Barb- och räkfråga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Barb- och räkfråga!

    Jag har i ett litet 20-liters 3 st. körsbärsräkor på sådär 15 mm styck. Har för mig att de är duktiga på att "yngla av sig", men jag har inte sett ett endaste räkyngel sedan jag köpte dem för några månader sedan. Betyder det att jag har tre av samma kön, eller finns det andra faktorer som spelar in?

    Samma fråga egentligen när det gäller mina sex Barber....inte sett skymten av vare sig gravidmage på någon av dem, eller något yngel någonstans. Vad kan vara problemet i en i övrigt välmående akvariebesättning?

    Tidigare när jag hade Mollys och Platys fick de yngel lite då o då.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Hos körsbärsräkor ser du en äggfläck (typ gul prick) i nacken på honorna. Du kan ju kolla om du bara har hanar/honor.

    Att bara ha tre stycken gör ju att sannolikheten för att de ska yngla av sig fort sjunker. Man får givetvis förökning oftare omman har fler (lagom att böra med cirka 10 st om man vill få lite fart på det).

    Har du bra med gömställen för räkorna? Barberna kan verka extra skrämmande eftersom akvariet är så litet. Viktigt med snåriga växter, typ javamossa, för att räkorna ska känna sig någorlunda trygga.

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #3
      Jag hoppas verkligen inte att du har barber i 20 liter. Barber är livliga firrar och behöver utrymme. De äter dessutom körsbärsräkbebisar. De är även romrövare så ska du odla barb bör du låta dem leka i ett separat kar. Vilken sorts barb är det du har?
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Jag har tre Körsbärsräkor i ett litet akvarium på 20 liter. En liten rot, två små slingerväxter och en sån där stor burrig grön växtboll (javamossa?). Fina gömställen och bra vattenkvalité. De delar den miljön med ett antal små snäckor.

        Och nej, inte ihop med Barber alltså. De simmar i ett 200-liters akvarium.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Men barber är ju inte levandefödare, och inte heller så lätt ynglade.

          Därför kan du inte bara rulla tummarna och vänta på att dom ska få yngel, utan du måste aktivt försöka få dom att må topp enda tills dom lägger rom, som slutligen blir yngel.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          Arbetssätt...