Julklapp ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #61
    Grattis och god jul, själv vill jag ha en tomtenissa som gömmer akvariejulklappar under våran gran..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Matuski
      • November 2008
      • 130

      #62
      Stora nyheter!

      Eller, för mig alltså. Vi var till djuraffären idag och fick reda på vilken botian var! Ja, det var en botia. Den äter inte alger men jag bestämde mig för att hålla reda på algväxten själv. Annars är det väl till att skaffa mollys. Deras finska namn var "klovninouliainen" eller något liknande. De är mycket fredliga och ska helst hållas i stim på minst 6 stycken. Så jag skippar ottosana, trots att de är mycket söta, och tar dessa istället! Då vi var i butiken köpte vi även lite rötter och sten till det kommande akvariet. En "rot" är mangroveträd och den andra är en mangroverot. De är båda väldigt fina. Vi köpte också två sandgula stenar. Vet inte vilken sort det är, men är mycket fin och passar bra ihop med den ljusa sand jag ska ha(vi kollade i affären). Ska försöka få mitt lilla akvarium att likna en flodbotten. Hoppas jag kommer att lyckas.
      125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
      10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #63
        Så vilken botia var det??
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Matuski
          • November 2008
          • 130

          #64
          Botia histrionica var det latinska namnet.
          De var så underbara i affären! Lite skygga kanske, men läckra! Deras färger är mycket starkare än på bilderna, tycker jag. Mamma blev också förälskad i en Ancistrusmal, men då jag nämnde att man inte kan ha dem i mindre än 128 liter och att hanarna får skäggtömmar sa hon inget mer, förutom att "jag borde söka prao här" eftersom jag visste vad varje fisk hette ...

          Vi träffade på min "personliga" butiksanställda också. Det var henne vi frågade om fiskarna.
          125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
          10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

          Kommentar

          • Galne-Gurra
            • April 2008
            • 1080

            #65
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Grattis och god jul, själv vill jag ha en tomtenissa som gömmer akvariejulklappar under våran gran..
            Mmm vem vill inte det,men det är svårt att gömma ett 1000liters under en julgran...
            http://web.telia.com/~u22310064/index.html

            Kommentar

            • Matuski
              • November 2008
              • 130

              #66
              Ännu mer goda nyheter!
              Nästa veckas fredag(12.12) åker vi till Helsingfors och hämtar akvariet med tillbehör och allt sådant. Sanden ska inte vara mörk som det var tänkt i början, utan ljus. Ganska små korn tror jag det är, men då jag inte har någon grävande fisk kanske det inte gör så mycket? Har funderat lite på inredningen, förutom växterna har jag nog allt klart. Kommer antagligen starta en projekttråd när akvariet kommer, så får ni se hur allt artar sig. Men man får vänta tills 5. Januari innan fiskarna plumsar i.

              Har förresten varit och paxat en av min kompis yngel nu. Det är den enda i kullen(eller kullarna, det var två honor som födde ungefär samtidigt) som är röd korallplaty med musse pigg. Den är gullig!
              125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
              10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #67
                Ursprungligen postat av Matuski
                Ännu mer goda nyheter!
                Nästa veckas fredag(12.12) åker vi till Helsingfors och hämtar akvariet med tillbehör och allt sådant. Sanden ska inte vara mörk som det var tänkt i början, utan ljus. Ganska små korn tror jag det är, men då jag inte har någon grävande fisk kanske det inte gör så mycket? Har funderat lite på inredningen, förutom växterna har jag nog allt klart. Kommer antagligen starta en projekttråd när akvariet kommer, så får ni se hur allt artar sig. Men man får vänta tills 5. Januari innan fiskarna plumsar i.

                Har förresten varit och paxat en av min kompis yngel nu. Det är den enda i kullen(eller kullarna, det var två honor som födde ungefär samtidigt) som är röd korallplaty med musse pigg. Den är gullig!
                Varför vänta tills 5e januari?

                Och vi vill gärna följa dagarna då du fyller upp sanden, möblerar med växter, osv, så lägg upp en projekt tråd med bilder när du börjar hälla i sand, osv.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Matuski
                  • November 2008
                  • 130

                  #68
                  För den 29de, dagen efter min födelsedag, åker vi till Lappland och då har jag ingen möjlighet att övervaka dem = förgiftning mycket möjlig. Och min mormor är inte speciellt bra på fiskar. Men hon har lovat att kolla temperaturen och sånt så att inte växterna dör.


                  Ja visst ska jag fota! Bara jag får upp bilden på den inredningen jag tänkt mig hittills ska ni få se den ... Men jag vet inte var kamerans USB - sladd är. Heter det USB?

                  Men kan beskriva den ändå. En av rötterna kan man lägga så att det bildas en liten "grotta" under den. Perfekt för botiorna och kopparbarberna(som verkar vara lite skygga de med). Det kommer vara mittpjäsen. Två brun/vita "snäckor" kommer läggas in under den, och två fina växter som jag sett i butiken men som jag inte vet vad de heter(de har små, ovalformade blad - platta - och växer lågt över gruset) ge lite färg vid vänstra sidan. En mindre, rak "rot" kommer luta mot en stor lavasten som jag har. En "spiralsnäcka" som är lite trasig(kommer nog se ganska naturligt ut, vilket är bra), och gråaktig kommer lysa upp det lite där. De kommer placeras till vänster. En av "sandstenarna" kommer placeras länge bak i akvariet med någon fin solitärväxt bakom den.
                  på högra sidan kommer den andra sandstenen tryckas in lite under den stora roten. Kan föreställa mig en av botiorna på den(den är ganska platt). Så fina färger!

                  Tänker inte bry mig speciellt om vilken svårighetsgrad växterna har, jag tänker bara ta reda på om de har rätt behov av ljus och vattenkvalité som jag kommer ha i akvariet.. Är beredd att ersätta dem i den takt som de dör.
                  125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                  10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                  Kommentar

                  • Matuski
                    • November 2008
                    • 130

                    #69
                    NU kommer det bilder!



                    Hur inredningen förmodligen ska se ut:


                    Uppifrån: http://i34.tinypic.com/35mmt1i.jpg
                    Framifrån: http://i37.tinypic.com/2nurck9.jpg

                    Så, vad tycker ni? Bilderna är inte de bästa men min kamera är på villovägar så jag fick ta familjens istället.

                    I bakgrunden finns 12-liters akvariet som jag har rötterna och stenarna i just nu.
                    Kankse verkar lite ihoptryckt men jag vet ju inte om jag får 98 eller 120liters så det kommer nog bli mera rum sen.
                    125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                    10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                    Kommentar

                    • Matuski
                      • November 2008
                      • 130

                      #70
                      Här sítter jag och pratar för mig själv, men ...

                      Jag har just fått min första finne på näsan(passar bra med att få en på självständighetsdagen 6.12).

                      Dagen vi ska hämta akvariet(lutar åt ett 120 liters, helglas med huv) har vi både Fysik och Kemi - förhör(eller halvprov skulle jag kalla det) och Musikförhör(också ett halvprov). Jag tror nog jag kan klara mig bra i FyKe men musik ... ??? Jag kan knappt några noter, tempor eller nåt sånt. C1 och C2 finns det, och en massa annat. Crescende och accelerando bla bla bla ... Varför i hela fridens namn måste allt vara Italienskt??? Nu kommer jag antagligen få underkänt i musik. Inte bra.
                      125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                      10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #71
                        Histrionica:



                        Här säger de minst 60 gallon. Har själv haft Histrionica i mitt 350, och de är väldigt aktiva. Underbara krabater

                        Kommentar

                        • Matuski
                          • November 2008
                          • 130

                          #72
                          Nu bär det iväg! Kommer sätta upp en projekttråd ikväll med den.
                          125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                          10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...