När introducera fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    #16
    Håhåjaja :O Dog någon av dina fiskar? Hur ska jag kunna hålla mig i från nitrit då? :S

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #17
      Ursprungligen postat av dancehall
      Håhåjaja :O Dog någon av dina fiskar? Hur ska jag kunna hålla mig i från nitrit då? :S
      Hur man håller ifrån sig nitrit ? Det går inte. Om man inte använder filterbakterier(t.ex. JBL Denitrol) eller filtergegga(från ett inkört filter). Annars så kommer väl nitriten, sen efter ett tag så går det ner, och då kan man introducera fler fiskar.

      "Dina första fiskar

      Efter några dagar är det dags att släppa i dina första fiskar, dock ej mer än 3-4 st inledningvis. Dessa 3-4 fiskar skall helst gå i karet i 2-3 veckor innan man fyller på med fler fiskar. Detta gör man för att nitrifikationsbakterierna skall få en bra möjlighet att komma igång i akvariet, det är dessa bakterier som småningom kommer att hjälpa till att bryta ner bajs och andra föroreningar i akvariet. Efter dessa veckor kan du släppa i 3-5 fiskar till, vänta någon vecka och sedan släppa 3-5 till o.s.v tills du har önskat antal fiskar. Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten,slamsuga botten eller rengöra filtret då dessa åtgärder gör det svårare för de nyttiga bakterierna att etablera sig. De första veckorna skall du också mata VÄLDIGT SPARSAMT (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sen det, det är lättare att mata ihjäl dina fiskar än att svälta ihjäl dem). Du bör också införskaffa vattentester för Nitrit, allt för höga värden av detta kan orsaka att fiskarna mår dåligt eller i värsta fall dör. Är man försiktig händer inte detta men skulle oturen vara framme och värdena förhöjas så är den bästa boten att byta 50% av vattnet dagligen tills värdena är under kontroll igen"

      Saxat från: http://www.zoopet.com/forum/showpost...06&postcount=1
      Senast redigerad av Stoffe.B; 12 November 2008, 21:48.
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • dancehall
        • May 2007
        • 306

        #18
        Och jag som nu tyvärr har 6 fiskar, hur kommer jag klara mig från att de dör månntro?
        Och vad händer om nu de här guppysarna får yngel som höjer antalet fiskar i karet rejält?

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #19
          Ut i skogen innan det fryser på och plocka några nävar av den svarta blomstermyllan, följ Lasses recept men planera in ett nytt akvarium om du tänker behålla ynglen.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • dancehall
            • May 2007
            • 306

            #20
            Ska checka!

            Kommentar

            • sundancer
              • October 2008
              • 145

              #21
              Ursprungligen postat av dancehall
              Håhåjaja :O Dog någon av dina fiskar? Hur ska jag kunna hålla mig i från nitrit då? :S
              Nej som tur var dog ingen, men alla fick lite mer rödaktiga hjälar, men det börjar rätta till sig nu och de verkar må bra och nitriten är nu nere på 0. Den var uppe på 4 som mest och det är extremt. Jag trodde det skulle räcka med "reglerna" och nitrivec, men det fungerade inte ändå. Så när nitriten var som högst provade jag med "lasses recept" och nitriten försvann på tre dagar, helt suveränt :-). Så jag tipsar dig om att göra det redan nu :-).
              --------------------------------
              240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
              47 L (Guppy)

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #22
                Ursprungligen postat av dancehall
                Och jag som nu tyvärr har 6 fiskar, hur kommer jag klara mig från att de dör månntro?
                Och vad händer om nu de här guppysarna får yngel som höjer antalet fiskar i karet rejält?
                Jodå det går mycket väl att klara sig utan nitrit i akvariet. För att man skall få nitrit krävs det att man har för mycket fisk i akvariet de första 5-6 veckorna samt att man matar för mycket.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • dancehall
                  • May 2007
                  • 306

                  #23
                  Sundancer: Jag tror inte det behövs om jag bara håller nere matningen och häller i Nitrivec dagligen!

                  Kjell_Fohrman: Men vad händer då om fiskarna ynglar innan de där 5-6 veckorna har gått, misstänker att honorna är befruktade redan innan.
                  Och ska jag göra något vattenbyte de här första veckorna eller ska jag vänta?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #24
                    Ursprungligen postat av dancehall
                    Sundancer: Jag tror inte det behövs om jag bara håller nere matningen och häller i Nitrivec dagligen!

                    Kjell_Fohrman: Men vad händer då om fiskarna ynglar innan de där 5-6 veckorna har gått, misstänker att honorna är befruktade redan innan.
                    Och ska jag göra något vattenbyte de här första veckorna eller ska jag vänta?
                    Nja ynglen är små så de påverkar inte så mycket. Det viktigaste är att du matar ytterst lite - kanske lite grann en gång var tredje dag eller något sådant.
                    Jag brukar inte byta vatten den första månaden.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • dancehall
                      • May 2007
                      • 306

                      #25
                      Ok, tack för råden!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...