Nybörjare inom Malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martin brüsin
    • February 2007
    • 54

    Nybörjare inom Malawiciklider

    Jag har hittat ett stort akvarium på 180 liter som jag hade tänkt ha Malawiciklider i. Men jag är helt och hållet nybörjare kring Malawiciklider.

    Så jag vill gärna ha lite tips av de mer erfarna Malawi-akvaristerna om:
    • vilka fiska som är bra för nybörjare och som passar ihop.
    • hur många jag kan ha i akvariet.
    • vilken inredning som passar till dessa fiskar.
    • Vilket foder som de vill ha.

    (Lägg in även era "dåliga" erfarenheter så jag inte gör samma misstag som ni har gjort)
    Senast redigerad av martin brüsin; 23 October 2008, 16:25.
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Vet inte om du kan ha allt för många där. Tror några golden skulle funka och som inredning kan du lägga i blästersand och massa stenar så dom har gömställen.
    Golden och rödzebra funkar men jag vet inte om det går ha båda i ett 180L kar.
    Lägg gärna något på botten, frigolit eller liggunderlag för dom gräver en hel del.

    Jag ger mina vanligt flingfoder, ibland ärtor.

    Kommentar

    • mazzkot
      • June 2007
      • 400

      #3
      Ursprungligen postat av martin brüsin
      Jag har hittat ett stort akvarium på 180 liter som jag hade tänkt ha Malawiciklider i. Men jag är helt och hållet nybörjare kring Malawiciklider.

      Så jag vill gärna ha lite tips av de mer erfarna Malawi-akvaristerna om:
      • vilka fiska som är bra för nybörjare och som passar ihop.
      • hur många jag kan ha i akvariet.
      • vilken inredning som passar till dessa fiskar.
      • Vilket foder som de vill ha.
      (Lägg in även era "dåliga" erfarenheter så jag inte gör samma misstag som ni har gjort)

      Ett stort GRATTIS till valet utav en grym fisksort
      En bra "nybörjar" firre är Golden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1
      En annan bra malawi för nybörjare är Rödzebra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95&SOK=1
      Sen så finns det givetvis många fler men dem två tycker jag är dem trevligaste . men tyvär så tycker jag att 150l verkar lite litet. Men du kan ju köpa 5 golden och 5 rödzebra och innan dem har växt ut dit akvarium så vet du antagligen om di vill fortsätta med malawi och då kan du ju köpa ett större akvarium Men men malawi trivs íallafall med mkt sten och sand som bottensubbstrat eller finkornig sand. angående vattnet så vill malawin ha ett högt Ph på vattnet. Det enda nybörjar misstaget som ofta sker är att man köper aldeles för mkt fisk :/.
      Men lycka till

      Kommentar

      • martin brüsin
        • February 2007
        • 54

        #4
        Ursprungligen postat av mazzkot
        Ett stort GRATTIS till valet utav en grym fisksort
        En bra "nybörjar" firre är Golden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1
        En annan bra malawi för nybörjare är Rödzebra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95&SOK=1
        Sen så finns det givetvis många fler men dem två tycker jag är dem trevligaste . men tyvär så tycker jag att 150l verkar lite litet. Men du kan ju köpa 5 golden och 5 rödzebra och innan dem har växt ut dit akvarium så vet du antagligen om di vill fortsätta med malawi och då kan du ju köpa ett större akvarium Men men malawi trivs íallafall med mkt sten och sand som bottensubbstrat eller finkornig sand. angående vattnet så vill malawin ha ett högt Ph på vattnet. Det enda nybörjar misstaget som ofta sker är att man köper aldeles för mkt fisk :/.
        Men lycka till
        När du menar "köpa ett större akvarium" hur stort menar du? och räcker det inte med 180L i längden?

        Kommentar

        • mazzkot
          • June 2007
          • 400

          #5
          Ett akvarium från 250l och uppåt tycker jag
          Dina malawiciklider kommer växa ur ditt 180l akvarium men det kan ju ändå funka om du kankse har en liten grupp med golden

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            Jag tycker du ska satsa på en sort om du inte tänkt köpa nytt kar
            Hade jag fått välja hade jag lätt valt golden. Dom är mycket livligare och så har dom så stark gul färg.

            Kommentar

            • martin brüsin
              • February 2007
              • 54

              #7
              Det har ni nog rätt i att jag bara skall ha en malawi fisksort i akvariet, förmodligen blir det golden. Men det finns väll fler Malawi fiskar som är bra för nybörjare eller är det bara dessa två (golden, röd zebra)?

              Vilket foder skall man ha till dem? går det bra med vanligt fling foder eller skall man ge dem speciellt foder.

              Och en sak till. Vilket är det vanligaste misstaget som nybörjare brukar göra? Vill gärna veta så jag kan försöka att undvika det.

              Kommentar

              • Raskens
                • April 2006
                • 933

                #8
                En annan bra malawi som håller sig framtill i akvariet är Acei.

                Den vill oxå ha sand och grottor men simmar mer i det öppna vattnet än andra Malawi.
                Hos oss äter den flingor. Även ärtor och gurka tycker dom om.
                Agneta

                Kommentar

                • martin brüsin
                  • February 2007
                  • 54

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raskens
                  En annan bra malawi som håller sig framtill i akvariet är Acei.

                  Den vill oxå ha sand och grottor men simmar mer i det öppna vattnet än andra Malawi.
                  Hos oss äter den flingor. Även ärtor och gurka tycker dom om.
                  Skulle jag kunna ha både golden och Acei i mitt 180l akvarium efter som golden äter insekter och acei växter,eller skall jag satsa på bara en nu i början?

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #10
                    Båda käkar vanligt flingfoder, så kör på det

                    Du kan nog ha båda dom fiskarna i ditt kar.

                    Kommentar

                    • martin brüsin
                      • February 2007
                      • 54

                      #11
                      Jag har läst att man skall ha frigolit i botten av akvariet som de stora stenarna skall stå på istället för på sanden, men skall man göra något med den så det inte läcker ut giftiga ämnen eller är det bara till att skölja med vatten?

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Bara att köra ner i akvariet.

                        Kommentar

                        • Raskens
                          • April 2006
                          • 933

                          #13
                          Ursprungligen postat av martin brüsin
                          Skulle jag kunna ha både golden och Acei i mitt 180l akvarium efter som golden äter insekter och acei växter,eller skall jag satsa på bara en nu i början?
                          Visst kan man det
                          Men med 180 så skall du ta ganska få av varje i så fall.
                          Men så här kan det se ut.
                          Bifogade filer
                          Agneta

                          Kommentar

                          • shpend
                            • August 2002
                            • 2010

                            #14
                            Ursprungligen postat av martin brüsin
                            Jag har läst att man skall ha frigolit i botten av akvariet som de stora stenarna skall stå på istället för på sanden, men skall man göra något med den så det inte läcker ut giftiga ämnen eller är det bara till att skölja med vatten?
                            Går att ha frigolit och liggunderlag. Det sistnämnda är nog att föredra då det blir massa vita små frigolitbitar överallt i akvariet.

                            Bara att skölja av och lägga in

                            Kommentar

                            • martin brüsin
                              • February 2007
                              • 54

                              #15
                              • I ett malawi akvarium kan man ha några malar i det så det inte blir så mycket alger på glaset eller sköter cikliderna det?

                              • I min akvarieaffär såg jag att de hade golden och röd zebra ciklider. Men golden var bra mycket mindre (Golden ca 5 cm .Röd zebra ca 8 cm) så skulle det vara några problem att ha en sådan storleks skilnad mellan ciklidarterna i mitt 180L akvarium?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...