Slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lones
    • February 2008
    • 223

    Slöjstjärt

    Hej jag har ett 170l akvarium och jag ska byta ut fiskar .Jag har tänkt på 4-5 slöjstjärtar eller blir det för mycket??? efter som de bajsar väldigt mkt??
    170 L akvarium
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Defintivt för mycket!
    Max 1!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13119

      #3
      Ursprungligen postat av Lones
      Hej jag har ett 170l akvarium och jag ska byta ut fiskar .Jag har tänkt på 4-5 slöjstjärtar eller blir det för mycket??? efter som de bajsar väldigt mkt??
      Det som krävs är ett ordentligt filter tex fluval 305! ska du bara ha slöjstjärt och vad händer med dina "gamla" fiskar?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Jag tror att du på 170 L kan ha slöjstjärtar.
        Däremot så en pump med rejält filter, absolut. Jag har mina ihop med pansarmalar, ancistrus malar, sorgmanteltetror och äppelsnäckor. Det funkar bra. Men slöjstjärtarna är något av grisar och äter gärna upp allas mat.

        Kommentar

        • Lones
          • February 2008
          • 223

          #5
          jag ger dom till en djuraffär .min pump pumpar 600 nånting jag har glömt vad det heter,jag har ett till filter i akvariumet
          170 L akvarium

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13119

            #6
            Ursprungligen postat av Lones
            jag ger dom till en djuraffär .min pump pumpar 600 nånting jag har glömt vad det heter,jag har ett till filter i akvariumet
            Fast det är volymen på filtermaterialet som är av betydelse och det bör nog vara på minst 2L (= 4st aquael fan 3)
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #7
              Slöjstjärtarna gillar inte så strömt vatten, men som sagt ett stort filter gör nog susen.

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Jag läste någon stans att man inte skall ha slöjstjärtar själva för de mår inte bra av det helst ett par om jag fattade rätt. Bli inte förvånad om du köper svarta och de börjar att byta färg till orange , det är jätte vanligt.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #9
                  Ja, slöjstjärtar trivs bäst i grupper om 5 eller fler.
                  Anledningen till varför de "byter" färg, kan vara för att det är vanligt att man färgar dessa fiskar, så de ska se riktigt fina ut i butiken. Färgen är dock inte permanent vilket syns senare...

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Jag har för mig att det beror på genetiken att de byter färg. Våran firre var inte färgad för då hade förändringen mer varit att färgen bleknat bort.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...