Döda fiskar på löpande band!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • konungen
    • October 2008
    • 32

    Döda fiskar på löpande band!

    Halloj! Har surfat runt här på Zoopet under en tid och det är en verkligt bra sida. Nu är jag registrerad jag också

    Precis som många andra är jag och min sambo total nybörjare när det gäller akvarier! Vi vet inte alls så mycket om varken akvariet eller om fiskarna osv..

    Akvariet har vi haft i snart 2 år men först nu börjat använda det. Vi satte in våra första fiskar i måndags. En mindre mal, två svärdbärare, en hane och en hona samt en eldstjärt.

    Först ut att dö var malen. Strax efter dog också eldstjärten. Svärdbärarna är kvar, varav den ena har gömt sig i en "grotta". Han vägrar komma ut. Idag (onsdag) köpte vi 12 kardinaltetror. Redan har 2 - 3 dött och fler verkar vara på väg att gå samma väg till mötes. Frågan lyder: Vad kan vara fel ? Akvariet ? Hur ska pumpen osv fungera på ett bra sätt ? Ph - värde och sånt har jag ingen aning om. Hur kollar man alla värden ? Tacksam för alla möjliga teorier och svar.
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    jag antar att svaret är nitrit.... ni har överbelastat karet för snabbt. det finns inga bakterier som tar hand om fiskbajset. detta blir till nitrit då kvävecykeln inte går runt... nitritet kväver sakta men säkert fiskarna till döds..

    så! köp INGA mer fisk nu! byt vatten, köp nitrittest, köp nitrivec. och mata inte i början
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • konungen
      • October 2008
      • 32

      #3
      Tack för det svaret!
      Ska vi byta allt vatten nu då eller ?
      Vad ska värdena vara ?

      Samtidigt har ju fiskarna dött väldigt fort. Två av de vi köpte idag har ju redan dött, så kan det inte vara någonting annat !?

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        nej, inte byta allt. detta är ett krux med nitriten. byter ni för mycket vatten så försvinner ju mycket av bakterierna med (de få som finns) och man är tillbaka på ruta ett igen...

        jo, det kan vara nåt annat, förgiftning av nåt slag, men när en fisk kommer ner till ett kar från ingen nitrit till ett med hög nitrit kan de dö fort... hur är symptomen innan de dör? andas de häftigt? röda gälar?

        nitrit ska vara noll, det ska alltså gå direkt från ammonium till nitrat utan att stanna vid nitritsteget. nitrat däremot är mumma för växterna!

        förstår att det är svårt att vänta med fisken men i en uppstart av ett kar ska man bara ha ett fåtal fiskar från början som får skita ner karet lite och skapa bakterier. sen efterhand så adderar man mer fisk

        om du söker på nitrit på forumet så får du upp en mängd trådar om hur man blir av med det. salt ska även mildra effekterna av nitriten. men hur det funkar överlåter jag åt nån annan...

        lycka till nu!
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • konungen
          • October 2008
          • 32

          #5
          Tack så väldans mycket för det här
          Tetrorna tappar färg och de som dör andas häftigt! Jag har precis upptäckt att ytterligare en har dött. Ska jag satsa på att köpa de där testet och byta lite vatten ? Sen bara ha de fiskar som överlever under en tid ? Det blir dyrt att köpa nytt hela tiden... ; )

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av konungen
            Tack så väldans mycket för det här
            Tetrorna tappar färg och de som dör andas häftigt! Jag har precis upptäckt att ytterligare en har dött. Ska jag satsa på att köpa de där testet och byta lite vatten ? Sen bara ha de fiskar som överlever under en tid ? Det blir dyrt att köpa nytt hela tiden... ; )
            Hej, det finns en nybörjartråd här som heter mitt första akvarium. Där står massor.

            -Börja med att se till att pumpen sitter så högt som möjligt i karet, det får gärna bli lite vågor på ytan. Så att det syrrika ytvattnet blandas med det syrefattiga bottenvattnet.

            -Du kan hälla i salt om alla dina fiskar tål salt. Jag har haft i 0,5 dl per 100 L akvarium men man kan hälla i det dubbla. Jag tyckte att det räckte bra och jag fördelade det på 3 dagar, så jag hällde inte ner allt på en gång. Det skyddar fiskarnas gälar lite grann.

            -Byt lite vatten ofta, gärna 20 % per dag om du hinner.

            -Låt bli att göra rent filtret men försök att plocka bort en massa döda växtdelar och dammsug botten om det ligger en massa skit där.

            -Mata gärna med fryst levandefoder, jag föredrar cyklops. Försök att hålla ner matningen så att inget mat landar på botten. Fiskarna ska hinna äta upp det på någon minut. Många rekommenderar att man inte matar alls.

            Lycka till. Det tar tid att få karet i balans om man har fått en felstart.. Ge inte upp...

            Jo, om fiskarna utvecklar någon sjukdom typ svamp lr fenröta, försök att se om du inte kan ta ut fisken och medicinera den enskilt så slipper du förstöra balansen ännu mer i karet.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #7
              Jag säger så här: Ha genast i ett par matskedar salt per hundra liter akvarievatten, detta lindrar NITRITENS skadliga verkan på fiskarna! mata otroligt sparsamt och håll inte på att byta vatten varje dag för det gör mer skada än nytta för kväve cyceln, däremot bör du tillsätta bakteriekultur för att hjälpa igång processen! jag vet inte riktigt när du startade karet men efter ca 1 mån har akvariet cyclat färdigt (längre tid om man håller på och byter vatten) och då ska filter och övriga akvariet kunna ta hand om det avfall som blir och omvandla det till slutprodukten NITRAT! det är också dax att inleda de regelbundna delvattenbytena varje vecka eller var 14.dag beroende på hur hårt belastat karet är! Detta är mit råd iallafall (som katharina sa -inte rengöra filtert i onödan, men när flödet minskat är det dax att krama ur filtermaterialet i en hink akvarievatten)
              Senast redigerad av åheim; 29 October 2008, 23:07.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • konungen
                • October 2008
                • 32

                #8
                Hallå! Jag är tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få! Jag ska lägga upp lite bilder så att ni själva kan se hur akvariet ser ut, hur pumpen sitter och hur få fiskar jag har kvar Ska i alla fall kila iväg till djuraffären nu och köpa nitrittest och bakteriekultur !? och se hur det ser ut! Jag återkommer.. fortsätt gärna hjälpa mig

                Är det möjligt att lägga in bilder förresten ?

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Nitriten brukar vara som mest vid två veckor efter introducerandet av fisk, eller andra kvävekällor, sen brukar nedbrytningen i filtret vara igång. Dödlig nitrithalt från måndag till onsdag låter lite underligt.

                  Akvariet ska gärna stå igång över natten innan man stoppar i de första fiskarna, och de ska vara så få och små som möjligt. Nu är skadan redan skedd, så det är bara ägna sig göra det minst dåliga av situationen.

                  Precis som Katharina säger, byt lite vatten så ofta som möjligt, gärna 20% om dagen till fiskarna inte andas ansträngt, vilket de antagligen gör om en del av dom har dött. Det stör inte uppstarten "cyclingen" nämnvärt om det inte stinker av klor om ditt kranvatten. Tvärt emot vad många verkar tro innehåller själva vattnet väldigt lite nedbrytningsbakterier.

                  Salt kan man som sagt använda för att motverka en del av nitritens skadliga verkningar, men som sagt är det inte så troligt at de dött av enbart nitritförgiftning på två dygn.

                  Nitrivec och nitrittest kan man köpa, men det gör inte så mycket för fiskarna, det är effektivare att göra täta små delvattenbyten tills den naturliga nedbrytningen är i gång.

                  Här på zoopet är det fullt möjligt att lägga in bilder direkt i trådarna om man är gold-medlem, annars får man lägga upp bilderna någon annanstans och länka i tråden.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    jag säger INGEN mat alls på flera dagar.

                    fiskar klarar det galant.

                    om det tvunget skall matas, så säger jag som Katarina, det skall ätas upp
                    väldigt fort, typ inom 30-60 sekunder.

                    mata i vilket fall som helst inte mer än varannan / var 3:e dag de närmaste 2-3 veckorna.

                    KÖP NITRIVEC (eller liknande)


                    Sök i forumet på uppstart, nitrit, nybörjare, läs mycket.



                    Samt spring till närmaste hobbyaffär och köp tålamod.

                    Har inte dom något tålamod, så tillverka själv........
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • konungen
                      • October 2008
                      • 32

                      #11
                      Jag kom precis hem från Djuraffären, där de har gjort ett nitrittest på vattnet. Mycket riktigt var det också för mycket nitrit, även om inte halterna var överdrivet stora. Jag satte i en tesked salt i vattnet innan så det kan säkert ha påverkat.

                      Han sa att jag idag ska byta hälften av vattnet, inte mata fiskarna på minst fyra dagar, hälla i en kork Stress Zyme idag och imorgon och jag skulle byta 1/4 av vattnet på söndag. Låter det här rimligt ?

                      Återigen, stort tack för alla mycket givande svar som jag har fått..

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av konungen
                        Jag kom precis hem från Djuraffären, där de har gjort ett nitrittest på vattnet. Mycket riktigt var det också för mycket nitrit, även om inte halterna var överdrivet stora. Jag satte i en tesked salt i vattnet innan så det kan säkert ha påverkat.

                        Han sa att jag idag ska byta hälften av vattnet, inte mata fiskarna på minst fyra dagar, hälla i en kork Stress Zyme idag och imorgon och jag skulle byta 1/4 av vattnet på söndag. Låter det här rimligt ?

                        Återigen, stort tack för alla mycket givande svar som jag har fått..
                        salt (om jag har fattat saken rätt) påverkar inte nivån på nitrit.
                        Det bara lindrar skadeverkningen. Ungefär som att Treo lindrar
                        huvudvärken, men botar inte ursprunget. Så resultatet av testet
                        har inget med salt att göra.

                        Stress Zyme känner jag inte alls till. Men det låter mer som ett medel
                        för att minska stressen, inte någon bakteriekultur. Vilket jag tycker du borde ha i karet.

                        samt ett nitrittest, obs dropptest isf, stickor är värdelösa.
                        Tetras är min personliga favorit, kostar cirka 100 pesos för
                        kanske 40-50 tester.

                        jag skulle inte bytt hälften nu, kanske 25-35%, och sedan bytt 10-15% imorgon + fredag + lördag + söndag.

                        men,,,,,det är min åsikt, andra har andra åsikter om just vattenbyten i uppstarten...en del säger 50% om dagen tills det är klart, andra säger aldrig.......

                        .

                        välkommen till akvarieträsket.

                        Hade jag varit som du, så hade jag sprungit ner till apoteket och köpt
                        ett vaccin mot akvariehybris. Det drabbar väldigt många av som startar med ett kar....sedan vill man ha bara ett litet till...och sedan ett stort,,,,och sedan kommer man på att garderober är egentligen onödiga, där skulle ju 6 st kar kunna stå.......

                        innan du vet vad som hände så sitter du där med hemmet fullt av akvarium, kylen full med foder,.....inget socialt liv utanför akvarieaffären, zoopet och den lokala föreningen med alla andra nördar.....




                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Men en tsk salt??? Hur stort är karet???
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • konungen
                            • October 2008
                            • 32

                            #14
                            Jag har säkert gjort en himla massor av fel, men nu fick det bli på det här sättet.. jo, jag har redan börjat oroa mig för att jag måste springa till apoteket. Jag har nämligen redan spanat in ett större akvarium, där man kanske kan göra allt mer noggrant från början

                            Teskeden var väl inte så överdrivet stor.. inte en full riktigt..

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              katarinas fråga är intressant....hur stort är karet ????????
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...