HjÄlp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katten FI
    • October 2008
    • 20

    HjÄlp

    Hej, är sprillans ny här, så ursäkta min "dumhet".. Håller på och startar upp ett sällskaps på 300l, efter en paus på ca 10 år. Har fyllt karet till hälften med vatten, och skulle checka med vattenpasset att allt är ok, och nu lutar ju karet framåt, för böveln! bara lite, så att skillnaden i vattennivån från bakvägg till framvägg är ca 3mm, men ändå. Skall jag tömma ur allting nu och börja om eller???? Tacksam för svar, och kommer garanterat att återkomma med fler frågor! är så nöjd att jag hittade dessa sidor! Här i ert östra grannland får man så olika info om allt som har med akvarier att göra så man vet inte hur man sist och slutligen skall göra. Och vilka saker som är mer och mindre viktiga...
    300l vadharjaggettmiginpå ...
    65l "adopterat skolakvarium"
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Försök få det så rakt som möjligt. Om du bara fyllt upp det till hälften så töm det lite till för att sedan rätta till det så mkt du kan
    Lycka till med det nya akvariet!

    Kommentar

    • Katten FI
      • October 2008
      • 20

      #3
      Håller på och tömmer som bäst.... vet dock inte vem i hela världen som skall lyfta karet med mig ensm rubbar jag nog inte det även om det "bara" har sanden i sig..... vi får se.
      300l vadharjaggettmiginpå ...
      65l "adopterat skolakvarium"

      Kommentar

      • xlnt4ever
        • June 2008
        • 115

        #4
        Kanske skulle fyllt vatten först till hälften sen kollat lutning, Hur som helst borde det ju finnas nån granne eller släkting som kanske kan hjälpa dig. Har du ställbara tassar på ställningen är det en lätt match att lösa lutningen annars måste du ha minst 1 till hjälp, vem vet du kanske kan locka in någon snygging från gatan och muta han/hon med lite fika efter att jobbet är klart
        Fiskoholic


        Kommentar

        • Katten FI
          • October 2008
          • 20

          #5
          Hade alltså fyylt till hälften och kollade sen "lutet", nu är det tomt igen , med undantag för sand, stenar o rötter..... Får hjälp sent i kväll av egen karl, som överraskande nog kommer hem redan idag! Vi skall försöka lyfta upp bord och allting och baxa in en träskiva under hela alltihop som vi sedan kilar rakt. HGar brädgolv, och således inte ett jämnt underlag...
          300l vadharjaggettmiginpå ...
          65l "adopterat skolakvarium"

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            Hur gick det?
            Vad ska du ha för fiskar?

            Kommentar

            • Katten FI
              • October 2008
              • 20

              #7
              Han har inte kommit än, men så fort han dyker upp så sätter vi igång, tömde ännu bort en stor del av sanden...

              Fiskar ja! Vill i alla fall ha något stim, och så några större vackra fiskar(hör så proffsigt) Viktigt är att barnen, 3 till antalet får var sin "egen" fisk, gärna då tre olika. Vill gärna ha hjälp med fiskval, för jag är verkligen novis på det här området, och känner hur jag sjunker ner i strumplästen då jag läser era inlägg med alla latinska namn. Men jag lär väl mig an efter.

              Ja och så några härliga malar på bottnet stora, med "Skägg". Har läst att många har någon sorts räkor? Hur månne det skulle vara, barnen skulle i alla fall älska dem!
              300l vadharjaggettmiginpå ...
              65l "adopterat skolakvarium"

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Jag skulle kunna rekomendera dig någon sorts gurami till större fisk, och som "en var fisk" till barnen kanske 1 guppy, 1 svärdbärare, och 1 black molly

                Som stimfisk så tycker jag själv att "Kilfläckrasboror" är ruskigt snygga.

                Som skäggig mal skulle jag kunna rekommendera 4 st. ancistrus

                Som räkor skulle jag kunna rekommendera "Afrikansk jätteräka", dock får någon annan svara på att det finns risk att dessa blir uppätna.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Katten FI
                  • October 2008
                  • 20

                  #9
                  Tusen tack för förslaget, jag tror jag ska ta det som mitt "grundrecept" till fisksoppan,nu står för övrigt burken rakt och fint, och med sand i, igen! väntar med vattnet och resten till i morgon, måste komma i säng i någorlunda vettig tid någon gång i veckan i alla fall...

                  Har bakterieampuller, vattenberedning, vad mer behöver jag? Och här i vår lilla akvariebutik blev jag tillsagd att jag får hämta växter först då akvariet "snurrat runt" några dagar,hur ställer ni er till det? Och när kan jag hämta första fiskarna, och med tanke på föregående förslag, vilka och hur många börjar jag med?
                  300l vadharjaggettmiginpå ...
                  65l "adopterat skolakvarium"

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katten FI
                    Tusen tack för förslaget, jag tror jag ska ta det som mitt "grundrecept" till fisksoppan,nu står för övrigt burken rakt och fint, och med sand i, igen! väntar med vattnet och resten till i morgon, måste komma i säng i någorlunda vettig tid någon gång i veckan i alla fall...

                    Har bakterieampuller, vattenberedning, vad mer behöver jag? Och här i vår lilla akvariebutik blev jag tillsagd att jag får hämta växter först då akvariet "snurrat runt" några dagar,hur ställer ni er till det? Och när kan jag hämta första fiskarna, och med tanke på föregående förslag, vilka och hur många börjar jag med?
                    Ööh, växter ska ju vara med direkt från början när du fyller akvariumet, och fiskarna ska ju helst i dagen efter, annars startar ju ingen rullning i akvariumet. :S

                    Men köp växter idag, och sen 3-4 fiskar på måndag. Därefter kan du vänta 3-4 veckor och sen köpa 4 fiskar till, sen vänta 2 veckor och köpa 4 fiskar till, sen ytterligare 2 veckor och 4 fiskar till, osv tills du har alla fiskar du vill ha.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Katten FI
                      • October 2008
                      • 20

                      #11
                      Ok! jag gissade det! Alltså köper växter idag och fiskar på måndag. Vilka fiskar skall jag börja med? Kan man ha i en vanlig lerblomkruka i akvariet?
                      300l vadharjaggettmiginpå ...
                      65l "adopterat skolakvarium"

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Jag tycker du börjar med barnens fiskar, 1 guppy, 1 svärdbärare, 1 blackmolly.

                        Eller så kan du ju göra så att du köper 2 guppys, en hane och en hona, och 1 svärdbärar hane eller liknande, så får du ju en del guppy yngel också. Barnen kan ju lätt så skillnad på hanen och honan och se vilken som är deras, och svärdbärar hanen har det klassiska svärdet bak, därför tror jag dom skulle gilla en hane bättre än hona.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Eller så börjar du med 1 mosaik gurami hane och 2 honor (Fast marmor gurami är också ruskigt snygga)

                          Eller också kan du börja med 5 körsbärsräkor + 1-2 av barnens fiskar.

                          Kombinationerna är oändliga, men jag tycker du släpper i stimfisken sist.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            #14
                            Ursprungligen postat av JojjeN
                            Jag tycker du börjar med barnens fiskar, 1 guppy, 1 svärdbärare, 1 blackmolly.

                            Eller så kan du ju göra så att du köper 2 guppys, en hane och en hona, och 1 svärdbärar hane eller liknande, så får du ju en del guppy yngel också. Barnen kan ju lätt så skillnad på hanen och honan och se vilken som är deras, och svärdbärar hanen har det klassiska svärdet bak, därför tror jag dom skulle gilla en hane bättre än hona.
                            Dock är det väl aldrig att rekommendera att ha 1+1 av guppys, då hanarna kan vara rätt "på" och jaga ihjäl honan. Så antingen börja köra in karet med 3 guppyhanar, varav du kan byta två mot två honor sen efter en månad ca.

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Ursprungligen postat av Johanski
                              Dock är det väl aldrig att rekommendera att ha 1+1 av guppys, då hanarna kan vara rätt "på" och jaga ihjäl honan. Så antingen börja köra in karet med 3 guppyhanar, varav du kan byta två mot två honor sen efter en månad ca.
                              Hmm just det ja. Men om barnen vill ha 3 olika dom lätt kan se skillnad på så kanske det är lika bra att köra 2 svärdbärare och 1 guppy då? För svärdbärarna kan ju få yngel och är lätta att se skillnad på?
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...