Fiskar på sne, luftpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

    Fiskar på sne, luftpump?

    Mitt 222L akvarium har fungerat med fiskar i sig i 5 dagar nu utan några som helst, men när jag kom hem inatt simmade de på sniskan, några vid botten och någon enstaka vid ytan. Jag har en fluval 3 plus och en newjet 1200 med ettt filter på totalt 30x10x10 cm i akvariet och doppvärmare som håller karet på 26 grader. Min tanke var att det kunde vara syresättningen som var lite snål, men då borde kanske fisken mått lite sämre redan sen innan. jag höjde därför min fluval till vattenytan och gjorde ett luftinsug lite snabbt så nu sprutar det bara bubblor utan själva... ja...

    Fiskarna mår idag bättre, men jag fick ingen vidare sömn då karet lät som bara den under natten pga det nya luftinsuget. Så nu blir det väl till att köpa luftpump om detta nu krävs. Vad tror ni? Var det syretillförseln som var för låg? Och om jag nu skall köpa en luftpump vad har ni då för rekommendationer?
    Mvh. Peter

    500L - Pelarakvarium

    1500L - Under förändring
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Nej köp ingen luft pump då är det garanterat slut med nattsömnen!! sen tillför de ingenting, syre får du ner i vattnet genom att placera dina pumpar 2-3 cm under vattenytan så att de skapar rörelse på ytan! fem dagar betyder att ingen biologisk cycel är etablerad ännu och man kan få problem med ammonium/ammoniak och nitrit!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...