Skolans lilla akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katten FI
    • October 2008
    • 20

    Skolans lilla akvarium

    Jag har lovat ta hand om vår byskolas (38 elever) lilla ca 65l akvarium. Det hade stått helt utan någon som helst skötsel!!!! hela sommarlovet, och på hösten fanns de 2 fiskar kvar som hade funnits där före skollovet. Jag började med vattenbyte och slamsugning, och satte in nya växter(det fanns inga)samt lite gödsel. Skaffade sedan 5 kardinaltetror (det var vad som rekommenderades i vår inte så bra akvarieaffär....) Akvariet är totalinvaderat av någon sorts luddig brungrön alg som fäster sig över allt, och vad jag har förstått så är det ingen som har koll på hur mycket fiskarna matas... Efter dessa veckor jag försökt göra något åt detta lilla kar genom att följa de anvisningar jag fått från affären till punkt och pricka, så känner jag redan hopplöshet över att jag säkert aldrig får någon reda på det hela


    Frågade i affären om jag kunde skaffa en mal, för att få bukt med algerna och bottenslammet, men de sade att akvariet är för litet för bottenmalar, men att det finns en mindre mal som inte är direkt en bottenmal som kunde komma på fråga men att den är jättekänslig och att det är för tidigt ännu att ha i en sån.

    Växterna jag köpte ser redan förfärliga ut, och jag är rädd varje gång jag skall gå och kolla läget...

    Jag är inte säker på vilken art de två fiskar är som fanns där från förut, men de är ca 4 cm långa, svagt rödaktigt och svart randiga med båtskrovsformad kropp.

    Frågade oxå om det finns någon anna form av foder jag kunde köpa än flingor, så det skulle vara lättare att dosera, men de sade att det finns det inte.

    Hur skall jag få någon rätsida på detta, det är ju trots allt detta lilla kar som inspirerade mig att själv börja med denna hobby på nytt.
    300l vadharjaggettmiginpå ...
    65l "adopterat skolakvarium"
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Jag tycker du börjar hälla i Easy carbo, börjar mata med räkmix och artemia, lägger i 5 otocinclus (Antagligen de "malar" affären syftade på)

    Eller också startar du om det helt, vilket nog är det bättre alternativet.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Står akvariet på en skola utan skötsel, förrutom din fast det räcker ju inte så ska du absolut inte hålla på och köpa nya fiskar!! Prata med skolledningen och ta hem de fiskar som finns kvar och avsluta akvariet!!!! Va är det för konstiga lärare på din skola som tillåter sånt här
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Kan inte maten förvaras inlåst någonstans, och så har en enda person ansvar för att mata? Så blir det lättare att hålla koll på. Om du inte är där så ofta kanske du kan instruera någon som jobbar där? Det finns ju en massa olika sorters mat, tex frysfoder (tex artemia, cyklops, vita och svarta mygglarver), granulat, algtabletter, vad man har hemma (skalade och lite sönderklämda ärtor, förvälld broccoli och brysselkål, räka och mussla i småbitar brukar jag ge mina fiskar) Sedan beror det ju på vilka fiskar man har, mina mollys är galna i allt ovan, mina rasboror däremot fattar inte riktigt att man kan äta sådant som ligger på botten. Omväxling förnöjer!

        Lite tröst: Det kan ta ett tag innan växterna vänjer sig vid det nya vattnet och "kommer igång". Tänk på att de flesta växter behöver bra belysning för att trivas också. Alger brukar man komma till rätta med efter ett tag, speciellt om man fått fart på växterna.

        Hur länge har du haft hand om akvariet? Jobbar du på skolan eller är du bara där ibland?

        Kommentar

        • Katten FI
          • October 2008
          • 20

          #5
          Har haft hand om det i ca 3 veckor, tetrorna skaffade jag för en vecka sedan, växterna för två veckor sedan. Hade tänkt ha en "sköt"session en gång i veckan, och har talat med skolföreståndaren och de två andra lärarna om att det måste bli kontroll på matandet. Jag ansåg oxå att så här får det bara inte gå till och kunde inte tro att det var sant då jag förstod att ingen varit där påhela sommaren, och därför ville jag göra något åt saken.Akvariet är viktigt för eleverna, så jag vill gärna försöka ett tag till, har ju mitt eget under uppstart så jag kan i alla fall inte ta så många fiskar nu, men om det inte blir någon rätsida på saken så skall fiskarna därifrån, det är klart! Är smådjursskötare hos veterinär till yrket och kan min finska djurskyddslag någorlunda, och hänvisar gärna till den om det behövs.

          Jag skaffar malarna ännu, men sen inga fler. Skolan har samlat in en kassa från elevernas föräldrar för att sätta akvariet i skick (har nog redan överskridit kassan och tagit från egna medel en del...)

          Hur ofta skall jag göra delvattenbyte i ett så litet kar? Räcker det med en gång/vecka? Tacksam för alla råd och tips ni kan ge, för det skulle vara det bästa om jag kan få det att funka!!
          300l vadharjaggettmiginpå ...
          65l "adopterat skolakvarium"

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Amanoräkor är det enda rätta! Dom slaktar verkligen alger.

            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Katten FI
              • October 2008
              • 20

              #7
              Ok, tvivlar på att vår hopplösa affär har några, men kan alltid fråga!
              300l vadharjaggettmiginpå ...
              65l "adopterat skolakvarium"

              Kommentar

              • Katten FI
                • October 2008
                • 20

                #8
                Så ingen vill hjälpa mig desto mer här då...jag var där idag och kollade,och det såg faktiskt ganska bra ut! Fiskarna verkade må bra,och vattnet var klart och fint, växterna lever, om doch med lite alger på sig. Ska nog skaffa de därmalarna eller räkorna o så får vi se.. Pratade med lärarna och kom överens om att vi lägger upp en lalender på väggen som man drar streck över datumet då fiskarna har fått mat, så ingen matar fler gånger, samt lade upp en stor lapp där det står att man bara får mata en gång per dag, att det är dejouren som matar, och att mängden mat skall vara så liten att fiskarna käkar den på 1 minut.Delvattenbyte skall jag lära dem göra själv så småningom, tänkte försöka dra igång en liten verksamhetsgrupp för intresserade, bara så dom lär sig sköta grundjobbet.
                300l vadharjaggettmiginpå ...
                65l "adopterat skolakvarium"

                Kommentar

                • Tinet
                  • April 2006
                  • 93

                  #9
                  Men varför inte en foderautomat som släpper en bestämd mängd mat per dag samt ett lås på täckglaset som endast du har tillgång till?

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Ett vtips för att få koll på matningen är att ta en gaffel el dyl och krossa foderflingorna till fina korn. Sedan tar du en dosett från apoteket och lägger i en dagsdos i varje fack. (dosett är en sån där ask för piller, om det nu heter något annat i Finland.) Den kan sedan förvaras i lärarummet. Det gör ju absolut ingenting att de inte får mat på helgerna. En foderautomat kan funka, men bara om det inte inns ungar med klådiga fingrar.
                    Kan du bilda någon sorts akvarieklubb bland barnen och "utbilda" dem?
                    De brukar bli som gårdvarar och vakta sitt akvarium, om de t ex får reda på hur farligt det är med övermatning. Har du inte barnen på din och akvariets sida så är det ju tämligen meningslöst att hålla på. Dessutom är det ju för deras skull det finns där.

                    Jag tycker att du ska byta mellan 20- 30 % av vattnet varje vecka, tills du får det stabilt. Använd en skrubbsvamp och håll efter algerna på glaset. Några äppelsnäckor är bra städare, bättre än Otocinclus, de äter dessutom upp ev fiskkadaver, foderrester, döda växtdelar mm.

                    det taqr tid att få ordning på ett vanskött akvarium så ge iinte upp!!
                    Klart att du kan återkomma med fler spörsmål, folk är nog bara lite måndagssega!!
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...