Algproblem efter 2 veckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Term
    • September 2008
    • 54

    Algproblem efter 2 veckor

    Hej!

    Har fått något form av algutbrott i mitt 180L-akvarium som vuxit fram allt eftersom fram till dryga två veckor efter fisk-isättandet. Det bilder som en matta över den största delen av fri sand, på en del ställen är det som långa trådar. Mina neontetror ser ut att vara nere och nafsa i algerna ibland. Algen verkar även ha fått fäste på två av mina minisvärdplantor (tror att de heter så i alla fall).

    Vad är det för alg och vad kan jag göra åt det? Bör jag göra något åt det?

    Här kommer bilder:

    Sanden:


    Sanden i närbild:


    Minisvärdplantan:
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det på sanden är antagligen kiselalger. Det KAN vara cyano också, men de bildar oftare mycket tätare mattor.

    De långa trådarna på din svärdsplanta är nånting annat - grönalg eller hjorthornalg, jag kan inte se vilket.

    Om inte ljuset i akvariet är mycket svagt kommer kiselalgerna med tiden att spontant gå tillbaka i takt med att andra alger börjar växa, men om du vill kan du t.ex. skaffa snäckor, de äter kiselalger.

    Algen på din svärdsplanta kommer däremot att sprida sig och bli ett värre problem. Om jag var du skulle jag nog klippa bort alla angripna delar per omgående.
    Normal algbekämpningstaktik (dvs se till att växterna trivs) är nog det enda som i längden kommer att kunna kontrollera den.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • cerul
      • February 2006
      • 463

      #3
      Har du någon typ av algätare i akvariet ? Var noga med att se till att inget solljus kommer åt akvariet..
      Fördelen med att vara klok är att
      man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

      Kommentar

      • Term
        • September 2008
        • 54

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Det på sanden är antagligen kiselalger. Det KAN vara cyano också, men de bildar oftare mycket tätare mattor.

        De långa trådarna på din svärdsplanta är nånting annat - grönalg eller hjorthornalg, jag kan inte se vilket.

        Om inte ljuset i akvariet är mycket svagt kommer kiselalgerna med tiden att spontant gå tillbaka i takt med att andra alger börjar växa, men om du vill kan du t.ex. skaffa snäckor, de äter kiselalger.

        Algen på din svärdsplanta kommer däremot att sprida sig och bli ett värre problem. Om jag var du skulle jag nog klippa bort alla angripna delar per omgående.
        Normal algbekämpningstaktik (dvs se till att växterna trivs) är nog det enda som i längden kommer att kunna kontrollera den.
        Är det någon speciell typ av snäcka man ska ha? Jag fick med några fripassagerare med någon av växterna så det finns nog en 5-6 små snäckor i karet nu av okänd typ.

        Jag har två stycken hygrophila polysperma som växer väldigt bra, sen har jag en javaormbunke som inte trivs så bra, en svärdplanta som ser okej ut och 4 små minisvärdplantor som förutom algangreppen på två av dem ser ut att må bra. Borde jag ha mer av något snabbväxande? Fler hygrophila?

        Ursprungligen postat av cerul
        Har du någon typ av algätare i akvariet ? Var noga med att se till att inget solljus kommer åt akvariet..
        Jag har två ancistrus, det kommer in en del dagsljus men aldrig sol. Ancistrusarna äter sällan alger på sanden men ganska ofta på växterna, dock undviker de just de mer angripna ställena på minisvärdplantorna.
        Senast redigerad av Term; 02 November 2008, 14:27.

        Kommentar

        • Wickberg
          • October 2007
          • 76

          #5
          Ursprungligen postat av cerul
          Har du någon typ av algätare i akvariet ? Var noga med att se till att inget solljus kommer åt akvariet..
          Lite beroende på förutsättningarna, MEN solljus är nödvändigts inget som behöver inverka negativt på akvariet vad gäller alger.

          Diana Walstad har till exempel flera av sina akvarier exponerade för en hel del solljus. Men det beror som sagt på vad man har för ljus, näring, kolkälla osv.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Term
            Är det någon speciell typ av snäcka man ska ha?
            De äter nog kiselalger allihop, men malajsisk sandsnäcka kunde nog hjälpa extra mycket eftersom de håller till i sanden.
            Ancistrus är en bra algätare, men som du märkt vill de äta från hårda ytor (blad, glas, sten) inte från sand. De torde inte heller kunna äta trådalgerna på ditt andra foto.
            Borde jag ha mer av något snabbväxande?
            Jag är fel person att ge råd om växter.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Stoffe.B
              • November 2007
              • 459

              #7
              I mitt 136L har jag en jäkla massa Hygrophila polysperma som utav ett litet skott förökat sig(ligger över istortsett hela botten nu) och konkurrerat ut typ alla alger på runt 1 månad utan pmdd. http://www.zoopet.com/vaxter/index.php
              Senast redigerad av Stoffe.B; 02 November 2008, 16:07.
              54L ---------
              222L

              Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

              Kommentar

              Arbetssätt...