malawi ciklid färgbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kallstrom_74
    • August 2006
    • 106

    malawi ciklid färgbyte?

    Jag har malawi ciclider i mitt akvarium och har haft det i ca 6 månader. Igår så märkte jag på ett av paren (har 3 par) så har den stora bytt färg från orange till laxrosa..vad kan det bero på?
    375 liters blandkar
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av kallstrom_74
    Jag har malawi ciclider i mitt akvarium och har haft det i ca 6 månader. Igår så märkte jag på ett av paren (har 3 par) så har den stora bytt färg från orange till laxrosa..vad kan det bero på?
    Jag antar att det är röd zebra du har, hanarna kan byta färg när dom blir större, min största hanne blev också rosa efter ett tag i akvariet.

    Det är inget farligt utan det är naturens gång. hanarna kan även skifta färg till blå.
    Senast redigerad av jesper_b; 06 November 2008, 11:46.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Junros
      • November 2007
      • 144

      #3
      Vet inte om det gäller alla Malawi Ciklider men, såg en dokumentär för nån vecka sen på 2'an som visade att när en hane blir den dominanta så växlar den färg, kommer inte ihåg vad arten dom visade var men själva färgskiftningen tog bara 5 minuter!! =)

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Ursprungligen postat av Junros
        Vet inte om det gäller alla Malawi Ciklider men, såg en dokumentär för nån vecka sen på 2'an som visade att när en hane blir den dominanta så växlar den färg, kommer inte ihåg vad arten dom visade var men själva färgskiftningen tog bara 5 minuter!! =)
        Jo det är sant att det är den dominanta hanen som byter färg. glömde det
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • kallstrom_74
          • August 2006
          • 106

          #5
          dum fråga kanske, men då är det dom stora som är hanar då och dom små som är honor...ja jag borde veta det men ..öhhh
          375 liters blandkar

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av kallstrom_74
            dum fråga kanske, men då är det dom stora som är hanar då och dom små som är honor...
            I regel är det så, men inte alltid
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Junros
              Vet inte om det gäller alla Malawi Ciklider men, såg en dokumentär för nån vecka sen på 2'an som visade att när en hane blir den dominanta så växlar den färg, kommer inte ihåg vad arten dom visade var men själva färgskiftningen tog bara 5 minuter!! =)
              Det varierar mellan olika arter - ofta färgar alla hanar om och inte bara den dominerande, oftast så förändras färgen över en längre period.
              En del hanar är kontinuerligt utfärgade, andra har en lekdräkt och "tappar färgen" igen efter leken
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...