Starta om på nytt !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • konungen
    • October 2008
    • 32

    Starta om på nytt !?

    Nu har jag börjat bli riktigt frustrerad på mitt akvarie! Storleken är 54 liter, pumpen har pajat, och nu har jag lånat en gammal pump från mor min. Den fungerar tills vidare. Min fiskar verkar inte trivas överdrivet bra. Jag har sex kardinaltetror som dock är fina, en svärdbärare som mest gömmer sig hela tiden, och igår köpte jag en torped, algätare, som dock är död idag.

    Döda fiskar har jag börjat vänja mig med, men växterna vill inte heller vara fina. Jag funderar nu på att aveckla det här problematiska akvariet helt, och sedan avvakta för att köpa ett större, och då få en ordentlig start på det karet, och göra rätt från början!

    Gruset jag har fick jag nys om kunde sätta sig i fiskarnas hjälar, vilket säkert har varit en dödsorsak för många av fiskarna. Det är ett svart grus som är väldigt finkornigt, och dammet från detta grus ställer till det för fiskarna..

    I övrigt vet jag inte riktigt vad som kan vara fel i akvariet. Nitrit och sådan har jag inte, tempen ligger mellan 23 - 25 grader. Ph värde har jag inte kontrollerat. Några förslag, tips, kommentarer om det här !?
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Skaffa ordentligt filter som fungerar och har tillräckligt med filtermaterial; mitt förslag är en aquael fan 1plus och köp till en den mellangrova filtermattan som är till juwel filtren (fyrkantig Ca. 5x15x15 cm) och dela den i 3 bitar så får du en perfekt filterbit till pumpen, skär bara eller klipp en skåra ner i mattan och trä på röret!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...