Tips? En död fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikgraneklev

    #16
    jo, så långt är jag med, men om ja inte kan göra det? menar du att om jag följer tipsen här utan att köpa nytt och större akvarium eller minskar antalet fiskar, så kommer de garanterat att dö?

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Om dom överlever under de vilkor som du erbjuder tycker jag inte är speciellt intressant men jag kan garantera dig att det är stor skillnad på kvaliten hos dina fiskar och fiskar som hålls i gott vatten och som ges fullgoda utrymmen.

      Jag la upp lite länkar till artbeskrivningen så att du kunde få hjälp med vilka malar du har, har du kommit fram till någonting ännu?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Dada
        • December 2007
        • 58

        #18
        Kan inte göra situationen bättre att mata 5ggr om dagen enda utvägen för fredrik är nog att köpa nytt större akvarie eller lämna tillbaka fiskarna å köp några guppies lr nån mindre fisk. Affären byter säkert in dina fiskar mot lite mindre å billigare fisk så där behöver du inte lägga ut några pengar.
        450L - 2 paroonhajar, 10 Golden ciklid, 1 delfinciklid, 1 papegojciklid, kardinalfiskar, 1 eldstjärt
        2x10L Kardinalfiskodling, Kampfiskodling

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #19
          Har svårt att se varför en akvarieaffär skulle vilja byta in så pass vanskötta fiskar, om du ska hålla nått i det akvariet så finns det nästan bara snäckor och räkor att rekommendera.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #20
            Tyvärr Fredrik, så är det så att behåller du ditt akvarium som det är så kommer dina fiskar att dö, och det rätt fort.
            Det som är bra är att du har hittat hit, för här finns det hur mycket kunskap som helst för den som vill.
            Börja med att läsa runt i avdelningen som heter "Mitt första akvarium", där finns det mesta som du behöver veta utrett ordentligt och bra.

            Enj av de första lärdomar du kommer att dra efter det är att man mycket sällan kan lita på vad personal i en genomsnittlig zoobutik säger. Deras främsta intresse är att sälja fiskarna, oavsett om de får det bra eller inte. Tyvärr så är det den bistra verkligheten.

            Gaffel har en viss vana att vara drastisk och mycket rakt på sak, men han har definitivt en poäng med sin liknelse med biffkor i en lekstuga.
            Guldfiskar är långlivade fiskar som blir STORA, och det ganska fort. Bajsmaskiner är ett populärt öknamn på dem här på forumet.
            Du får alltså rätt omgående stora problem med vattenkvaliten om du har så många i en vattenvoym som är alldeles 10 gånger för liten för en enda. Och då dör fiskarna.


            Dessutom är det väl tveksamt rent etiskt att ha en fisk som blir två decimeter och tio-tjugo år under förhållanden som gör att sex månaders livslängd kan räknas som länge?

            Sluta bums att mata dem så ofta! Ju mer mat, desto mer bajs och desto större tillväxt. MAX en gång om dagen., och tro inte på dem när de ser ut som om de svälter ihjäl!! Eller varannan dag, hellre.
            Det finns andra värden med akvariefiskar än att mata dem.....

            Kräv att affären som sålde dem, antingen tar tillbaks dem, eller ger dig ordentlig rabatt på ett större akvariepaket.

            Det finns små fiskar som passar i 37 liters,t. ex. killis eller små rasboror, du kan använda sökfunktionen vid artbeskrivningarna för det. Eller räkor, Red crystal är färggranna och fina.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #21
              Nej, köp inget mer i den butiken! Då har de ändå fått sin vilja igenom, att sälja...
              Kolla blocket efter annonser, där kan du fynda större kar och ofta kompletta med inredning och pump. Eller att byta in fiskarna var en bra idé, vet bara inte vad för fisk du kan ha i 30 L...

              Och läs artbeskrivningarna. Guldfiskens kropp slutar växa på utsidan om de bor för trångt, men inälvorna fortsätter växa i normal takt, så de dör en mycket plågsam död.

              Lycka till.

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #22
                Det här låter helt osannolikt. Är det verkligen inte så att du skämtar? Det låter som att du har försökt kladda ihop något som låter så illa som möjligt för att ha kul åt våra kommentarer sedan.

                Hur kan du köpa levande varelser utan att ta reda på hur de ska må bra? Om du inte ens vet namnet på malarna, hur ska du då kunna leta fakta om dem? Och att fråga i en djuraffär om råd är INTE att ta reda på fakta. De vill bara sälja ock skiter ofta i hur fiskarna kommer ha det.

                I detta fallet, 8 guldfiskar i 37 liter, måste du väl fatta (och se) själv, utan någon förkunskap, att det är totalfel. Guldfiskar är dammfiskar, och ska man ha dem i akvarie är det MINST 250 liter, för en. Nu har du 8. Då kanske 300-350 liter vore minimum. Vad är det för "stor mal" du har? Och den prickiga? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1 Är det en sådan?

                Du kan INTE ha fiskarna såhär längre. Det är djurplågeri på högsta nivå, fruktansvärt! Lämna tillbaka dem och köp några räkor och kanske ett par Endlers guppy.

                Att mata 4-5 gånger om dagen är helt fel. Högst 1 gång om dagen och bara lite. Jag fattar inte att det inte är fler som dött. Vattnet måste vara riktigt dåligt.

                Villken temp har du? Har du kollat upp vilken temp guldfiskarna och malarna vill ha? Är det samma? Guldfiskar vill ju ha det kallare än många andra. Ta tag i detta nu.

                Vad heter butiken du fått dessa råd ifrån?

                Kommentar

                • alg_oa1
                  • May 2007
                  • 473

                  #23
                  Detta är så hemskt! 80% av alla zoo affären har bara en sak i huvudet SÄLJA!
                  Jag tror att det är därför så många nybörjare slutar med sin ny funna hobby.
                  Man köper ett litet akvarium i tron om att det ska vara enklare att sköta om, första felet. Sen ser man guldfiskarna i ett av akvarierna i affären, man frågar -kan jag ha sådana i mitt akvarium? -Ja visst, säger expediten och ler ett vinnande leende. Men för att tjäna lite extra så säger han/hon -dom trivs bättre i stim!
                  Och denna köpkarusell pågår i en längre tid. Tillslut går allt åt helvete. Ja ni förstår själva...
                  "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                  Kommentar

                  Arbetssätt...