Inga alger!? :confused:

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Inga alger!? :confused:

    Nu är det snart 3 månader sedan jag skaffade akvarium, på nytt. Sist jag jag höll på med detta är mer än femton år sedan. Minns dock alla de problem jag hade då och det var med en viss tvekan jag beslutade mig för att skaffa ett nytt. Det var faktiskt mina döttrar förtjänst, men nu är jag fast

    Tidigare hade jag bekymmer med att hålla alger borta. Minns gröna, heltäckande, ängar av alger som sög livet ur alla växter jag hade. Fiskar som dog och täta besök till zoo affären för att köpa nya växter och fiskar, tills jag lessnade...

    Nu, däremot, går det som på räls! Jag fattar inte riktigt vad jag gör rätt, förutom att jag har lusläst detta utmärkta forum för att få tips och råd.

    Jag har ett 80 liters akvarium (tjatar dock på min fru om ett större ). Jag gör veckovisa vattenbyten, 20-30 liter. Har en lagom fiskbesättning (11 fiskar + 5 yngel) samt snabbväxande och enkla växter (Vanlig vattenormbunke + Anubias). Bägge växter bra, ormbunken till och med lite för bra...jag får ansa den varje vecka. PH ligger runt 7.0 samt ingen Nitrit.

    Jag göder växterna också, på inrådan av zoo affären, med EasyLife Easy Carbo + EasyLife Ferro. Kan detta ha med saken att göra att inga alger kommer? Den enda tillstymmelsen till alger som jag sett är lite på glaset som är lätt att få bort.

    Nåväl, jag klagar inte , men jag hade aldrig föreställt mig att det skulle vara så problemfritt och enkelt att ha akvarium. Är bra lättad att slippa återse dessa hemska algmattor breda ut sig över botten.

    Är verkligen EasyLife så bra att det göder växterna samtidigt som det håller algerna borta? Zoo affären hävdar det, låter lite väl bra i mina öron.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det normala i ett välunderhållet akvarium är faktiskt att man har lite alger "i hörnen", men att akvariet ger ett i stort sett algfritt intryck, och en av huvudfaktorerna för att hålla nere alger är att växterna trivs.

    Easylife är inget undermedel, men EasyCarbo är dels giftigt för många alger, dels funkar det som ersättning för koldioxid för många växter, vilket gynnar tillväxten. Ferro är en gödning, och gynnar förstås växterna. Du hade kunnat uppnå god tillväxt & algfrihet även utan EasyLife produkterna, t.ex. med egenblandad gödning (PMDD) och koldioxid, men de verkar ju passa dig.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Term
      • September 2008
      • 54

      #3
      Jag använder Easylife Profito och tyckte att jag i samband med att jag började använda det så började en matta alger växa fram på sanden. Kan det hänga ihop så eller ligger det andra orsaker bakom?

      Kommentar

      Arbetssätt...