Akvarium 222L ny värmare och ny pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

    Akvarium 222L ny värmare och ny pump?

    Hej, jag köpte nyligen ett begagnat akvarium på 222L 110*45*45 och fick med en tetratec värmare på 200w samt en NewJet 1200 pump med specialgjort filter.

    Min första fråga är - räcker denna pump till ett så stort akvarium? Eller behöver jag oroa mig för att den inte skapar nog med vattencirkulation/rening för mina ciklider (de är ej i karet ännu så var inte oroliga )?

    Min andra fråga rör värmaren som verkar ha ett glapp i sig. Jag provade koppla in värmaren till väggen men efter en natt hade temperaturen ej gått på och värmaren inte det heller. Jag anade att något var skumt och efter att ha utrustat mig med ett par väldigt tjocka gummihandskar provade jag att röra på sladden lite och kom då fram till att den övre delen på värmaren gick att rotera lite, precis som att det var lite glapp. När jag rörde på den vaknade även värmaren till liv och on knappen lös och värmaren började värma vattnet. Så frågan är om värmaren är säker, den del som glappar kan ju tänkas ta in vatten och på så sätt kunan ge mig och mina fiskar en chockerande upplevelse (hehe jag kunde inte låta bli) någon dag. Men kan någon som har erfarenhet av denna värmare/värmare generellt sätt säga om detta är normalt eller katastrofalt?

    Och om jag behöver skaffa pump eller värmare, vad rekommenderar ni då watt, liter/minut, tillverkare osv? (jag vill helst av allt ha ett innerfilter då akvariet står där det redan nu är relativt on om plats).

    Jag har för övrigt en fluval 3 plus liggande som jag skulle kunna använda som komplement till den existerande pumpen om det kan tänkas vara en lösning... Fattig student fram till nyår!

    Tack på förhand!
    Mvh. Peter

    500L - Pelarakvarium

    1500L - Under förändring
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Jag har en bestämd åsikt att man alltid ska ha ett filter som klarar att biologiskt rena vattnet och det är innerfilter dåliga på men tar du en grov matta som är 10x10x30cm och trär på ett insugsrör och kopplar på din new jet så får du ett bra biologiskt filter, nackdelen är att det kan störa synintrycket på karet om du inte har möjlighet att dölja det bakom stenar eller växter, billigt blir det iallafall sen kan du ha fluvalen som mekaniskt filter!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Och byt doppvärmaren och det räcker med en på 150 watt. Kanske du kan få et bra pris på ett ytterfilter samtidigt?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Keibo
        • November 2008
        • 468

        #4
        Så det räcker med en på 150watt trots att jag försöker ha vettentemperaturen kring 26 och jag normalt har 18-20 grader inne?

        Och angående pumpen, jo jag har ett insugsrör på den + två "klossar" filter på varandra som vardera nog är 10x10x15 (=10x10x30 typ). Men akvariebakgrunden är en såndär billig plastfilm som man köpen på akvarieaffären och den är ändå nästan samma nyans som mina filter. Tack för svaren och om någon är av annorlunda åsikt så är det bara att tillägga.
        Mvh. Peter

        500L - Pelarakvarium

        1500L - Under förändring

        Kommentar

        Arbetssätt...