Tips? En död fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikgraneklev

    Tips? En död fisk.

    Hej!

    Jag har ett normalstort akvarium, har 8 guldfiskar (2 orange, 2 svarta, 2 vit/orange och 2 gula), 3 små vita malar, en svart mal med vita prickar och en stor svart mal. Hade flera år gammal akvariesten i botten och en stock och en stor sten, som var lika gamla, akvariet blev väldigt fort grumligt och lite gulaktigt, så fick tömma, städa och hälla i nytt vatten en gång i veckan. Men det hjälpte inte så mycket, så tog bort allt det gamla, nya akvariestenar, 2 levande växter och ett litet slott. Köpte även ett nytt filter, och slangar som syresätter vattnet. Men nu efter ett tag så tycker jag det är lite gulaktigt igen, men inte alls lika grumligt. Jag ger dem foder som är till för guldfiskar och en gång i veckan mat speciellt till malarna, och har även hält i medel mot alger. Men nu såg jag idag att en av de svarta guldfiskarna har dött, och tycker inte de äter lika bra som de gjorde förut, de flesta simmar mest runt vid ytan. Någon som har ett tips hur jag ska få ett friskt akvarie så fler fiskar slipper dö???
    Senast redigerad av Gäst; 05 November 2008, 11:18.
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    hej o välkommen hit!

    hur många liter är ett normalstort akvarium som du skriver? guldfiskar skitar ner kopiöst och kräver mycket av filtren som sitter i. dvs du måste ha ett stort kar med bra filter som kan ta bort de skadliga ämnen som bildas av avföringen

    du skrev att du bytte ut allt i karet. i akvariesammanhang är detta ett big no no! att byta ut allt innebär att alla bakterier som bildats i gruset, pumpen och de få som finns i vattnet försvinner. du börjar alltså om på noll med inga bakterier och åtta skitgrisar! detta är som gjort för att nitrit ska bildad. nitrit är en del av kvävecykeln och ska egentligen snabbt gå över till nitrat. men detta gör det inte och nitrit bildas. nitrit är toxiskt för dina firrar och innebär att de kvävs. hur snabbt beror på halten nitrit.

    så mitt tips är att du söker på forumet om hur man startar ett kar, finns ett par artiklar om det med och sätter dig in i allt vad det innebär med fiskar sen så får du springa ner och köpa ett nitrittest och kolla om du har det i karet. är så fallet så tillsätt lite salt som dämpar effekterna av nitriten, köp bakteriekultur på flaska och byt vatten!

    lycka till och hoppas du inte blir alltför avskräckt av detta! det är många som går in i nitritfällan!'
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • konungen
      • October 2008
      • 32

      #3
      Jag är en av dem som gått in i den fällan! Har dock ingen nitrit kvar, men det krävde närmare 12 fiskars liv! Nu har jag bara fyra kvar, men avvaktar ytterligare med att köpa nya!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Fredrik, risken att dina fiskar kommer att dö i hemska kval är just nu överhängande mycket större än att dom kommer att överleva men så länge du inte berättar om vilken teknik ditt akvarium har så kan du inte få annan hjälp än att du ska tillsätt salt för att lindra effekten av nitrit, öka genomströmmningen och ytvattencirkulationen för att syresätta vattnet och lufta ur ev ammoniak, tillsätta ex nitriväck för att öka halten denitrifieringsbakterier och INTE mata fiskarna!

        Nu vet inte jag hur stort ett normalstort akvarium är, själv har jag en normalstor penis, i alla fall enl alla mina svarta polare i The Jamaican Bobsled Team..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • konungen
          • October 2008
          • 32

          #5
          Hahaha.. det känns tryggt att veta va, Gaffel ?

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Intressant info om dig Gaffel
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • fredrikgraneklev

              #7
              ja vettefan, men är väl 30 liters akvarium skulle jag tro. jag tömde och städa akvariet förut och tillsatte lite salt, verkar som de fått lite fart igen. men får la se imorrn om någon mer har tuppat av.

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av fredrikgraneklev
                ja vettefan, men är väl 30 liters akvarium skulle jag tro. jag tömde och städa akvariet förut och tillsatte lite salt, verkar som de fått lite fart igen. men får la se imorrn om någon mer har tuppat av.
                Du skulle aldrig nämt 30L Nu krymper den på Herr Gaffel
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Om vi skiter i guldfiskarna en stund och koncentrerar oss på malarna så skriver du 2 st små vita, kan det vara pansarmal, kolla runt i artbeskrivningen och se om du hittar vilka det är, passa samtidigt på att kolla vilka levnadsförhållanden dom behöver.

                  Sen skriver du att du har en svart med vita prickar, är det denna eller denna?

                  Du behöver fixa fram ett stort akvarium på rot om du ska fixa det här, vet att länken är en overkill men till det priset hade jag slagit till i sömnen om jag bott i västmanland, ring säljaren till det här och kolla om du kan lösa det hela, till det akvariet behövs minst ett kraftigt ytterfilter kompletterat med ett innerfilter för ytvattencirkulationen.

                  Att läsa att du kör med ett 30 liters till den besättningen var som att bada i iskallt vatten..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Antingen driver du med oss Fredrik, och det är nästan så jag hoppas att så är fallet.
                    8 guldfiskar i 30 liter plus 5 malar, kan de simma alls utan att krocka??
                    Om det är så att det du skriver är sant så är den stora frågan, varför inte fler har dött?
                    Du borde till de fiskarna ha minst 200 liter, men helst 350 liter, ett ordentligt ytterfilter och något som sätter fart på ytcirkulationen.

                    Ta och mät ditt akvariums bredd, längd och höjd. Ta måtten i decimeter och multiplicera med varandra så får du storleken i liter direkt.
                    Sen talar du om vad du har för filter, fabrikatet och beteckningen, hur mycket grus du har och hur mycket växter. Berätta hur mycket mat du ger, och hur ofta, hur mycket vatten du byter och hur ofta, så ska du få se att du får bra hjälp här.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • fredrikgraneklev

                      #11
                      Jag måste va väldigt trög eller så är de väldigt tröga i affären, men ja tog och mätte akvariet nu, fick måtten 2,5 dm bred, 3 dm hög och 5 dm lång, multiplicerar jag de med varandra får jag 37.5 liter vatten, stämmer det? Och de såg de inga problem med i affären och jag tycker inte att de krockar alls, men vad vet jag.

                      Jag har två växter, grus längst hela botten, inte så högt.

                      Har slängt paketet till filtret och hittar inget namn på det, men det är inte så stort, kanske 15cm högt och några centimeter brett.

                      Jag bytte kanske vatten 1 gång i veckan till en början, men nu hade jag väntat ett bra tag innan fisken dog.

                      Matar de kanske 4-5 ggr om dan, inte så mycket mat, men när jag jobbar vet jag inte riktigt hur mkt frugan ger, men hoppas det är som jag ger.

                      Och svar på sorter, de 3 vita malarna är Albino pansarmalar, de två andra svarta, den lilla och den stora tycker jag inte ser ut som nån av dem på bilderna, men vettefan.
                      Senast redigerad av Gäst; 06 November 2008, 07:37.

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        I grabbens 40 liters så kör vi några amanoräkor och ett par äppelsnäckor med en hel massa växter, 20% delvattenbyte varje vecka för att vattnet ska hålla bra kvalite.

                        Om vi tänker oss min grabbs akvarium som ett medelstort växthus så representerar belastningen en marsvinsbur i ena änden, ditt akvarium kan liknas vid en lekstuga med 13st inpressade biffkor som simmar i sin egen avföring.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • JonasN
                          • September 2008
                          • 357

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          Om vi tänker oss min grabbs akvarium som ett medelstort växthus så representerar belastningen en marsvinsbur i ena änden, ditt akvarium kan liknas vid en lekstuga med 13st inpressade biffkor som simmar i sin egen avföring.
                          En fröjd att läsa dina analogier Gaffel.

                          Kommentar

                          • fredrikgraneklev

                            #14
                            Väldigt bildliga svar jag får, men om man nu inte har råd att köpa ett större akvarium, vad kan jag då göra?

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Minimera antalet invånare i akvariet.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...