Guppysar, hur många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Guppysar, hur många?

    Hej! Jag ska starta ett akvarium och har tänkt att dels ha guppysar. Hur många guppysar ska man köpa in tycker ni? Och hur många hanar respektive honor borde man ha?
    Vill inte heller att det ska bli överflöd av små guppysar i akvariet, hur ska jag se till det? Blir så jobbigt att behöva sälja fiskar hela tiden då ingen i mitt område är intresserad av sånt här
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kan vara bra att veta hur stort karet är.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • dancehall
      • May 2007
      • 306

      #3
      Jag har en följdfråga också! Vilka fiskar passar bra med guppysar? Helst inte fler levandefödare eftersom det då blir så mycket fisk

      Kommentar

      • sundancer
        • October 2008
        • 145

        #4
        Jag är inte så jätteerfaren, men ställde samma fråga innan jag skaffade mina och fick många kloka svar. Se till att det alltid finns minst två honor för varje hane, alltså t.ex. två honor och en hane. Hur stort är karet? Jag fick rekomendationen att börja med tre fiskar, en hane och två honor, just för att det inte ska överbelastas med fiskar i början, sen kommer de föröka sig :-). Jag har haft fiskarna i lite över två veckor och båda honorna är redan dräktiga :-).

        Om du inte vill ha överflöd så kan du låta bli att flytta över ynglena till nätkasse, guppysarna brukar äta upp många av ynglena men inte alltid, annars kan du köpa en mal eller annan fisk som äter dem.
        --------------------------------
        240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
        47 L (Guppy)

        Kommentar

        • dancehall
          • May 2007
          • 306

          #5
          Juste! Nybörjare som man är Karet är bara 50 L stort tyvärr. Ska införskaffa ett större kar lite senare.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Som Ansjo skriver är det alltid lättare att svara på antal fiskar om man skriver storlek på karet

            Men vill du inte ha många yngel kan du ju ha 2 honor och 1 hane tillsammans med ett stim tetror. Tetror brukar vara bra på att äta yngel.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • dancehall
              • May 2007
              • 306

              #7
              Ok, men malar, äter de upp alla yngel eller kommer några att klara sig månntro? :P

              Kommentar

              • dancehall
                • May 2007
                • 306

                #8
                Ja, jag har funderat på det, men känns som att 50 L blir lite väl litet för minst 10-15 tetror och sedan guppysar. Eller?

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av dancehall
                  Ok, men malar, äter de upp alla yngel eller kommer några att klara sig månntro? :P
                  Tror det blir svårt att hitta malar som äter yngel till ett så pass litet akvarium
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av dancehall
                    Ja, jag har funderat på det, men känns som att 50 L blir lite väl litet för minst 10-15 tetror och sedan guppysar. Eller?
                    rasboror kanske då ??
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • sundancer
                      • October 2008
                      • 145

                      #11
                      Ursprungligen postat av dancehall
                      Ja, jag har funderat på det, men känns som att 50 L blir lite väl litet för minst 10-15 tetror och sedan guppysar. Eller?
                      Jag har ett på 47 L och valde att bara ha guppysar eftersom det blir för trångt med både-och. Ville också ha neontetror :-).
                      --------------------------------
                      240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                      47 L (Guppy)

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jag tror med att det räcker med tre guppy i det karet tillsammans med ev. Corydoras då tetror inte riktigt får plats i karet och rasboror inte käkar så mycket yngel eftersom de är för små.
                        Annars kan du fundera på att köpa något större kar, kanske 100 liter, så får du så mycket mer att välja på till invånare.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • dancehall
                          • May 2007
                          • 306

                          #13
                          Förlåt mig, karet är 60 L har jag nu räknat ut. Kan man inte ha malar där, t.ex. Ancistrus? Kan man inte det så får jag nog ta och köpa ett nytt kar redan från början!

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Jag tror med att det räcker med tre guppy i det karet tillsammans med ev. Corydoras då tetror inte riktigt får plats i karet och rasboror inte käkar så mycket yngel eftersom de är för små.
                            Annars kan du fundera på att köpa något större kar, kanske 100 liter, så får du så mycket mer att välja på till invånare.
                            Corydoras är väl inte heller så bra på att äta yngel, eller?

                            Men som sagt. Vuxna Guppy är fenomenala på att äta sina yngel och märker du att det blir för mycket får du väl helt enkelt minska på gömställena
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Även 60 liter är för litet för Ancistrus när de växt till sig, och det gör de fort.
                              Personligen tycker jag inte att Guppy är så stora marodörer på att äta yngel om man jämför med andra ungfödare, och även om där inte finns så många gömställen i karet kommer det att bli en hel del fisk efter ett litet tag.
                              Corysar äter inga yngel, men de är bra "städfiskar" som tar överbliven mat samt är ett kul komplement till tex guppy. Men det finns heller inte där så många olika arter du kan välja mellan eftersom karet om igen är såpass litet.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...