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Barber brukar inte föröka sig i sällskapsakvarium, man brukar oftast få göra ett lek-kar åt dem. Sen tar det även ett tag för räkorna att växa till sig och bli könsmogna, fast du kanske har samma kön på alla räkor iofs

                    Kommentar

                    Arbetssätt...