Växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seco

    • November 2008
    • 125

    Växtgödning

    Funderar på att skaffa mig ett akvarium och läser endel trådar om ämnet.
    Vad gäller växtgödning är det en fråga som dyker upp, all växtgödning häller man ut i vattnet där den kan tas upp av både Alger och växter. Borde det inte vara bättre med någon gödning i sandensom bara växter kommer åt?
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet!

    När man göder med växt gödning så vill man få växterna att trivas bättre än algerna, och det är faktiskt växterna du gynnar om du göder med "rätt" sorts gödning.
    Fel sorts gödning till exempel Sera Florena, innehåller bara micro ämnen dvs Järn,Kalium,zink osv. Om man göder med den sortens gödning gynnar man inte växterna särskilt bra utan algerna, eftersom växterna behöver både micro och makro ämnen för att växa. Algerna tar då all gödning som växterna inte kan ta upp.
    Då kan man säga att man har gett algerna gödning. Har man istället ett bra medel som PMDD (innehåller både Micro och Makro ämnen) så kan växterna växa och ta upp all näring så att det inte blir något över till algerna.
    Förstår du? Hoppas jag inte har förvirrat dig
    Anledningen till att man inte har gödningen i sanden är för att nästan alla undervattens växter tar upp gödningen via bladen bättre.

    Lycka till och fråga om det är något!
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • Seco

      • November 2008
      • 125

      #3
      Tack för svaret och du förvirrar mig inte alls.

      Mvh Glenn

      Kommentar

      • Stoffe.B
        • November 2007
        • 459

        #4
        Ursprungligen postat av alg_oa1
        Hej och välkommen till Zoopet!

        När man göder med växt gödning så vill man få växterna att trivas bättre än algerna, och det är faktiskt växterna du gynnar om du göder med "rätt" sorts gödning.
        Fel sorts gödning till exempel Sera Florena, innehåller bara micro ämnen dvs Järn,Kalium,zink osv. Om man göder med den sortens gödning gynnar man inte växterna särskilt bra utan algerna, eftersom växterna behöver både micro och makro ämnen för att växa. Algerna tar då all gödning som växterna inte kan ta upp.
        Då kan man säga att man har gett algerna gödning. Har man istället ett bra medel som PMDD (innehåller både Micro och Makro ämnen) så kan växterna växa och ta upp all näring så att det inte blir något över till algerna.
        Förstår du? Hoppas jag inte har förvirrat dig
        Anledningen till att man inte har gödningen i sanden är för att nästan alla undervattens växter tar upp gödningen via bladen bättre.

        Lycka till och fråga om det är något!
        Skitbra att läsa!

        Ursprungligen postat av Seco
        Tack för svaret och du förvirrar mig inte alls.

        Mvh Glenn
        Vill du beställa kan du göra det här: http://www.haack.se/pmdd/ . Enkelt att beställa, och hyffsad snabb frakt. Står precis hur du ska blanda, både på hemsidan och på påsarna. Taget från http://www.haack.se/pmdd/ :

        "NutriSi är till fördel för Mjuka vatten under KH7."
        "Micro+ är en flytande micronäring och är till fördel för hårda vatten över KH7."

        Så det är bara att du kollar upp ditt KH, är det under 7Kh beställer du NutriSi, är det över 7Kh beställer du Micro+ :P

        Sen när man blivit mer inne på ämnet kan man skaffa CO2, dock är det ju inget som är livsviktigt. Jag ska precis börja med Easylife EasyCarbo, som är flytande kol. Det ska tydligen vara bra för växterna och dåligt för algerna(alltså att algerna dör och växterna växer). Men, börja du med Pmdd, och fråga om det är något

        Mvh
        Stoffe.B
        54L ---------
        222L

        Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

        Kommentar

        Arbetssätt...