Vattennivå

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • konungen
    • October 2008
    • 32

    Vattennivå

    Nu är jag tillbaka, och den här gången har jag ett par frågor som jag hoppas ni kan svara på

    1. Hur hög ska vattenivån vara ? Ska utblåset från pumpen vara över eller under vattenytan?

    2. Hur ofta ska jag slammsuga akvariet ? Och hur gör jag detta på bästa sätt?

    3. Min svärdbärare har svara prickar på sig, och är lite svart på nosen! Det är inte en röd svärdbärare, utan det är en med svart stjärtfena. Är detta normalt ?

    4. Jag tycker att mina fiskar verkar lite lata, även om jag nu inte har någon nitrit över huvudtaget.

    Tack på förhand ; )
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    1. Vattennivån bör vara under den övre kanten på akvariet och pumpen bör sitta så att vattenytan krusas, behöver inte plaska om du tycker det är störande tex har akvariet i sovrummet.

    2. Jag slamsuger med en slamhävert när det behövs... (nu var slamhäverten jag visade jävligt dyr, kolla i din lokala fiskbutik så hittar du säkert billigare! Går kanske att göra en egen - sök google)

    3. Har inte haft svärdbärare, men fiskarna kan få svarta fläckar av mycket färgämnen i fodret - inte farligt, prickarna försvinner om de får mindre färgämnen. Om de alltid varit där så kan det väl vara så att svärdbäraren har några födelsemärken?

    4. Pass...
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av konungen
      Nu är jag tillbaka, och den här gången har jag ett par frågor som jag hoppas ni kan svara på

      1. Hur hög ska vattenivån vara ? Ska utblåset från pumpen vara över eller under vattenytan?

      2. Hur ofta ska jag slammsuga akvariet ? Och hur gör jag detta på bästa sätt?

      3. Min svärdbärare har svara prickar på sig, och är lite svart på nosen! Det är inte en röd svärdbärare, utan det är en med svart stjärtfena. Är detta normalt ?

      4. Jag tycker att mina fiskar verkar lite lata, även om jag nu inte har någon nitrit över huvudtaget.

      Tack på förhand ; )
      1. Är det ett akvarium med en kant av aluminium eller "trä" dekor så ska inte vattenytan gå att se, ser bättre ut då. Utblåset ska vara under ytan. Går väl att ha det över också, men blir sånt oljud då ^^

      2. Inte allt för ofta. Jag gör det ungefär varannat vattenbyte, dvs. för mig 1 ggr i månaden(VB varannan vecka). Det gör man med en slamhävert.

      3. Hans färgteckning kan vara så, inget konstigt med det.

      4. Inte en aning vad det kan vara. Kan väl vara så att dom är lata eller så är det kanske något fel med vattnet.

      Edit: Tusan! DAHLBERG var före ^^
      Senast redigerad av Stoffe.B; 04 November 2008, 18:25.
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Ursprungligen postat av Stoffe.B
        Edit: Tusan! DAHLBERG var före ^^
        Oh yes Nämen det är bra med flera svar, jag kan behöva kompletteras ibland
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Vattennivån ska i ett ramkar eller ett akvarium med heltäckande ramp ligga ett par cm under rampen eller ramens undre kant för att undvika kapiläreffekten, utblåset ska ligga ett par cm under vattenytan riktad snett uppåt för maximal ytcirkulation.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Vattennivån ska i ett ramkar eller ett akvarium med heltäckande ramp ligga ett par cm under rampen eller ramens undre kant för att undvika kapiläreffekten, utblåset ska ligga ett par cm under vattenytan riktad snett uppåt för maximal ytcirkulation.
            Jag har som sagt erfarit den där jxvla kapiläreffekten och fått en mer lr mindre sabbad bänk men kan det verkligen krypa över en ramkant?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Nej det kryper inte över ramkanten i första taget men vattnet vandrar upp på silikonet och upp emellan profil och täckglas och om man har "otur" kan det i samband med hög kondens pga täta heltäckande täckglas vid minsta lilla ansamling av damm bildas en kapilärdrivande brygga, kan i bland uppmärksammas i form av kalkspår på bakglaset, normalt inget problem så länge möbeln tål fukt. (Hata hata hata MDF!)
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • konungen
                • October 2008
                • 32

                #8
                Tack för den hjälpen : )
                Vattenytan ligger 2-4 cm under vattenkanten, så jag antar att jag ska i med lite mer vatten ?
                Utblåset är för närvarande i mitten av utblåset, så som sagt, jag häller i lite mer vatten !?
                Har dock varit med om att det har runnit över, och skadat bänken! Inget roligt..

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ja jag fattar inte varför de inte kan täta foliekanterna vid tillverkningen, till slut fick dock mina synapser kontakt och jag gjorde ett inköp av svart silicon och tätade själv och kommer alltid göra så i framtiden (funkar med eltejp också)
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • konungen
                    • October 2008
                    • 32

                    #10
                    En sak till! Höjer jag vattenivån för mycket finns väl risken att mina kära bottenfiskar simmar ner i filtret och pump, om de nu någon gång väljer att visa sig!

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Ursprungligen postat av konungen
                      En sak till! Höjer jag vattenivån för mycket finns väl risken att mina kära bottenfiskar simmar ner i filtret och pump, om de nu någon gång väljer att visa sig!
                      Simma ner?
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • konungen
                        • October 2008
                        • 32

                        #12
                        Haha, ja, att de glider ner över kanten, fast iofs så kan de ju simma därifrån ; )

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Har du nån ytavrinnare eller?
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • konungen
                            • October 2008
                            • 32

                            #14
                            Nej, inte vad jag vet !?

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Jag formulerar om frågan, vad har du för märke och modell på ditt filter eller har du ett HMF*?

                              *HMF=Hamburg Matten Filter.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...